Schriftelijke vragen : Het bericht ‘PricoH stopt met Kwadraatonderwijs. Ouders reageren verbijsterd: ‘Dit is een grote ramp’’.
Vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «PricoH stopt met Kwadraatonderwijs. Ouders reageren verbijsterd: «Dit is een grote ramp»» (ingezonden 24 maart 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «PricoH stopt met Kwadraatonderwijs. Ouders reageren
verbijsterd: «Dit is een grote ramp»»?1
Vraag 2
Klopt het dat de Vereniging voor Primair christelijk Onderwijs Hoogeveen (PricoH)
gaat stoppen met de Kwadraatafdeling, waardoor een groep hoogbegaafde leerlingen over
anderhalf jaar niet meer het gewenste onderwijs kan volgen? Zo ja, wat is de reden
dat er gestopt wordt met deze vorm van onderwijs aan hoogbegaafde kinderen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 3
Om hoeveel leerlingen gaat het in totaal? En klopt het dat voor deze groep leerlingen
er geen alternatief beschikbaar is in hun regio? En kunt in kaart brengen wat de risico’s
zijn dat deze hoogbegaafde kinderen [deels] thuis komen te zitten door dit besluit?
En klopt het dat het de taak van het samenwerkingsverband is om te voorkomen dat kinderen
thuis komen te zitten? Weet het samenwerkingsverband dat ze deze opdracht hebben?
Vraag 4
In hoeverre komt de sluiting van het Kwadraatonderwijs in Hoogeveen overeen met de
doelen van de Minister om het aantal thuiszitters te verlagen?
Vraag 5
Klopt het dat Pricoh de komende tijd een oplossing gaat proberen te vinden voor elk
kind? Op welke manier gaat u hierbij proactief ondersteuning bieden, om te voorkomen
dat deze leerlingen weer thuis komen te zitten?
Vraag 6
Bent u bereid om hoogstpersoonlijk op korte termijn in gesprek te gaan met Pricoh
over het voortbestaan van het kwadraatsonderwijs, te inventariseren wat er nodig om
deze leerlingen toch het onderwijs te blijven aanbieden wat bij deze leerlingen passend
is en hierover de Kamer zo snel als mogelijk te informeren? Kunt u in deze gesprekken
het samenwerkingsverband wijzen op de taak om te voorkomen dat kinderen thuis komen
te zitten en met hen afspraken maken hoe hoogbegaafdheidsonderwijs in deze regio gewaarborgd
wordt? Zo ja, wanneer kunnen we hier de eerste resultaten van verwachten? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 7
Heeft u signalen dat deze problematiek op meer scholen dan enkel bij Pricoh speelt?
Zo ja, waar? Zo nee, kan er dan maatwerk worden geleverd aan Pricoh? En kunt u tevens
een inventarisatie laten uitvoeren bij alle samenwerkingsverbanden om inzichtelijk
te maken hoe het er nu voor staat met het aanbod van onderwijs aan hoogbegaafde kinderen?
Vraag 8
Deelt u de mening dat de problematiek van deze hoogbegaafde kinderen andere vaardigheden
van leerkrachten en een andere pedagogische aanpak vraagt en dat we daarom de huidige
initiatieven voor hoogbegaafdheidsonderwijs moeten stimuleren en moeten zorgen dat
elk hoogbegaafd kind in Nederland dit passende onderwijs krijgt? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe gaat u ervoor zorgen dat meer hoogbegaafde kinderen passend onderwijs ontvangen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Rudmer) Heerema, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.