Schriftelijke vragen : Het artikel 'Het zoet en zuur van 'verkenner' Van Geel bij Maastricht Airport'
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Het zoet en zuur van «verkenner» Van Geel bij Maastricht Airport» (ingezonden 26 februari 2021).
Vraag 1
Heeft u dit artikel in het Nieuwsblad Transport gelezen?1
Vraag 2
Waarom zou alleen intercontinentaal vrachtvervoer geschikt zijn voor vertrek vanaf
Maastricht Aachen Airport (MAA) en zouden passagiersvluchten niet meer kunnen? En
waarom zouden vrachtvluchten binnen Europa niet kunnen?
Vraag 3
Hoelang duurt het voordat definitief de volledige baanlengte in gebruik kan worden
genomen? Welke stappen zijn nodig na het terugdraaien van een eerdere gedoogconstructie,
die gedaan is op verzoek van de provincie Limburg? Welke extra mogelijkheden krijgt
MAA als vrachtverkeer de volledige baan kan gebruiken?
Vraag 4
Klopt het dat het aantal gehinderden niet toeneemt bij gebruikmaking van de verlengde
baan?
Vraag 5
Is er wel animo voor 300.000 ton vracht of meer? Klopt het dat er aan het advies over
hoeveelheden geen marktonderzoek ten grondslag ligt? Is het scenario voor vracht realistisch?
Is 315 kiloton voor MAA haalbaar als de International Air Transport Association (IATA)
en Schiphol calculeren dat er in 2030 maar vraag is voor respectievelijk 175 kiloton
en 130 kiloton?
Vraag 6
Welke overlast levert passagiersvervoer eigenlijk op? Deelt u de mening dat vakantievliegen
vanaf regionale luchthavens juist de voorkeur geniet voor zowel de reizigers als Nederland,
om daarmee intercontinentaal verkeer te focussen op luchthaven Schiphol?
Vraag 7
Welke rol spelen MAA en Groningen Airport Eelde (GAE) in het vakantie/toeristenverkeer
en welke mogelijkheden zijn er deze vakantiezonbestemmingen verder te ontwikkelen?
Wat is daarvoor nodig en wat is wiens rol?
Vraag 8
Hoe verstandig is het om wettelijk verankerde latente milieuruimte nu te schrappen
als de markt zich later misschien toch naar een andere kant beweegt? Hoe worden verkeerde
beslissingen inzake MAA voorkomen als positieve groeimogelijkheden niet uitkomen en
beperkingen wel plaatsvinden, zoals een aanpassing van de nachtsluiting, het verder
terugdringen van het aantal gehinderden en het schrappen van de latente milieuruimte?
Is dat wel met elkaar in verhouding?
Vraag 9
Hoe past een nachtsluiting of verandering van openingstijden in het streven naar
een gelijk speelveld en concurrentie met bijvoorbeeld de nabijgelegen vrachtluchthaven
van Luik? Welke (milieu)regels en tijden gelden daar en hoe kan MAA of uw ministerie
voorkomen dat het verder op achterstand wordt gezet?
Vraag 10
Deelt u bovenstaande zorgen en wilt u MAA ook graag levensvatbaar zien en als integraal
onderdeel van de Nederlandse luchtvaartinfrastructuur zien, die behouden dient te
blijven?
Vraag 11
Hoe blijft MAA (en GEA) levensvatbaar en toekomstbestendig en hoe wordt voorkomen
dat beide luchthavens nog lang in onzekerheid verkeren over hun vooruitzichten?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.