Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Aukje de Vries en Aartsen over de steunmaatregelen voor de bruine vloot
Vragen van de leden Aukje de Vries en Aartsen (beiden VVD) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over de steunmaatregelen voor de bruine vloot (ingezonden 10 mei 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 27 mei
2021).
Vraag 1
Herinnert u zich uw bijdrage bij het symposium «toekomst van de bruine vloot» op 4 maart
2021?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herinnert u zich dat u toen heeft aangegeven «we zijn bijna klaar met het vormgeven
van een regeling» en sprak over «heel snel vaststellen» van een regeling voor het
varend erfgoed en dat u op de vraag wanneer de 15 miljoen euro voor de bruine vloot
kan worden uitgekeerd heeft geantwoord dat de regeling «op een haar na gevild is»?
Wat bedoelde u daarmee, graag een uitgebreide toelichting? Wat bedoelde u toen u zei
dat er extra steun bovenop de 15 miljoen euro kwam? Wat bedoelde u met «heel snel
vaststellen»?
Antwoord 2
Tijdens het symposium over de toekomst van de bruine vloot heb ik een speech gehouden
over het belang van de sector en een doorkijkje gegeven over de bruine vloot regeling.
In mijn herinnering ben ik hierbij dicht bij de tekst gebleven die ik in mijn brief
van 17 februari jl. (Kamerstuk 35 420, nr. 231) heb geschetst. Hierbij heb ik niet willen suggereren dat de regeling eerder dan
eind tweede kwartaal 2021 kan worden opengesteld. Toen ik aangaf dat er extra steun
voor de bruine vloot beschikbaar was bedoelde ik dat naast de nu uitgewerkte Tijdelijke
subsidieregeling continuïteit bruine vloot er voor deze sector ook steun vanuit het
generieke steun- en herstelpakket beschikbaar is.
Vraag 3
Hoe moeten uw uitspraken op 4 maart 2021 gezien worden tot de uitspraak in de brief
van 17 februari 2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 231) dat de regeling voor de historische zeilschepen eind tweede kwartaal 2021 open zal
worden gesteld en dat er nu begin mei (2 maanden later) nog geen regeling of concept-regeling
bekend is gemaakt? Deelt u de mening dat u andere verwachtingen heeft gewekt op 4 maart
jl.? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Zowel in mijn brief van 17 februari jl. als in de beantwoording van de vragen van
16 februari, 22 februari, 13 april en 22 april met de brief van 28 april jl. (kenmerk
2021D15680) heb ik aangegeven dat de uitvoeringsorganisatie aangaf deze regeling niet eerder
dan eind tweede kwartaal van 2021 te kunnen uitvoeren. Ik snap het ongeduld van ondernemers
en ben blij dat ik in mijn brief van 27 mei 2021 hebben kunnen aangeven dat de regeling
naar verwachting eind juni open kan worden gesteld.
Vraag 4
Hoe ziet de regeling er op hoofdlijnen en in eventueel concept uit, aangezien u begin
maart heeft aangegeven dat u bijna klaar bent met het vorm geven van een regeling?
Kunt u de contouren schetsen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
De contouren van deze regeling heb ik geschetst in mijn brief van 27 mei 2021 over
de Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot.
Vraag 5
Kunt u aangeven hoe de sector van de bruine vloot er op dit moment voor staat, want
u gaf eerder aan dat «de ergste nood eraf is», de VVD krijgt namelijk andere signalen?
In een artikel in de Leeuwarder Courant van 7 mei 2021 wordt aangegeven dat bijna
de helft van de bruine financiële hulp nodig heeft, kan de Staatssecretaris daarop
reageren, net als op de rest van dat bericht «Fonds 50 miljoen euro nodig voor overleving
bruine vloot»?
Antwoord 5
De branchevereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) heeft ons laten weten dat uit
hun enquêtes naar voren komt dat de sector in 2020 77% omzetverlies heeft geleden.
Over de gemiste inkomsten van 2021 hebben we vanuit de BBZ nog geen cijfers ontvangen.
Wel zien we bij de aanvragen van de TVL in het eerste kwartaal van 2021 dat deze bedrijven
aangeven een omzetverlies van 90% te verwachten.
Vanuit het steunpakket van het kabinet is bijgedragen om deze nood te verlichten.
Uit de cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat sinds
de start van de crisis op 15 maart 2020 tot heden voor ruim € 27 miljoen TOGS/TVL
subsidie is toegekend aan bedrijven met de SBI-codes voor deze sector (5010 (Zeevaart),
5030 (Binnenvaart) en 9103 (Monumentenzorg)). Naast zeilende bruinevlootondernemers
behoren ook andere ondernemers die bijvoorbeeld motorschepen exploiteren en cruise-
en rondvaartboten tot deze codes, maar dit geeft wel een beeld van de hulp die deze
regelingen bieden aan deze sector. Deze steun levert, naast andere regelingen als
de NOW, daarmee een belangrijke bijdrage aan het overeind houden van deze ondernemers,
maar neemt de financiële gevolgen van deze crisis natuurlijk niet geheel weg.
Ik ben op de hoogte van het initiatief dat de gezamenlijke Zuiderzee en Waddenzee
gemeenten en provincies in samenwerking met NBTC hebben genomen om ook op de langere
termijn deze sector op de kaart te zetten. Ik juich dit soort initiatieven van harte
toe en hoop dat we er zo gezamenlijk voor kunnen zorgen dat deze sector wordt ondersteund,
zowel op de korte als op de lange termijn.
