Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Nispen over de inning van verkeersboetes voor buitenlandse kentekens
Vragen van het lid Van Nispen (SP) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over verkeerboetes voor buitenlandse kentekens die niet worden geïnd (ingezonden 2 april 2021).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 21 mei 2021). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 2477.
Vraag 1
Deelt u de mening dat iemand die een overtreding begaat een boete moet krijgen en
deze ook moet betalen, ongeacht waar deze persoon precies vandaan komt, en dat mensen
dus niet met een verkeersovertreding weg moeten kunnen komen omdat het bijvoorbeeld
lastiger is om een boete te innen in het buitenland?
Antwoord 1
Ja, die mening deel ik.
Vraag 2
Kunt u verduidelijken, aan de hand van de inningspercentages per land van de afgelopen
vijf jaar, hoe het gaat met het innen van boetes van verkeersovertreders van buitenlandse
kentekenhouders?
Antwoord 2
Bij de beantwoording van de vragen 2 tot en met vraag 5 ga ik ervan uit dat deze betrekking
hebben op de inningspercentages, zoals verwoord in mijn brief van 10 februari 2021.1 De inningspercentages zijn vastgesteld ten aanzien van verkeersboetes die onder de
Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (hierna: Wahv) vallen.
In 2015 is in Europa de richtlijn Cross Border Enforcement (CBE) vastgesteld. Deze
richtlijn maakt het mogelijk om adresgegevens van kentekenhouders tussen lidstaten
uit te wisselen voor het opleggen van verkeersboetes voor acht soorten verkeersovertredingen.
Dit zijn snelheidsovertredingen, het rijden door rood licht, het niet dragen van een
veiligheidsgordel of veiligheidshelm, rijden onder invloed van drank of drugs, rijden
over een verboden rijstrook en het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden.
Sinds 2016 publiceert mijn ministerie een gedetailleerd overzicht van het aantal verzonden
verkeersboetes op grond van de Wahv.2 Hierin wordt ook een overzicht gegeven van het aantal verkeersboetes dat aan houders
van buitenlandse kentekens is verzonden en de inningspercentages per land. In de bijlage
die bij deze brief is gevoegd treft u dit overzicht aan.
In mijn brief van 10 februari 2021 kon ik u melden dat in 2019 gemiddeld 81,4% van
deze boetes is geïnd door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Over de afgelopen
jaren laat het inningspercentage van verkeersboetes gericht aan niet-ingezetenen een
constant beeld zien: het gewogen inningspercentage ligt in de periode 2015–2019 rond
de 82,5%.3
Vraag 3 en 4
Heeft u, buiten het contact dat u gezocht heeft met uw Franse en Britse collega-Ministers,
nog meer acties ondernomen om de inningspercentages te verhogen? Zo ja, welke? Zo
nee, waarom niet?
Wat was voor u de reden om contact op te nemen met uw Britse en Franse collega-Ministers,
maar bijvoorbeeld niet met uw collega-Ministers uit Ierland, Estland, Letland, Malta,
Roemenië en Spanje, landen met vergelijkbare of zelfs nog slechtere inningspercentages
dan Frankrijk en Groot-Brittannië, of uw collega’s uit België, Duitsland en Polen,
de herkomstlanden waar in absolute aantallen de meeste boetes niet betaald worden?4
Antwoord 3 en 4
Zoals aangegeven in mijn brief van 10 februari 2021 vraag ik in Europese overleggen
over dit onderwerp regelmatig aandacht voor de inning van boetes. De ervaring leert
dat aandacht vragen voor dit onderwerp tijdens Europese overleggen effectiever is
dan het schrijven van een brief. De brieven aan mijn Franse en Britse collega komen
voort uit een verzoek van uw Kamer, gedaan tijdens het Algemeen overleg Handhaving
in het verkeer op 5 maart 2020.
Vraag 5
Tellen boetes voor snelheidsovertredingen op dezelfde manier mee voor het uiteindelijke
inningspercentage als andere verkeersovertredingen? Zo nee, waarom niet? Is dit voor
alle landen hetzelfde, of zitten hier verschillen in per land en waarom zijn die verschillen
er dan?
