Lijst van vragen : Lijst van vragen over het Jaarverslag Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2020 (Kamerstuk 35830-XVI-1)
2021D20239 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Minister voor
Medische Zorg en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het
Jaarverslag van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2020 (Kamerstuk
35 830 XVI, nr. I).
De fungerend voorzitter van de commissie, Agema
De adjunct-griffier van de commissie, Bakker
Nr
Vraag
1.
Waarom is in het verleden bij de jarenlange onderbestedingen bij het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport er niet voor gekozen een deel van de onderbesteding
via kasschuiven ter beschikking te stellen in latere jaren, zoals nu mede door corona
is gebeurd met middelen die in 2020 niet tot besteding zijn gekomen?
2.
Wat was de raming voor Intensive Care (IC)-capaciteit de afgelopen tien jaar? Kunt
u een overzicht van het aantal structurele IC-bedden van de afgelopen tien jaar geven?
Hoeveel IC-personeel is er de afgelopen tien jaar bijgekomen of verdwenen? Hoeveel
intensivisten waren er in 2010, hoeveel waren er vlak voor de coronacrisis en hoeveel
zijn er nu? Hoeveel IC-verpleegkundigen waren er in 2010, hoeveel vlak voor de coronacrisis
en hoeveel zijn er nu?
3.
Hoeveel Spoedeisende Hulp (SEH)-posten en/of afdelingen acute verloskunde waren er
in 2010 en hoeveel zijn er nu?
4.
Hoeveel mensen met een buitenlands zorgdiploma werken in Nederland? Hoeveel aanvragen
zijn hiervoor ingediend de afgelopen vijf jaar? Hoeveel zijn er goedgekeurd? Welke
kosten zijn hiermee gemoeid voor het CIBG en het Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg
(BIG)-register?
5.
Hoeveel vraagstukken zijn er in 2020 voorgelegd aan het «Juiste Loket»? Hoeveel waren
daarvan gerelateerd aan de geestelijke gezondheidszorg (ggz)? Hoeveel zijn er niet
opgepakt of niet «opgelost» en wat waren daar de onderliggende oorzaken van?
6.
Wat zijn de opbrengsten en wat is de effectiviteit geweest van de Vliegende Brigade+?
7.
Hoeveel geld gaat naar de maatschappelijke opvang en beschermd wonen? Kunt u de omvang
van het budget van de afgelopen tien jaar op een rij zetten?
8.
Hoe vaak wordt er gebruikgemaakt van beschermd wonen en wat is de toename of afname
in de afgelopen tien jaar?
9.
Hoeveel heeft het permanent openen van de maatschappelijke opvang over 2020 vanwege
de coronacrisis extra gekost?
10.
Hoeveel patiënten/cliënten vallen onder de Wet verplichte ggz (Wvggz) en de Wet zorg
en dwang (Wzd)?
11.
Hoeveel euro is er in 2020 over- of onderbesteed binnen de begroting van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van het jaar 2020, exclusief de extra uitgaven
die gepaard gingen met de coronacrisis?
12.
Met hoeveel procent zijn de kosten in de zorg binnen de medisch-specialistische zorg,
per hoofd van de bevolking en inclusief eigenbetalingen en premies, gemiddeld gestegen?
13.
Met hoeveel procent zijn de kosten in de zorg binnen de geestelijke gezondheidszorg,
per hoofd van de bevolking en inclusief eigenbetalingen en premies, gemiddeld gestegen?
14.
Wat gaat u concreet doen om zorgprofessionals voor de zorg te behouden, aangezien
de coronacrisis helder heeft gemaakt hoezeer de inzet van de zorgprofessionals van
belang is?
15.
Welke lessen heeft u uit de coronacrisis in 2020 geleerd, ook waar het gaat om het
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zelf, bijvoorbeeld organisatorisch,
financieel beheer, etc.?
16.
Waarom heeft u besloten de inkoop van beademingsapparatuur en persoonlijk beschermingsmateriaal
zelf te doen, terwijl het ministerie op dit terrein geen ervaring had? Waarom is er
niet besloten dit uit te besteden aan organisaties die hier al jarenlange ervaring
mee hebben? Wie heeft besloten dat dit een taak werd voor het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport?
