Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Vrachtschip verliest ten noorden van Ameland vijf containers’
Vragen van het lid Tjeerd de Groot (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Vrachtschip verliest ten noorden van Ameland vijf containers» (ingezonden 9 april 2021).
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van het bericht «Vrachtschip verliest ten noorden van Ameland
               vijf containers»1
Vraag 2
            
Klopt het dat de Waddenvereniging al daags van tevoren waarschuwde dat het risico
               dat een nieuw drama met een containerschip zou voorkomen groot was door de stormachtige
               omstandigheden? Was u hiervan op de hoogte?2
Vraag 3
            
Wat is de reden dat de aangenomen motie van de leden Schonis en Postma (Kamerstuk
               35 570 XII, nr. 40) om de Kustwacht zo spoedig mogelijk de bevoegdheid en middelen te geven om bindende
               aanwijzingen en adviezen te geven nog niet is gerealiseerd? Biedt dit incident reden
               om de uitvoering hiervan te versnellen?3
Vraag 4
            
Heeft u inmiddels in samenspraak met Rijkswaterstaat (RWS) en de Kustwacht bepaald
               hoe u de interventiebevoegdheid op basis van de Wet maritieme ongevallen kunt inzetten?
               Zo ja, waarom heeft de Kustwacht die interventie de afgelopen dagen niet ingezet?
               Zo nee, wat weerhoudt u om deze interventie op zeer korte termijn te realiseren?
            
Vraag 5
            
Kunt u toelichten of er inmiddels draaiboeken of rampenplannen voor dergelijke containerrampen
               gereedgemaakt zijn, zoals toegezegd na de ramp met de MSC Zoë? Zo ja, is er met verschillende
               partijen al mee geoefend? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 6
            
Klopt het dat het incident met de Baltic Tern plaatsvond op de zuidelijke route?
Vraag 7
            
Had het schip op enig moment de aanwijzing gekregen van de Kustwacht om niet over
               deze route te varen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom is dit advies genegeerd?
            
Vraag 8
            
Klopt het dat de capaciteit bij de Kustwacht voor het actief aanroepen van containerschepen
               tussen de 100 en 200 meter, een categorie waar dit schip onder viel, op dit moment
               ontoereikend is? Wat weerhoudt u om dit op zeer korte termijn te regelen? Biedt dit
               incident volgens u aanleiding om deze capaciteit uit te breiden zodat ook deze schepen
               actief kunnen worden gewaarschuwd, zeker gezien onderzoek van het MARIN heeft uitgewezen
               dat ook kleinere schepen containers kunnen verliezen door het groene water van de
               Waddenroutes?4
Vraag 9
            
Is er op dit moment al een onderzoek ingesteld naar hoe dit incident heeft kunnen
               gebeuren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kan de Kamer hiervan de resultaten verwachten?
               Is hierover reeds contact opgenomen met Duitsland, waar het schip vertrokken was?
               Zo ja, wanneer en welke acties vloeiden hieruit voort?
            
Vraag 10
            
Is er op dit moment al een onderzoek ingesteld naar de potentiële ecologische gevolgen
               van dit incident? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kan de Kamer hiervan de resultaten
               verwachten?
            
Vraag 11
            
Heeft u het instellen van niet-vrijblijvende verkeersbegeleiding door een Kustwacht
               of andere bevoegdheid inmiddels aangekaart bij Duitsland en Denemarken? Zo ja, wat
               waren hierop de reacties? Zo nee, waarom niet en bent u bereid dit alsnog te doen?
            
Vraag 12
            
Gaat u naar aanleiding van dit incident nog een keer met Duitsland en Denemarken om
               de tafel over het sluiten van de zuidelijke vaarroute, of in elk geval beperken van
               het bevaren ervan bij stormachtige condities? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer
               en bent u bereid hierover verslag uit te brengen aan de Kamer?
            
Vraag 13
            
Geeft dit drama aanleiding om bij de eerstvolgende Transportraad het onderwerp containerrampen
               en de nasleep ervan opnieuw te agenderen? Zo ja, welke plannen gaat u aankaarten om
               dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen?
            
Vraag 14
            
Kunt u aangeven wanneer de acties die u heeft aangekondigd bij het vorige commissiedebat
               Maritiem op 2 juni 2021 richting de International Maritime Organization (IMO), zullen
               worden geagendeerd bij de IMO?
            
Vraag 15
            
Bent u inmiddels reeds in overleg getreden met het Verbond van Verzekeraars over hun
               rol in het voorkomen van dergelijke containerrampen en de nasleep ervan? Zo nee, waarom
               niet? Zo ja, kan de Kamer gezien de urgentie van het probleem eerder op de hoogte
               worden gesteld van de voortgang?
            
Vraag 16
            
Bent u bereid om, gezien de urgentie van het probleem, een extra voortgangsrapportage
               uit te brengen? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 17
            
Kunt u deze vragen elk afzonderlijk zo spoedig mogelijk beantwoorden?
Toelichting
            
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen van de leden Gijs van Dijk en
               De Hoop (beiden PvdA), ingezonden 8 april 2021, vraagnummer 2021Z05534
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
T.C. (Tjeerd) de Groot, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.