Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Palland over het uitblijven van branchespecifieke coronasteun voor de bruine vloot
Vragen van het lid Palland (CDA) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het uitblijven van branchespecifieke coronasteun voor de bruine vloot (ingezonden 22 april 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 28 april
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de brandbrief die de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) op
16 april 2021 aan het kabinet heeft verstuurd?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Onderkent u de problemen waarmee de bruine vloot zich momenteel geconfronteerd ziet,
waaronder een kwetsbare financiële positie als gevolg van de coronacrisis en het uitblijven
van branchespecifieke coronasteun die maanden geleden is toegezegd?
Antwoord 2
De bruine vloot-ondernemers met hun historische zeilschepen zijn door de coronacrisis
in het hart getroffen. Het Kabinet heeft een generiek pakket aan maatregelen ontwikkeld
waar ook ondernemers met een bruine vloot-schip gebruik van kunnen maken.
Zowel de TOGS als de TVL lijken voor bruine vloot schippers goed te passen.
Dit blijkt onder andere doordat sinds de start van de crisis in maart vorig jaar ruim
€ 23 miljoen euro TOGS/TVL subsidie is toegekend aan bedrijven binnen de codes waar
deze ondernemers grotendeels toe behoren: 5010, 5030 en 9103.
Ik ben me er van bewust dat naast bruine vloot ondernemers ook andere ondernemers
zoals bijvoorbeeld motorschepen en rondvaartboten tot deze codes behoren, maar dit
geeft wel een beeld van de hulp die deze regelingen biedt.
Dit neemt de problemen van deze ondernemers natuurlijk niet weg, maar levert wel een
bijdrage aan de ondersteuning van deze ondernemers in het dragen van hun vaste lasten
op de korte termijn.
Vraag 3 en 4
Kunt u puntsgewijs reageren op de drie verzoeken uit voornoemde brandbrief, namelijk
continuering van de TVL- en NOW-regelingen, het zo spoedig mogelijk uitkeren van de
toegezegde € 15 miljoen branchespecifieke coronasteun en het komen met een stappenplan
waarop ondernemers kunnen anticiperen?
Kunt u in het bijzonder ingaan op het verzoek om de € 15 miljoen branchespecifieke coronasteun zo spoedig mogelijk voor ondernemers toegankelijk te maken?
Wanneer gaat deze regeling open en hoe snel volgt vervolgens behandeling en uitbetaling?
Antwoord 3 en 4
De TVL en andere steunmaatregelen zullen doorlopen in het kwartaal twee van 2021 (Kamerstuk
35 420, nr. 217). Ook in het derde kwartaal zullen we niet plotsklaps stoppen met de steun. Deze
steun heeft heel veel bedrijven overeind gehouden, en wordt ook door de bruine vloot-ondernemers
goed gebruikt. Zodra de economie weer open kan, kunnen bedrijven daardoor de draad
weer oppakken. Niettemin hebben bedrijven een loodzwaar jaar achter de rug en raken
ze door hun reserves heen. De analyses van het CPB en De Nederlandsche Bank laten
ook zien dat de economie zich goed staande heeft weten te houden. We kunnen dus ook
vertrouwen hebben in de onderliggende economie. Uiterlijk in mei komen de Ministers
van Financiën, Economische Zaken en Klimaat en Sociale Zaken en Werkgelegenheid met
een voorstel hoe de steun eruit zal zien in het derde kwartaal.
In de Kamerbrief van 17 februari jl. (Kamerstuk 35 420, nr. 231) is aangegeven dat de Coronaregeling bruine vloot niet eerder dan eind tweede kwartaal
2021 kan worden opengesteld. Aangezien het ongeduld van deze ondernemers begrijpelijk
is, is mijn inzet de regeling in juni van dit jaar open te stellen. De beoordeling
door uitvoerder RVO.nl zal zo snel mogelijk na aanvraag worden gedaan. De ervaring
vanuit de TVL is dat vervolgens op korte termijn een voorschot zal kunnen worden uitgekeerd.