17.
Hoeveel IC-bedden zijn er daadwerkelijk bijgekomen sinds de coronacrisis? Zijn deze
IC-bedden tijdelijk of structureel? Met hoeveel IC-bedden kan er daarnaast maximaal
opgeschaald worden bij een volgende uitbraak?
18.
In hoeverre is het afschalen en uitstel van reguliere zorg geslaagd in de afgelopen
periode, aangezien een belangrijke les uit de eerste golf is dat dit zoveel mogelijk
voorkomen moet worden?
19.
Heeft iedere zorgprofessional die recht had op de zorgbonus van 2020, deze bonus inmiddels
ontvangen?
20.
Wordt al het coronatestmateriaal in een centrale database geregistreerd? Wie houdt
toezicht op het testmateriaal bij private partijen? Hoe wordt voorkomen dat testmateriaal
(met DNA-gegevens) oneigenlijk gebruikt wordt door private partijen? Hoe borgt u dat
commerciële bedrijven het DNA en het burgerservicenummer (BSN) van mensen die zich
laten testen veilig bewaren?
21.
In hoeverre is het in gelijke tred blijven van de capaciteit van de uitvoering van
bron- en contactonderzoek met de groei en capaciteit van testen geslaagd in de afgelopen
periode, aangezien dit één van de lessen uit de eerste golf is?
22.
Welke lessen trekt u uit de afgelopen periode over de werkwijze en de organisatie
van de Gezondheidsraad in een crisistijd?
23.
Heeft er inmiddels al een nulmeting plaatsgevonden omtrent de juiste zorg op de juiste
plek en in de eigen omgeving, inzake de doelstelling waarbij in 2030 zorg 50% meer
(of vaker) in de eigen leefomgeving (in plaats van in zorginstellingen) wordt georganiseerd,
samen met het netwerk van mensen? Wanneer komen er recente cijfers?
24.
Welke zorg wordt precies bedoeld die in het kader van deze doelstelling in de eigen
leefomgeving georganiseerd gaat worden? Wat betekent dit voor de professionals die
in de instellingen werken?
25.
Is de landelijke financiering inmiddels geregeld van digitale zorg en e-health, waar
extra op wordt ingezet? Wat was de groei van digitale zorg tijdens de coronacrisis
en is deze groei blijvend? Scheelt dit geld?
26.
Hoeveel zorginstellingen verkeerden in 2020 in financiële problemen? Zijn er aanwijzingen
voor aanstaande faillissementen?
27.
Hoeveel datalekken in de zorgsector hebben in 2020 plaatsgevonden? Is dit meer of
minder dan in voorgaande jaren? Hoe wordt voorkomen dat het aantal datalekken gaat
toenemen nu steeds meer medische gegevens digitaal uitgewisseld gaat worden? Hoeveel
meldingen als gevolg van het datalek bij de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)
zijn er inmiddels binnengekomen bij de fraudehelpdesk? Hoe worden deze mensen begeleid?
28.
Is bij de besparingen op geneesmiddelen buiten het ziekenhuis, die oplopen tot 160 miljoen euro
per jaar, de besparing die het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars oplevert
inbegrepen? Zo nee, hoeveel bedraagt die besparing jaarlijks? Zijn bij de besparingen
binnen het ziekenhuis, die van eenzelfde orde zijn, de besparingen van de financiële
arrangementen inbegrepen? Zo nee, hoeveel bedragen die jaarlijks? Hoe wordt de structurele
besparing van jaarlijks 320 miljoen euro op geneesmiddelen ingezet? Blijft dit binnen
het geneesmiddelenkader? Zo nee, waarom niet? Wat is de totale jaarlijkse besparing
van het preferentiebeleid sinds de invoering?
29.
Wanneer worden/zijn de huidige hoofdlijnenakkoorden geëvalueerd? Wat neemt u daaruit
mee voor de toekomst en eventuele toekomstige hoofdlijnenakkoorden?
30.
