Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis over het bericht dat een windmolenvoorstel bouwplannen in gevaar brengt
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat een windmolenvoorstel bouwplannen in gevaar brengt (ingezonden 20 april 2021).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
31 mei 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Windmolenvoorstel brengt bouwplannen in gevaar»?1
Antwoord 1
Ja, dit bericht is mij bekend.
Vraag 2
Is het waar dat GroenLinks Gedeputeerde Edward Stigter een voorstel heeft ingediend
om de minimale afstandsgrens voor windmolens in de provincie Noord-Holland los te
laten?
Antwoord 2
Het college van gedeputeerde staten heeft inderdaad besloten de minimale afstandsgrens
los te laten. De provincie Noord-Holland heeft in haar geldende omgevingsverordening
een afstandseis van 600 meter opgenomen voor de plaatsing van windmolens. Deze afstandseis
is een aanvulling op de landelijke regels over de maximale hoeveelheid geluid of slagschaduw
voor de bescherming van omwonenden van windturbines (zie vraag 4). Gedeputeerde staten
stellen voor om in de nieuwe omgevingsverordening de aanvullende afstandseis te schrappen.
Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat in het najaar door provinciale staten
een besluit wordt genomen over de omgevingsverordening. Daarin gaat het ook over natuur,
water en woningbouw.
Vraag 3
Wat is de aanleiding van de gedeputeerde staten van Noord-Holland om dit voorstel
op dit moment te doen?
Antwoord 3
Uit navraag bij de provincie heb ik vernomen dat de aanleiding is gelegen in de afspraken
die gemeenten, waterschappen, de provincie, andere belanghebbenden en inwoners hebben
gemaakt over plekken in Noord-Holland waar duurzame energie met windturbines en zonnepanelen
kan worden opgewekt. Dit is naar aanleiding van de uitvoering van het klimaatakkoord.
De gebieden die daarvoor op basis van al deze gesprekken in aanmerking komen zijn
vastgelegd in de Regionale Energiestrategieën voor Noord-Holland Noord en Noord-Holland
Zuid 1.0. Door het schrappen van de aanvullende provinciale afstandseis ontstaat er
ruimte voor lokale overheden om zelf af te wegen of ze kiezen voor een aanvullende
afstandseis. Daarbij moeten ze altijd voldoen aan de landelijke regels voor bescherming
van de gezondheid van omwonenden.
Vraag 4
Klopt het dat het loslaten van de minimale afstandsgrens voor windmolens gezondheidsrisico’s
voor omwonenden geeft? Zo ja, hoe kan ervoor worden gezorgd dat omwonenden hiertegen
worden beschermd?
Antwoord 4
Wanneer de provincie de aanvullende afstandsregeling loslaat, blijven de rijksregels
gelden over geluid en slagschaduw van windturbines, die een basisbeschermingsniveau
van de gezondheid van omwonenden bieden. Die regels zijn geen afstandseisen, maar
eisen aan de maximale hoeveelheid geluid of slagschaduw waaraan omwonenden mogen worden
blootgesteld. Dus ook als gekozen wordt voor een kleinere afstand moet altijd worden
voldaan aan deze landelijke regeling. Ongeacht of de provinciale afstandseis wordt
aangepast blijft de gemeente verplicht om rekening te houden met de gezondheid van
omwonenden en steeds te zorgen voor een aanvaardbaar niveau van geluid en slagschaduw.
Vraag 5
Klopt het dat het loslaten van de minimale afstandsgrens voor windmolens woningbouwplannen
in gevaar brengt? Zo ja, om hoeveel en om welke plannen gaat dit?
Antwoord 5
Dit acht ik niet aannemelijk. Bij de aanwijzing van de zoekgebieden voor windturbines
is door gemeenten ook gekeken naar waar de geplande woningbouwlocaties zijn. Een brede
afweging van de verschillende betrokken opgaves maken deel uit van de in vraag 3 genoemde
Regionale Energiestrategieën.
Vraag 6
Deelt u de mening dat gezien de grote woningbouwopgave de provincie Noord-Holland
geen woningbouwplannen in gevaar moet brengen?
Antwoord 6
De provincie Noord-Holland heeft zich gecommitteerd aan mijn verzoek om een plancapaciteit
van tenminste 130% te hanteren. De provincie voldoet daar ook ruimschoots aan binnen
door de provincie te maken beleidsafwegingen.
Vraag 7
Waarom denken de gedeputeerde staten van Noord-Holland dat de minimale afstandsgrenzen
beter onderling door gemeenten kunnen worden geregeld dan door de provincie?
Antwoord 7
Ongeacht of de provinciale afstandseis wordt aangepast, blijft de gemeente verplicht
om te voldoen aan de landelijke kaders vanwege de gezondheid van omwonenden en steeds
te zorgen voor een aanvaardbaar niveau van geluid en slagschaduw. Naast afstandseisen,
kunnen daarbij ook andere inrichtingskeuzes, zoals de situering van gevels, een rol
spelen. Het maken van deze keuzes over de ruimtelijke inrichting van een gebied –
binnen de wettelijke kaders en in afstemming met betrokken bestuursorganen – is primair
een taak van de gemeente. We zien dit ook steeds meer gebeuren nu zoekgebieden concreter
worden. Er vindt momenteel veel afstemming plaats tussen de gemeenten. De RES 1.0
wordt formeel vastgesteld door gemeenteraden en provinciale staten.
Vraag 8
Bent u bereid met de provincie Noord-Holland in gesprek te gaan om ervoor te zorgen
dat het windmolenvoorstel geen woningbouwplannen in gevaar brengt en de Kamer hierover
te informeren?
Antwoord 8
Zoals hierboven aangeven heb ik geen aanleiding om aan te nemen dat het voorstel van
gedeputeerde staten woningbouw in gevaar brengt. Ik ben regelmatig met de provincie
Noord-Holland in overleg in het kader van de woningbouwopgave. Daarbij komen vanzelfsprekend
ook de randvoorwaarden en knelpunten aan de orde. De voortgang van de woningbouwopgave
en de knelpunten die daarbij spelen zijn vanzelfsprekend onderdeel van de tweejaarlijkse
voortgangsrapportage aan uw Kamer.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.