Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Alkaya over het nieuws dat de topman van Air France-KLM een bonus van twee miljoen euro ontvangt
Vragen van het lid Alkaya (SP) aan de Minister van Financiën over het nieuws dat de topman van Air France-KLM een bonus van twee miljoen euro ontvangt (ingezonden 14 april 2021).
Antwoord van Minister Hoekstra (Financiën) (ontvangen 10 mei 2021).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de aandelenbonus van maar liefst 2 miljoen euro die is toegekend
aan Air France-KLM topman Ben Smith, bovenop zijn vaste beloning van 745 duizend euro
en 295 duizend euro voor onkosten?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Past deze buitensporige beloning binnen de voorwaarden van het noodsteunpakket dat
de Nederlandse staat heeft verstrekt aan Air France-KLM? Zo nee, wat gaat u hiertegen
doen?
Antwoord 2
De voorwaarden zoals deze zijn gesteld in het steunpakket aan KLM richten zich tot
KLM, als ontvanger van de steun, en niet op de moedermaatschappij Air France-KLM.
In het steunpakket is bepaald dat gedurende de steun de variabele beloning (bonus)
voor het bestuur en top management van KLM wordt opgeschort.
Vraag 3, 4 en 5
Hoe beoordeelt u de verstrekking van deze bonus in het licht van de ruim vijfduizend
ontslagen die zijn gevallen bij KLM-medewerkers?
Hoe beoordeelt u de verstrekking van deze bonus in het licht van de opgelegde loonoffers
aan KLM-medewerkers voor de komende vijf jaar?
Hoe beoordeelt u de verstrekking van deze bonus in het licht van het recordverlies
van 7 miljard euro voor Air France-KLM over het jaar 2020?
Antwoord 3, 4 en 5
We zitten in een crisis en er is veel belastinggeld nodig om bedrijven en werknemers
door deze crisis te loodsen. Dit is daarom echt niet de tijd voor bonussen voor bestuurders
van bedrijven die overeind moeten worden gehouden met belastinggeld en dus ook niet
voor Air France-KLM.
Vraag 6
Bent u bereid om namens de Nederlandse Staat als aandeelhouder van Air-France KLM
te pleiten voor het terugdraaien en retourneren van deze buitensporige bonus aan Dhr.
Smith?
Antwoord 6
Ik heb het standpunt van de Nederlandse staat steeds kenbaar gemaakt richting de onderneming
en dat zal ik blijven doen. Ook ten aanzien van deze bonus is op verschillende niveaus
bij de onderneming kenbaar gemaakt dat dit niet de tijd is voor het toekennen en uitkeren
van bonussen.
Vraag 7
Deelt u de visie dat eventuele toekomstige steunmaatregelen aan de holding Air-France
KLM niet overwogen kunnen worden als deze excessieve beloning niet wordt teruggedraaid?
Antwoord 7
Bij eventuele toekomstige steunverlening staat het belang van KLM voor het intercontinentale
bestemmingennetwerk op Schiphol voorop. Dit netwerk is van groot belang voor de Nederlandse
economie en werkgelegenheid. Eventuele steun met Nederlands belastinggeld zal dan
ook primair ten gunste moeten komen aan KLM, net zoals de Franse staat dat heeft gedaan
bij de steun aan Air France. Het bovengenoemde publieke belang zal centraal moeten
staan bij de afweging voor eventuele toekomstige steunverlening aan KLM.
Zoals ik hiervoor al heb gezegd is dit niet de tijd voor het toekennen en uitkeren
van bonussen aan bestuurders van bedrijven, en dus ook niet bij Air France-KLM.
Vraag 8
Bent u op de hoogte van het feit dat KLM nog altijd vaste medewerkers ontslaat, maar
ondertussen voor vergelijkbare functies flexpersoneel inhuurt via uitzendbureaus tegen
betaling van lage lonen? Hoe past dit volgens u binnen de voorwaarden van het steunpakket
en de afspraak om zo veel mogelijk vaste banen bij KLM te behouden?
Antwoord 8
Bij gebruik van de NOW-regeling is een van de voorwaarden dat het bedrijf, in casu
KLM, zich heeft gecommitteerd om gedurende de periode van de toekenning van de NOW-subsidie,
geen ontslag wegens bedrijfseconomische redenen aan te vragen. Desondanks kan het
vanwege financiële omstandigheden wegens bedrijfseconomische redenen noodzakelijk
zijn. Het UWV ziet toe op de naleving van de voorwaarden van NOW-regeling.
In het steunpakket zijn hierover geen specifieke afspraken gemaakt. Een van de voorwaarden
van de steun was het opstellen van een herstructureringsplan, waarbij een kostenreductie
van 15% moest worden bereikt. Voor zover mij bekend is in dit herstructureringsplan
niets opgenomen om medewerkers met een vast contract te vervangen door flexpersoneel
tegen lagere lonen.
Vraag 9
Wat vindt u ervan dat bij KLM ook de arbeidsvoorwaarden van veel werknemers die onder
anderhalf keer modaal verdienen enorm verslechteren, bijvoorbeeld doordat zij verplicht
hun arbeidsuren moeten verspreiden over vijf dagen of doordat zij een fors deel van
hun loon hebben moeten inleveren, onder meer omdat zij hun onregelmatigheidstoeslag
kwijtraken? Past dit volgens u binnen de door u opgelegde voorwaarden?2
Antwoord 9
Een van de voorwaarden van het steunpakket was het opstellen van een herstructureringsplan,
waarbij een kostenreductie van 15% moest worden bereikt. Dit herstructureringsplan
is door KLM opgesteld en is, zoals ook toegelicht in de Kamerbrief van 3 november
2020, in lijn met de Motie Stoffer en Slootweg waarin wordt gevraagd om werknemers
met een inkomen tot anderhalf keer modaal bij de herstructureringsplannen zo veel
als mogelijk te ontzien. In het steunpakket zijn geen verdere voorwaarden opgenomen
over de (nadere) invulling van de arbeidsvoorwaarden van werknemers van KLM. Dit is
een aangelegenheid van het bestuur van KLM in overleg met de vakbonden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.