Kunnen de zorglasten per volwassene worden uitgesplitst naar belastingen, zorgpremie,
eigen risico en eigen bijdragen? Kunt u een overzicht geven van de afgelopen vier
jaar?
31.
Zijn er in 2020 intensiveringen of ombuigingen geweest binnen het budget voor het
Actieprogramma Werken in de zorg?
32.
Wat heeft het contactpunt psychosociale ondersteuning gekost? Kunt u dat uitsplitsen
in eenmalig en structurele kosten? Tot wanneer blijft het contactpunt toegankelijk?
33.
Kunt u aangeven in hoeverre de verstrekte subsidie aan Extra handen voor de Zorg en
de Nationale Zorgklas geholpen heeft aan de inzet van extra mensen die kunnen helpen
in de zorg? Kunt u uw antwoord toelichten?
34.
Hoeveel van de subsidie voor Extra handen voor de Zorg en de Nationale Zorgklas is
inmiddels aangesproken? Klopt het dat meer dan de helft van de € 80 miljoen subsidie
niet is gebruikt? Kunt u uw antwoord toelichten?
35.
Wat is inmiddels geregeld voor het feit dat veel Nationale Zorgklas-alumni de voorkeur
gaven voor parttime werk terwijl zorgaanbieders juist een fulltime kracht willen,
zoals beschreven in het artikel van de Groene Amsterdammer over Extra handen voor
de Zorg1? Hoe is dit geregeld?
36.
Waarom is het advies van de commissie Terpstra niet opgevolgd, aangezien veel deelnemers
die zich hebben aangemeld om te helpen in de zorg, uiteindelijk geen baan kregen aangeboden?
37.
Kunt u nader toelichten waarom extra ondersteuning niet nodig is aangezien volgens
de website van Extra handen voor de Zorg het huidige bestand van deelnemers groot
genoeg is om zorgaanbieders te voorzien van extra ondersteuning, waardoor mensen zonder
zorgachtergrond zich niet meer kunnen aanmelden – terwijl het ziekteverzuim en de
tekorten aan zorgverleners erg hoog zijn?
38.
Wat heeft capaciteitsorgaan voor de benodigde instroom geadviseerd per beroep? Hoeveel
opleidingsplaatsen heeft u opengesteld en in hoeverre wijkt dat af van het advies?
Wat is er daadwerkelijk gerealiseerd? Kunt u een overzicht geven van medisch specialisten
en tandartsen van de afgelopen tien jaar?
39.
Waarom vindt u dat de aanpak van het programma (Ont)Regel de Zorg zijn vruchten afwerpt
als zorgverleners aangeven dat de ervaren werkdruk slechts in beperkte mate is afgenomen?
Hoeveel procent afname per sector wilt u bereiken?
40.
In hoeverre heeft het programma (Ont)regel de Zorg daadwerkelijk geresulteerd in minder
regelgeving en regeldruk? Hoe is dit meetbaar gemaakt, dan wel te maken?
41.
Waarom worden er bij het bevolkingsonderzoek naar borstkanker geen regionale ziekenhuizen
ingezet, aangezien het feit dat daar geen D3 maar D2-apparatuur voor handen is in
deze situatie van ondergeschikt belang is, volgens deskundigen? Is deze mogelijkheid
onderzocht? Zo nee, waarom niet?
42.
Wanneer wordt exact de evaluatie verwacht van de bovenregionale expertisecentra?
43.
Wanneer wordt de evaluatie van het programma Geweld hoort nergens Thuis verwacht?
44.
Hoeveel extra verpleeghuisplekken zijn er in 2020 gecreëerd?
45.
Was zijn de meest recente cijfers met betrekking tot de wachtlijst voor verpleeghuiszorg?
46.
Hoe lang stond een oudere gemiddeld in 2020 op de wachtlijst voor een plekje in het
verpleeghuis?
47.
Hoeveel verpleeghuislocaties voldeden in 2020 aan het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg?
Hoeveel zorgmedewerkers zijn er in de verpleeghuizen tekort om op alle locaties te
kunnen voldoen aan het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg?
48.