Antwoord 5
Boetes voor snelheidsovertredingen tellen op dezelfde manier mee in het inningspercentage
als andere verkeersovertredingen. Het gaat hierbij alleen om snelheidsovertredingen
en andere verkeersovertredingen die onder de Wahv vallen. Inning van boetes voor snelheidsovertredingen
die binnen het strafrechtelijk domein vallen en niet onder de Wahv worden niet in
het jaarlijkse overzicht meegenomen. Strafrechtelijke boetes worden namelijk niet
op kenteken, maar aan de bestuurder opgelegd. Het opnemen van deze zaken in het overzicht
zou een vertekend beeld geven van de herkomst van de voertuigen waarmee overtredingen
worden gepleegd.
Vraag 6
Zijn er verschillen in de inningspercentages van aan de ene kant snelheidsovertredingen,
en aan de andere kant parkeerboetes? Zo ja, waarom zijn die verschillen er?
Antwoord 6
Voor beantwoording van deze vraag is het van belang dat onder de term parkeerboetes
twee verschillende «boetes» vallen: een parkeerboete en de naheffingsaanslag parkeerbelasting.
– Een parkeerboete wordt gegeven, voor bijvoorbeeld gevaarlijk parkeren, en valt onder
de Wahv.
– Een naheffingsaanslag parkeerbelasting wordt opgelegd als de verschuldigde parkeerbelasting
niet is voldaan. De parkeerbelasting is een lokale belasting, die door een gemeente
kan worden geheven voor het gebruik van een parkeerplaats en waarvan de kaders zijn
opgenomen in de Gemeentewet. De parkeerbelasting valt dus niet onder de Wahv.
In de context van eerdere vragen ga ik ervan uit dat in de vraag parkeerboetes in
de zin van de Wahv worden bedoeld. In de monitoring van deze cijfers wordt geen onderscheid
gemaakt tussen snelheidsovertredingen en deze parkeerboetes. Ik kan daarom geen uitspraken
doen over mogelijke verschillen in inningspercentages verdeeld naar soort overtreding.
Vraag 7
Hoe verklaart u dat het aantal parkeerboetes bij kentekens uit België en Duitsland
ongeveer 3,4% van het totale aantal verkeersboetes voor kentekens geregistreerd in
die landen uitmaakt, terwijl voor kentekens uit overige landen dit percentage nihil
is?
Antwoord 7
Nederland heeft een aanvullend verdrag met de buurlanden België en Duitsland dat grondslag
geeft voor het over en weer uitwisselen van kentekenhouderinformatie in relatie tot
verkeersovertredingen. Door dit verdrag, kunnen zowel parkeerboetes als naheffingsaanslagen
parkeerbelasting naar de kentekenhouder worden gestuurd.
Tijdens het VSO Verkeersveiligheid op 15 april jl. heb ik aangegeven dat Nederland
geen bilaterale verdragen heeft met andere EU-lidstaten voor het uitwisselen van kentekengegevens.
Om die reden worden dan ook geen parkeerboetes naar deze lidstaten gestuurd. Handhavers
beschikken wel over andere middelen, zoals het plaatsen van een wielklem of het wegslepen
van een voertuig.
In de beantwoording van schriftelijke vragen ten behoeve van het Schriftelijk Overleg
Verkeersveiligheid op 12 november 2020, heb ik aangegeven dat ik van mening ben dat
de CBE-richtlijn moet worden uitgebreid met onder andere parkeerovertredingen (parkeerboetes
en naheffingsaanslagen parkeerbelasting). Daarbij heb ik aangegeven dat het echter
de vraag is of alle lidstaten mijn mening delen dat dit aansluit bij het doel van
de CBE-Richtlijn, namelijk het bevorderen van de verkeersveiligheid.
Vraag 8 en 9
Hebben handhavers instructies gekregen om geen parkeerboetes uit te schrijven aan
kentekenhouders die niet uit Nederland, België of Duitsland komen? Zo ja, waarom?
