Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kröger en Smeulders over de onderbetaling van medewerkers bij de Coronacallcenters
Vragen van de leden Smeulders en Kröger (beiden GroenLinks) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de onderbetaling van medewerkers bij de coronacallcenters (ingezonden 3 februari 2021).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens de
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 24 maart 2021)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «FNV vindt «onderbetaling» medewerkers coronacallcenters
«oneerlijk en gênant»«?1
Antwoord 1
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
Waarom is opnieuw gekozen voor Teleperformance? Welke eisen zijn gesteld bij de aanbesteding
en vielen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en het opbouwen van pensioen ook onder die
eisen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Binnen een zeer korte tijd moest er een partij worden gevonden die een callcenter
kon opzetten om burgers te woord te staan m.b.t. vaccinaties. GGD GHOR Nederland heeft
voor Teleperformance gekozen omdat geen andere partij was die een callcenter voor
vaccinatie tijdig operationeel kon krijgen. De enige oplossing was om medewerkers
die al werkzaam waren bij het callcenter over testen in te zetten voor het nieuw op
te zetten callcenter dat zich bezig ging houden met vaccineren.
De volgende eisen zijn gesteld door VWS aan GGD GHOR bij het opzetten van het callcenter:
– Drie weken na ontvangst van de opdracht van het Ministerie van VWS door GGD GHOR Nederland
moet het callcenter operationeel zijn;
– In het callcenter moeten in de eerste week van januari 2021 circa 2.000 agents beschikbaar
zijn;
– De IT van het callcenter moet technisch gekoppeld zijn met de IT-omgeving van GGD
GHOR Nederland;
– De medewerkers zijn getraind in het werken met de systemen en getraind in het belscript
voor vaccineren;
– Het callcenter moet operationeel zijn op maandag 4 januari 2021.
Bij de aanbesteding, vanwege dwingende spoed een onderhandelingsprocedure zonder aankondiging
(ofwel, een onderhandse aanbesteding), is als eis gesteld dat de opdrachtnemer op
de hoogte dient te zijn van én de diensten dient te verrichten in overeenstemming
met arbeidsrechtelijke kaders die bij of krachtens de wet van toepassing zijn.
Vraag 3
Vindt u ook dat het feit dat deze medewerkers geen pensioen opbouwen in strijd is
met de ambitie om het aantal mensen zonder pensioen terug te dringen?
Antwoord 3
Door diverse onderdelen van de rijksoverheid wordt personeel ingehuurd. Wanneer dit
gebeurt is het betreffende onderdeel van de rijksoverheid formeel geen werkgever van
deze gedetacheerden en heeft in die zin geen directe invloed op de arbeidsvoorwaarden.
Ook bij de callcenters van Teleperformance doet zich deze situatie voor. Wel is in
artikel 27 van de Algemene Rijksvoorwaarden voor Diensten (ARVODI) bepaald dat de
partij die die de opdracht aanneemt en daarmee de formele werkgever is, zich als goed
werkgever dient te gedragen en zich te houden heeft aan alle relevante wet- en regelgeving
op het gebied van de inhuur van personeel evenals de eventueel geldende cao. Overigens
zijn cao-partijen, waaronder FNV en CNV, in de cao voor de call-centra geen pensioenregeling
overeengekomen. Wel hebben zij afgesproken een onderzoek te doen naar de wenselijkheid
om een pensioenregeling voor alle medewerkers in de cao op te nemen.
Vraag 4
Vindt u ook dat de overheid ten minste het goede voorbeeld zou moeten geven om ervoor
te zorgen dat elke werknemer pensioen opbouwt?
Antwoord 4
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 3 is de overheid geen formeel werkgever
en heeft daardoor geen directe invloed op de arbeidsvoorwaarden. Teleperformance wordt
geacht zich aan de geldende wet-en regelgeving te houden en een eventueel geldende
cao toe te passen.
Vraag 5
Bent u bereid in gesprek te gaan met Teleperformance om betere arbeidsvoorwaarden
af te dwingen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Voor zover mij bekend zijn er geen signalen dat Teleperformance niet voldoet aan de
geldende wet-en regelgeving en een eventueel geldende cao niet toepast. Daarnaast
is het maken van afspraken over arbeidsvoorwaarden een zaak van werkgevers en werknemers
waar de overheid zich in beginsel niet in mengt. Ik zie daarom geen aanleiding tot
een gesprek.
Vraag 6
Hoe gaat u in de toekomst voorkomen dat arbeidsvoorwaarden nauwelijks een rol spelen
bij grote aanbestedingen zoals deze?
Antwoord 6
Zoals aangegeven in bovenstaande beantwoording is de overheid formeel geen werkgever
waardoor er geen directe invloed is op de arbeidsvoorwaarden. Opdrachtnemers worden
geacht zich aan de geldende wet-en regelgeving te houden en een eventueel geldende
cao toe te passen. Betrokken partijen die menen dat de geldende wet-en regelgeving
of een geldende cao niet is nagekomen, kunnen via de rechtbank een civiele procedure
starten dan wel de Inspectie SZW verzoeken om een onderzoek te doen. Ook is er de
mogelijkheid om via civiele ketenaansprakelijkheid zoals geregeld in artikel 7:616a
BW e.v. het geldende (cao) loon te vorderen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.