Wat is de bron van de nulmeting en actuele stand waarin het percentage wordt genoemd
van de medewerkers binnen de jeugdzorg dat (zeer) tevreden is? Wat is de reden voor
de toegenomen tevredenheid (69 procent in 2017 en 78 procent in 2019)?
49.
Wat is het verschil in het aantal gedwongen opnamen (voorheen via de Wet bijzondere
opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ), in 2020 via de Wvggz en Wzd) tussen
2019 en 2020?
50.
Wat is de situatie in andere landen in Europa omtrent psychische problemen, aangezien
ruim 1 op de 10 personen van 12 jaar en ouder in Nederland te maken heeft met psychische
problemen? Kan een overzicht gegeven worden van de wachttijden voor geestelijke gezondheidszorg
in Europa in vergelijking met Nederland? Kan tevens een overzicht van de vergoedingen
voor psychische indicaties in Europa in vergelijking met Nederland worden gegeven?
51.
In hoeverre wordt er met deze planning voldaan aan de regels uit de Comptabiliteitswet
voor beleidsdoorlichtingen? Hoe kan het dat sommige artikelen niet in de periode 2015
t/m 2020 zijn geëvalueerd? Wanneer worden deze wel geëvalueerd?
52.
Wat is er concreet gekomen uit de ex-durante evaluatie Uitkomstgerichte Zorg en hoe
worden zaken doorvertaald?
53.
In hoeverre voldoet de garantieregeling Waarborgfonds voor de Zorgsector aan alle
voorwaarden uit het rijksbrede toetsingskader garanties en leningen?
54.
Welke meetbare doelen en indicatoren zijn er vastgesteld voor het beleidsartikel Volksgezondheid
(1)?
55.
Welk van de gefinancierde maatregelen zijn bewezen effectief gebleken, aangezien de
actuele stand van het aantal rokers, overmatig drankgebruikers en het aantal mensen
met overgewicht ondanks het preventieakkoord en een verdubbeling van het beschikbare
budget niet (significant) verminderd is?
56.
Hoeveel euro is er, over de artikelen heen en bij andere departementen, extra besteed
aan gezondheidsbevordering in 2020 en hoeveel was dit in 2019?
57.
Kunt u een nadere precisering geven van wat de besteding is van de subsidies onder
Medische ethiek en aangeven waarom de realisatie hoger is uitgevallen dan de vastgestelde
begroting?
58.
Kunt u uitleggen waaraan het geld voor Medische ethiek onder opdrachten is besteed
en waarom de realisatie lager is uitgevallen dan de vastgestelde begroting?
59.
Welke van de gesubsidieerde maatregelen zijn bewezen effectief, aangezien in het kader
van gezonde leefstijl en gezond gewicht in 2020 € 7,5 miljoen meer aan subsidies is
verstrekt, in totaal € 31,4 miljoen, terwijl het aantal volwassenen met overgewicht
zelfs toegenomen is? Bent u bereid onderzoek te verrichten naar maatregelen die zoden
aan de dijk zetten? Zo nee, waarom niet?
60.
Welke meetbare doelen en indicatoren zijn er vastgesteld voor het beleidsartikel Curatieve
zorg (2)?
61.
Waaruit blijkt dat in tegenstelling tot gecontracteerde zorg, ongecontracteerde zorg
de kwaliteit van de zorg niet verbetert, de betaalbaarheid vermindert en de toegankelijkheid
onvoldoende waarborgt? Kunnen de onderliggende rapporten en een paar praktijkvoorbeelden
worden gegeven? Wat zeggen patiënten hier zelf over? Is dit überhaupt onderzocht en
zo nee, waarom niet?
62.
Wat is de stand van zaken van het wetsvoorstel Bevorderen zorgcontractering? Wanneer
wordt dit aan de Kamer gestuurd?
63.
Kan de overschrijding op de Regeling medisch noodzakelijk zorg onverzekerden uitgebreider
worden toegelicht?
64.
Waarom is er niet meer gebruikgemaakt van de subsidie om over te stappen van naar
loondienst door vrijgevestigde medisch specialisten?
65.