Komt het voor dat handhavers door leidinggevenden verzocht worden bonnen voor bijvoorbeeld
Poolse parkeerovertreders onmiddellijk te seponeren voordat deze het «systeem zouden
vervuilen»? Zo ja, waarom acht u dit wenselijk?
Antwoord 8 en 9
Vanuit het Rijk hebben handhavers geen instructie gekregen om geen parkeerboetes te
schrijven. Selectief handhaven op basis van kenteken zou discriminerend werken en
dat keur ik af.
Gemeenten bepalen het parkeerbeleid binnen de gemeente. Of daarbij sprake is van dergelijke
instructies of verzoeken is mij niet bekend. Wanneer hiervan sprake is, dan keur ik
dat af.
Bijlage: Inningspercentages per land in de periode 2016–2019
In 2015 is in Europa de richtlijn Cross Border Enforcement (CBE) vastgesteld.5 De aansluiting van landen op de automatische nummerplaatherkenningssoftware is gefaseerd
uitgevoerd. In 2015 zijn als eerste Duitsland, België en Frankrijk aangesloten. Polen
is per december 2015 bij CBE aangesloten. Hongarije is per december 2016 bij CBE aangesloten.
Luxemburg is in juli 2016 bij CBE aangesloten. De landen Kroatië, Litouwen, Malta,
Slowakije, Spanje zijn per december 2016 bij CBE aangesloten. Groot-Brittannië en
Ierland zijn per december 2018 via CBE aangesloten en Denemarken is per december 2019
aangesloten. Hierdoor zijn de geconstateerde verkeersovertredingen in het begin van
de aansluiting vooral staandehoudingen van de bestuurder en niet op kentekenhouder.
De inningspercentages van buitenlandse boetes worden jaarlijks gepubliceerd sinds
2016.
Land
2016
2017
2018
2019
België
88,5%
88,2%
87,8%
88,2%
Bondsrepubliek Duitsland
87,1%
88,5%
88,5%
89,1%
Denemarken
73,6%
Estland
66,4%
63,4%
59,5%
Finland
97,7%
92,9%
93,7%
Frankrijk
56,0%
57,2%
56,8%
54,8%
Groot-Brittannië
56,8%
55,1%
Hongarije
78,8%
79,5%
77,2%
77,1%
Ierland
38,3%
51,4%
Italië
73,8%
71,3%
75,1%
Kroatië
82,3%
80,1%
73,5%
75,7%
Letland
74,3%
61,8%
61,6%
Litouwen
77,8%
74,3%
72,8%
73,3%
Luxemburg
84,8%
85,3%
86,5%
84,4%
Malta
66,7%
70,0%
25,0%
Oostenrijk
77,0%
78,6%
90,5%
Polen
73,8%
74,9%
74,3%
76,1%
Portugal
82,7%
71,5%
70,3%
Roemenië
75,0%
49,6%
50,0%
47,7%
Slovenië
75,8%
79,2%
74,0%
Slowakije
85,2%
85,7%
82,3%
77,0%
Spanje
76,0%
65,4%
63,3%
62,8%
Tsjechië
72,1%
82,0%
81,2%
Zweden
95,1%
89,5%
87,9%
Zwitserland
77,9%
79,0%
77,8%
77,8%
Bronnen voor de gegevens uit de tabel
Overtredingen 2017 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
(Wahv), ofwel Wet Mulder* overtredingenwahv2017.pdf (cjib.nl)
Overtredingen 2018 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
(Wahv), ofwel Wet Mulder overtredingen_wahv_totaal_2018.pdf (cjib.nl)
Overtredingen 2019 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
(Wahv), ofwel Wet Mulder (11-02-2020) Overtredingen 2019 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
(Wahv), ofwel Wet Mulder* | Rapport | Rijksoverheid.nl
Overtredingen 2020 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
(Wahv), ofwel Wet Mulder (10-02-2021) Overtredingen 2020 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften
(Wahv), ofwel Wet Mulder | Publicatie | Rijksoverheid.nl
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.