Vraag 6
Wat is de stand van zaken van het overleg met de Europese Commissie met betrekking
tot de staatssteun, want tijdens het symposium gaf u aan dat de regeling er binnen
een paar weken zou kunnen zijn als aan die voorwaarde was voldaan?
Antwoord 6
Dit gesprek heeft plaatsgevonden. De conclusie na het gesprek met de Europese Commissie
is dat het steunkader voor cultuur en de instandhouding van erfgoed hier niet passend
is en we de regeling verder zullen uitwerken met gebruikmaking van de de-minimisverordening.
Vraag 7
Welk overleg heeft er sinds begin maart met de vertegenwoordigers van de bruine vloot
plaats gevonden, graag een overzicht met data, deelnemers, onderwerpen die zijn besproken
en uitkomsten?
Antwoord 7
Sinds maart is er verschillende malen contact geweest met vertegenwoordigers van deze
sector. Met de BBZ heeft mijn ministerie nauw contact en vinden op wekelijkse en twee
wekelijkste basis gesprekken plaats. Daarnaast heb ik op hun uitnodiging op donderdag
4 maart jl. op het symposium over de toekomst van de bruine vloot bezocht. Hierbij
waren ook verschillende vertegenwoordigers van de sector aanwezig.
Op 17 maart en op 21 april jl. heeft mijn ministerie gesproken met de Federatie Varend
Erfgoed Nederland. Op 24 maart jl. heeft mijn ministerie gesproken met een vertegenwoordiger
van de moderne zeilschepen en replica’s.
Tot slot heeft mijn ministerie met de HISWA-RECRON en verschillende andere vertegenwoordigers
telefonisch gesproken.
Deze gesprekken gingen over de ondersteuning van de bruine vloot en de invulling van
deze regeling. In deze gesprekken hielden partijen daarnaast het pleidooi de regeling
te verbreden of juist te versmallen zodat hun achterban hier (beter) in zou worden
meegenomen.
Zoals gebruikelijk is bij vorming van beleid is deze input gebruikt bij het verder
uitwerken van de regeling.
Vraag 8
Kunt u een uitgebreide reactie geven op de brandbrief van de Vereniging voor Beroepschartervaart
(BBZ), de vereniging voor beroepschartervaart, van 16 april 2021 over het tweede verloren
jaar?
Antwoord 8
Mijn ministerie heeft geregeld contact met de BBZ; Tijdens een van deze gesprekken
is hierbij stil gestaan bij de door hen verstuurde brandbrief van 16 april jl.
Vraag 9
Welke afspraken zijn gemaakt met de bruine vloot over een protocol waardoor men weer
verantwoord kan gaan varen? Wanneer zou in het stappenplan of openingsplan de bruine
vloot weer kunnen gaan varen en onder welke voorwaarden? Welk overleg heeft daarover
plaats gevonden met de sector dan wel vindt daarover nog plaats?
Antwoord 9
Op dit moment is het exploiteren van een bruine vloot schip voor recreatief gebruik
niet toegestaan. Ook de horeca binnen dient gesloten te zijn. Het openstellen van
rondvaartboten en andere bedrijfsmatige personenvervoer voor recreatie, waaronder
de bruinevlootschepen, zijn in het heropeningsplan opgenomen in stap 3. Dat betekent
dat het vanaf die stap het weer mogelijk is om op alle bruinevlootschepen benedendeks
te eten en overnachten op deze schepen met een gezelschap van max 4 personen. Dit
is de eerst volgende stap die in het openingsplan is voorzien. Hierover heeft geen
gesprek plaats gevonden met de sector. De sector beschikt over een protocol dat gebruikt
kan worden voor bruine vloot ondernemers die dagtochten of meerdaagse tochten aanbieden.
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft hierover geen specifieke afspraken
gemaakt met de sector.
Op dit moment is sportbeoefening buiten wel mogelijk. Een bruinevlootschip kan daarom
worden gebruikt voor de beoefening van sport met maximaal dertig personen van 27 jaar
en ouder. Zij dienen anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Voor jongeren
onder de 27 jaar geldt geen maximumgroepsgrootte en geldt de anderhalve meter afstand
niet. Dit betekent dat zeilen als sport is toegestaan, maar recreatieve tochten nog
niet mogelijk zijn. Ook kan een bruinevlootschip worden ingezet voor personenvervoer,
waarbij het moet gaan om de verplaatsing van de ene naar de ander locatie en het vervoer
geen recreatieve activiteit mag zijn. Voor zover een bruinevlootschip vergelijkbaar
is met een hotel, kan hier op dit moment ook per verblijfplaats worden overnacht met
een gezelschap van maximaal 4 personen.
Vraag 10
Eerder is gevraagd om een afschrift te krijgen van de brandbrief van een moeder van
een bruine vloot schipper, die zou op 17 februari 2021 aan de Kamer gestuurd zijn
bij Kamervragen van de VVD, klopt het dat deze uiteindelijk niet is bijgevoegd, kan
deze, indien deze nog niet is toegestuurd, alsnog worden bijgevoegd?
Antwoord 10
Deze brief zal opnieuw worden bijgevoegd en is opgenomen als bijlage 1 bij deze antwoorden1.
Vraag 11
Kunt u deze vragen gewoon één voor één beantwoorden én binnen de gestelde termijn,
want de laatste vragen van de VVD hierover van 16 februari en 22 februari 2021 zijn
pas op 28 april 2021 beantwoord?
Antwoord 11
Ja, deze antwoorden worden binnen de gestelde termijn beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.