Waarom is er geen verklaring voor de fors toegenomen uitgaven aan zorg voor illegalen
en onverzekerbare vreemdelingen? Wanneer wordt dit onderzocht en wanneer komen de
uitkomsten van dit onderzoek?
66.
Hoeveel extra plekken «tussen thuis en het verpleeghuis» zijn in 2020 gecreëerd aangezien
het aantal initiatieven en projecten in het kader van Langer Thuis in 2020 zijn verdubbeld?
67.
Hoeveel extra seniorenwoningen zijn er in 2020 gecreëerd, aangezien het aantal initiatieven
en projecten in het kader van Langer Thuis in 2020 zijn verdubbeld?
68.
Wat is er in 2020 concreet gebeurd op het gebied van ouderenhuisvesting?
69.
In hoeverre is de Wet zorg en dwang op thuiswonende ouderen toegepast, aangezien het
jaar 2020 voor deze wet een overgangsjaar was?
70.
Wat is de reden dat de uitgaven voor de subsidie Inclusieve samenleving 15,4 miljoen
hoger zijn uitgevallen?
71.
Waarom is er € 1,7 miljoen minder dan verwacht uitgegeven aan persoonlijke beschermingsmiddelen
van mantelzorgers?
72.
Wat is de verklaring voor de stijging van de uitgaven onder de Rijksbijdrage Wet langdurige
zorg (Wlz) met € 0,9 miljard?
73.
Heeft de mutatie tussen begroting en realisatie betreffende de Rijksbijdrage Wlz effect
gehad op het Fonds langdurige zorg?
74.
Wat is de reden dat de technisch noodzakelijke aanpassingen aan het Persoonsgebonden
budget (PGB) 2.0 systeem, die € 12,0 miljoen extra hebben gekost, niet zijn voorzien
in de vastgestelde begroting?
75.
Waarom was het noodzakelijk om de technisch noodzakelijke aanpassingen aan het PGB
2.0 systeem te intensiveren?
76.
Komt er een evaluatie over de resultaten naar aanleiding van de extra subsidieronde
om jongeren te ondersteunen gedurende de coronatijd m.b.t. de maatschappelijke diensttijd?
77.
Kunt u een toelichting geven op de uitgaven van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport voor de BES-eilanden?
78.
Hoeveel pleeggezinnen zijn er in 2020 bijgekomen?
79.
Hoeveel gezinshuizen zijn er in 2020 bijgekomen?
80.
Hoe staat het met de ontwikkeling van de kwaliteitsmonitor met leer- en kennisfunctie
hieromtrent?
81.
Welke middelen worden er door andere ministeries ingezet voor sport?
82.
Welke concrete uitgaven van de € 68 miljoen hebben tot concrete resultaten geleid?
83.
Welke regelingen zijn er in werk gesteld om de onderbesteding van de subsidies duurzame
en toegankelijke sportaccommodaties alsnog mogelijk te maken in 2021 en zelfs 2022?
84.
Welk deel wordt niet uitgegeven van de € 17,1 miljoen onderbesteding, aangezien deze
maar deels wordt uitgegeven?
85.
Wat is de reden dat een bedrag van € 1,2 miljoen niet tot besteding is gekomen? Waar/bij
wie is dat geld blijven liggen?
86.
Hoe verhoudt de onderbesteding bij de subsidies van duurzame en toegankelijke sportaccommodaties
met regelingen als de Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK) en de
termijnen die daaraan gekoppeld zijn?
87.
In hoeverre wordt bij besluiten over de ouderenkorting rekening gehouden met de gevolgen
voor de verzilveringsproblematiek in de inkomensheffing en de daardoor toenemende
kosten voor de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten? In hoeverre is aan te geven wat
de gevolgen van het verhogen van de ouderenkorting met € 10 of € 100 zijn voor de
Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten?
88.
Waarom waren extra uitgaven voor het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) gewenst en
wat is de voorspelling voor uitgaven aan de EMA voor de komende jaren?
89.
Zijn er ook aanvragen gekomen vanuit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor extra
bijdragen vanuit Nederlands omdat voor 2020 exact het bedrag is uitgegeven zoals begroot?