Het is nog onduidelijk wanneer precies de komende periode weer meer ruimte komt voor
het varen met groepen op deze schepen. Toch bieden het aantal gezette vaccinaties
en het vooruitzicht dat de epidemiologische omstandigheden zullen verbeteren richting
zomer perspectief.
Ik denk ook graag met de sector mee hoe we er voor kunnen zorgen dat men een tocht
op een bruine vloot-schip overweegt als een keuze voor een gezellige en leerzame toeristische
activiteit. Ik stel hiervoor graag de kennis van het Nederlands Bureau voor Toerisme
en Congressen beschikbaar en stel voor om met hen te onderzoeken of er nog andere
manieren zijn om deze beroepsgroep onder de aandacht te brengen.
Vraag 5 en 6
Bent u bekend met de problematiek van schippers met een verkeerde SBI-code, die elk
kwartaal opnieuw bezwaar moeten maken en opnieuw moeten worden beoordeeld door de
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, terwijl het om dezelfde ondernemer gaat?
Is het mogelijk dit proces, waarvan wij begrijpen dat behandeling tot vier maanden
kan duren en vervolgens uitbetaling nog eens drie maanden, te versnellen? Waarom wel/niet?
Antwoord 5 en 6
Ja, ik ben hiermee bekend. Voor het antwoord wil ik verwijzen naar mijn brieven van
10 maart (Kamerstuk 35 420, nr. 239) en 21 april jl. (Kamerstuk 35 420, nr. 240) en de Voortgangsrapportage (Kamerstuk 35 420, nr. 241) waarin ik aangeef dat RVO.nl een proces heeft ontwikkeld in de bezwaarprocedure
om de SBI-problematiek voor de betrokken ondernemer op te lossen. Na positieve beoordeling
van het bezwaar ontvangt de ondernemer voor de TVL zijn aangepaste SBI-code. Dit geldt
dan ook voor aanvragen in nieuwe TVL-openstellingen. In de praktijk blijkt dat in
sommige gevallen bezwaren gericht tegen de TVL Q3 2020 positief zijn beoordeeld terwijl
de aanvragen voor TVL Q4 2020 en TVL Q1 2021 al door de ondernemers zijn ingediend
en zijn verleend. Het besluit op Q3 en de nieuwe verleningen hebben elkaar dan gekruist.
De oorzaak is dat de gewijzigde SBI code dan nog niet in het klantdossier is opgenomen.
De ondernemer moet dan helaas alsnog bezwaar maken. Dit komt beperkt voor. RVO.nl
heeft maatregelen genomen om SBI bezwaren zo spoedig mogelijk af te handelen, zodat
deze situatie zich zo min mogelijk voordoet. RVO.nl zorgt er daarnaast voor dat bij
de openstelling van TVL Q2 2021 de juiste SBI-code in het klantdossier staat zodat
een ondernemer niet nog een keer bezwaar hoeft in te dienen.
RVO.nl streeft er naar alle bezwaren binnen de wettelijke beslistermijn van 12 weken
af te handelen. Zo nodig wordt een termijn in overleg met de bezwaarmaker verlengd.
90% van de bezwaardossiers wordt binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Dit geldt
ook voor de bezwaren die betrekking hebben op de SBI-problematiek. Zoals genoemd worden
de bezwaren die hierop betrekking hebben zoveel mogelijk wel met voorrang opgepakt.
RVO.nl heeft extra capaciteit ingeschakeld om dit te bewerkstellingen. Zodra het bezwaar
is afgehandeld betaalt RVO.nl zo snel mogelijk het geld uit. Er wordt dan ook altijd
persoonlijk contact opgenomen met een ondernemer, om hem/haar over de voortgang van
de bezwaar zaak te informeren.
Vraag 7
Kunt u deze vragen vóór het wetgevingsoverleg Corona en cultuur op 17 mei 2021 beantwoorden?
Antwoord 7
Ja, dat kan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.