Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2020 bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Kamerstuk 35830-VII-2)
2021D20547 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het Rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2020 bij het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (vragen aan de regering) (Kamerstuk 35 830-VII, nr. 2).
De fungerend voorzitter van de commissie, Bosma
De griffier van de commissie, Roovers
Nr
Vraag
1
Op welke wijze geeft u invulling aan de advisering van de Rekenkamer om de PAW ook
ten gunste te laten zijn aan wijken die niet in het programma meedoen?
2
Op welke manier kunt u invulling geven aan het advies van de Rekenkamer om de samenhang
tussen PAW en ander rijksbeleid om de gebouwde omgeving aardgasvrij te maken te verbeteren
3
Het Rijksbrede IT-beheer wordt door de Algemene Rekenkamer al diverse jaren als onvolkomenheid
beoordeeld. Welke concrete stappen gaat u nemen om de kwaliteit van het IT-beheer
op te schroeven? Welke rol is hierin weggelegd voor de uitvoeringsorganisatie SSC-ICT?
4
Welke stappen heeft de Minister gezet in het verbeteren van het contractenbeheer van
Logius en welke concrete verdere stappen gaat de Minister zetten om het centraal inzicht
in lopende contracten te verbeteren en dit soort onrechtmatigheden in de toekomst
te voorkomen?
5
De opbouw van de interne beheersing is nog niet op het gewenste niveau: wanneer is
dit wel het geval? Wat moet daarvoor nog gebeuren? Welke risico’s brengt dit met zich
mee?
6
Klopt het dat de onrechtmatige verplichtingen uitsluitend voorvloeien uit overgenomen
contracten en lopende offertetrajecten van het CVW en de NAM? Zo nee, hoe zit het
dan?
7
Welke verbeteringen wil de Minister doorvoeren om de prestatievaststelling op gedane
uitgaven beter aantoonbaar te maken, want de Algemene Rekenkamer constateert dat de
NCG in 2020 dit moeizaam kon?
8
De Algemene Rekenkamer constateert dat er in het najaar van 2020 een gezamenlijk loket
NCG en IMG zou zijn vormgegeven, maar dat daar begin 2021 nog geen sprake van is,
wanneer is dat wel het geval? Welke stappen moeten nog gezet worden en wanneer om
dat wel te realiseren?
9
Op welke manier gaat u invulling geven aan voldoende concrete doelen en actiepunten
voor het verbeteren van de samenwerking? Wanneer gaat u dat doen?
Voor elke euro schadevergoeding was het IMG in 2020 56 eurocent kwijt aan uitvoeringskosten,
wat gaat de Minister eraan doen om dit probleem nu eindelijk eens op te lossen? Welke
concrete, meetbare doelen formuleert de Minister daarvoor in de tijd?
10
Hoeveel zullen de kosten met de toepassing van de typologiebenadering dalen? Wat verstaat
de Minister onder significant?
11
Hoe wilt u de andere stappen in het proces concreet maken, aangezien daarvoor geen
doelstellingen kenbaar zijn gemaakt?
12
Hoe gaan de Ministers de link tussen de kosten en resultaten verbeteren? Welke stappen
gaan de Ministers daarvoor zetten en wanneer?
13
Hoe gaan de Ministers ervoor zorgen dat er voldoende concrete, meetbare doelstellingen
worden opgesteld voor het centraal stellen van de bewoners bij de versterking?
14
Kan de Minister uitgebreid reageren op hoe zij de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer
concreet gaat oppakken?
15
De Algemene Rekenkamer deed in het verantwoordingsonderzoek van 2017 de Minister de
aanbeveling om een generiek Governance Risk en Compliance (GRC)-kader te ontwikkelen
met gestandaardiseerde minimum beheersingsmaatregelen voor de IT-organisaties binnen
de rijksoverheid. Kan dit kader met de Tweede Kamer gedeeld worden alsmede hoe in
gezamenlijkheid met de ministeries en de SSO’s wordt toegezien op implementatie en
naleving hiervan?
16
Kan gereageerd worden op de volgende passage uit het rapport van de Algemene Rekenkamer:
«De Minister van BZK geeft aan dat zij onze bevindingen ten aanzien van de reviews
niet onderschrijft en dat zij volgens afspraken met de ADR en de Algemene Rekenkamer
heeft gehandeld. Uit ons onderzoek bleek echter dat de keuze om minder reviews uit
te voeren met name gebaseerd is op de beschikbare capaciteit. Een goede vaktechnische
onderbouwing voor de omvang van de werkzaamheden passend bij de risico’s en de bevindingen
hebben we niet gevonden. Die afweging is cruciaal, mede vanwege de toenemende omvang
en de complexiteit van de specifieke uitkeringen.»?
17
Kan gereageerd worden op de volgende passage uit het rapport van de Algemene Rekenkamer:
«De Minister van BZK geeft aan dat zij met ons van mening verschilt over de afweging
van risico’s bij het gebruik van videobelvoorziening WebEx. De Baseline Informatiebeveiliging
Overheid (BIO) schrijft echter voor dat een organisatie bij ingebruikname van een
nieuwe applicatie de risico’s rond informatiebeveiliging expliciet moet afwegen en
eventueel extra maatregelen moet treffen om veilig gebruik te waarborgen. Individuele
afnemers van WebEx moeten de mogelijke risico’s expliciet wegen conform de BIO, ook
al betreft het een gemeenschappelijke dienst. Dat is de vastgelegde afspraak waarop
wij controleren en ons oordeel baseren».»?
18
Kan gereageerd worden op de volgende passage uit het rapport van de Algemene Rekenkamer:
«De Minister geeft in haar reactie op ons onderzoek naar de herstel- en versterkingsoperatie
in Groningen bij veel bevindingen en aanbevelingen aan dat ze die als steun in de
rug beschouwt om met de nodige aanscherpingen de doelen te bereiken. Zij wijst daarbij
vooral op het belang van continuïteit en stabiliteit in de uitvoering. Dat zou ook
volgens ons een verbetering zijn.
Het formuleren van concrete en meetbare doelen om de bewoners centraal te stellen,
kan helpen om de bestuurlijke aandacht op de bewoners te richten. Hierbij doelen we
niet alleen op de activiteiten binnen het Nationaal Programma Groningen, waar de Minister
in haar reactie naar verwijst. De aanbeveling geldt juist ook voor de positie van
bewoners in het versterkingsproces en voor de uitwerking van de recente bestuurlijke
afspraken, waar € 1,5 miljard rijksgeld mee gemoeid is.»?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Martin Bosma, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
C.J.M. Roovers, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.