90.
Wat is de «Eigenaarsbijdrage RIVM» precies?
91.
Wat zijn de extra kosten voor het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
(corona en niet corona), het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en de
EMA in 2020 geweest ten opzichte van de oorspronkelijke begroting?
92.
Wat is de koppeling tussen de Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI)
en het Nederlandse Pandemic & Disaster Preparedness Center (PDPC) en de uitgaven hiervoor?
93.
Waarom was er in 2020 minder geld begroot voor het Apparaat Kerndepartement dan in
2019?
94.
Waarvoor waren de extra uitgaven voor de ICT binnen het Apparaat Kerndepartement?
95.
Hoeveel extra medewerkers heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
aangetrokken voor de crisisaanpak?
96.
Kunt u hier ook een kwantitatieve en financiële uiteenzetting geven, aangezien de
uiteenzetting van de bereikte resultaten vooral tekstueel en kwalitatief is?
97.
Voor welke vaccins heeft Nederland een «lager tarief» ontvangen en hoeveel lager was
dit tarief uiteindelijk dankzij de Nederlandse bijdrage aan het «Emergency Support
Initiative»?
98.
Wanneer kunnen we de conclusies verwachten ten aanzien van de doelstelling: het sneller
en efficiënter opsporen van besmette mensen, aangezien de werking van CoronaMelder-app
blijvend zal worden geëvalueerd?
99.
Wie is eigenaar van de huidige voorraden persoonlijke beschermingsmiddelen en hulpmiddelen?
100.
Kunt u in een tabel een overzicht geven van het aantal bestelde en geleverde producten
per leverancier uitgesplitst (zo nodig geanonimiseerd), waarbij ook uitgesplitst is
om welk product het daarbij gaat (mondkapjes, medische apparatuur, testen etc.). Kunt
u daarbij ook per (geanonimiseerde) leverancier aangeven om welke bedragen het gaat?
Kan daarnaast per (geanonimiseerde) leverancier aangegeven worden voor welk bedrag
er geen ordentelijke factuur is?
101.
Kunt u het bedrag en het percentage aangeven van de fouten en onzekerheden per soort
product dat is ingekocht in het kader van de noodmaatregelen die het Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft getroffen voor de aanpak van COVID-19?
102.
Waarom heeft u niet direct actie ondernomen aangezien u er in september op gewezen
bent dat het financieel beheer op de coronacrisis-uitgaven ernstig tekort is geschoten
en € 5,1 miljard aan uitgaven mogelijk onrechtmatig was? Heeft u de Kamer geïnformeerd?
Kunt u de Kamer een overzicht sturen van de € 5,1 miljard euro aan uitgaven die niet
rechtmatig is uitgegeven? Welk deel hiervan werd zowel niet rechtmatig als niet doelmatig
uitgegeven?
103.
Hoe kijkt u terug op het particuliere bezit van persoonlijke beschermingsmiddelen
voorafgaand aan de coronacrisis? Wat zijn de lessen voor de toekomst?
104.
Heeft u, de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, persoonlijk contact gehad
met de heer van Lienden inzake de mondkapjesdeal?
105.
Was u, de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, op de hoogte van de mondkapjesdeal
met de heer van Lienden?
106.
Is er (persoonlijk) contact geweest tussen u, de Minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport en de heer van Lienden? Hebben jullie elkaar bijvoorbeeld op het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontmoet? Was er over de deal contact tussen
de heer van Lienden en u in persoon, via de telefoon, tekstberichten of e-mail? Kunt
u ons een overzicht sturen van alle deals die zijn gesloten met betrekking tot persoonlijke
beschermingsmiddelen?
107.
Was u op de hoogte dat de mondkapjesdeal niet conform de marktprijs was? Zo ja, wanneer?
Was dat voor het sluiten van de deal? Wanneer werd bekend dat deze mondkapjes onbruikbaar
waren? Gaf de heer Van Lienden voordat de deal gesloten werd aan dat de mondkapjes
bruikbaar waren?
108.
Hoe vaak is in 2020 een «escalatieprocedure» gestart om bewust een onrechtmatigheid
aan te gaan? Hoe vaak is het bewust aangaan van een onrechtmatigheid door u goedgekeurd
in 2020?
109.
Wanneer is het onderzoek van de «externe accountant» om de voorraden te valideren
afgerond en kan de Kamer dit onderzoek na afronding zo spoedig mogelijk ontvangen?
110.
Kan er een overzicht gemaakt worden van wie de ontvangers zijn van de verschillende
verleende subsidieregelingen in 2020? Zo nee, waarom niet?
111.
Hoeveel gevallen van zorgfraude zijn in 2020 ontdekt? Welke bedragen zijn daarmee
gemoeid? Wat wordt er gedaan om deze vormen van fraude duurzaam te voorkomen?
112.
Kunt u een lijst geven van gemeenten die niet aangesloten zijn bij het Informatie
Knooppunt Zorgfraude (IKZ)?
113.
Wat heeft het programma «Rechtmatige Zorg 2018–2021 – de aanpak van fouten en fraude
in de zorg», dat dit jaar afloopt, opgeleverd? Hoe wordt de aanpak van fraude in de
zorg in de toekomst voortgezet?
114.
Wat zijn de kosten van de getroffen voorzieningen om medewerkers van het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport thuis te kunnen laten werken?
115.
Van welke aard waren de «arbeidsmarktoverwegingen» op basis waarvan de Wet normering
topinkomens (WNT)-norm 2020 is overschreden? Is door betrokkenen aangegeven dat men
een beter aanbod elders had ontvangen? Is dit aanbod geverifieerd? Is er geen functionaris
die de betrokkenen kon vervangen voor een lager tarief zodat wel aan de WNT-norm wordt
voldaan? Zo nee, waarom zorgt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
er niet voor dat betrokkenen indien nodig (ziekte, ander werk, et cetera) vervangen
kunnen worden?
116.
Hoe kan de onderbesteding van € 52,4 miljoen binnen de eerstelijnszorg verklaard worden?
117.
Hoe kan de onderschrijding van € 1.058,4 miljoen van het Uitgavenplafond Zorg 2020
verklaard worden?
118.
Hoe kan de bijstelling van € 420,5 miljoen van de bruto Zorgverzekeringswet (Zvw)-uitgaven
jaarverslag 2020 verklaard worden?
119.
Hoe kan het dat er op de wijkverpleging (wederom) een onderschrijding plaatsvindt
in 2020?
120.
Is bij de inschatting van de totale uitgaven voor de herstelzorg paramedie coronapatiënten
rekening gehouden met een verlenging van dit programma tot na 1 augustus 2021?
121.
Kan er een uitsplitsing worden gegeven van de verschillende oorzaken die hebben geleid
tot een tekort van € 550 miljoen euro in het budgettaire kader van de Wlz?
122.
Wat is de reden om na het aftrekken van het gereserveerde geld voor de herverdelingsmiddelen
(€ 70 miljoen) het resterende tekort van € 480 miljoen op te vullen door verlaging
van de uitgavenraming van de wijkverpleging?
123.
Heeft de verlaging van de uitgavenraming van de wijkverpleging consequenties gehad
voor het uitvoeren van wijkverpleegkundige zorg?
124.
Waarom is ervoor gekozen om het tekort van € 480 miljoen op het budgettaire kader
Wlz te dekken met een verlaging van de uitgavenraming van de wijkverpleging? Wat is
daarvan het effect op de toegankelijkheid van de wijkverpleging?
125.
Hoe wordt het tekort van € 16,9 miljoen euro voor het overhevelen van mobiliteitshulpmiddelen
van de Wmo naar de Wlz verklaard?
126.
Is te verwachten dat het effect van de coronacrisis op de in- en uitstroom in de intramurale
zorg en daarmee op de te verwachte ontvangsten uit eigen bijdragen in dit kader, langere
tijd van invloed zal zijn op de begroting van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport?
X Noot
1
De Groene Amsterdammer, 5 mei 2021 «Een bakkie doen» (https://www.groene.nl/artikel/een-bakkie-doen).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Agema, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
J. Bakker, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.