Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
35 696 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake extra apparaten voor onderwijs op afstand in het primair en voortgezet onderwijs in verband met COVID-19)
Nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 25 februari 2021
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 20 januari 2021 voorgelegd aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media. Bij brief van 24 februari
2021 zijn ze door de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Basis-
en Voortgezet Onderwijs en Media beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De griffier van de commissie, De Kler
1
Hoeveel schoolbesturen hebben er in totaal sinds de coronacrisis een aanvraag gedaan
voor apparaten?
In totaal hebben sinds het begin van de coronacrisis 483 schoolbesturen een aanvraag
gedaan voor devices via SIVON.
2
Hebben alle schoolbesturen die een aanvraag hebben gedaan bij SIVON1 begin januari de apparaten gekregen die ze nodig hadden?
In totaal zijn tijdens de tweede lockdown bijna 61 duizend devices aangevraagd. Alle
aanvragen kunnen met het beschikbare budget worden gehonoreerd.
Vanaf 11 januari zijn de eerste partijen devices door de leveranciers uitgeleverd.
Inmiddels (peildatum 19 februari 2021) zijn ruim 30 duizend devices aan schoolbesturen
verstrekt door de leveranciers. De overige aangevraagde devices zijn inmiddels aangekocht
en worden zo snel als mogelijk geleverd.
Tijdens deze aanvraagperiode is SIVON gestart met het aanbesteden van partijen devices.
SIVON is hierbij afhankelijk van de beschikbare voorraden op de markt en daaraan verbonden
levertijden. Vervolgens worden de aangekochte devices in opdracht van SIVON door de
leverancier geleverd aan de schoolbesturen. De aanvragende schoolbesturen die veel
achterstandsmiddelen ontvangen, krijgen hierbij voorrang.
3
Hoeveel apparaten zijn er sinds het begin van de coronacrisis verstrekt via SIVON
aan schoolbesturen?
In het voorjaar 2020 zijn ruim 15 duizend devices met subsidie van OCW aan schoolbesturen
verstrekt. Hiermee konden alle aanvragen worden gehonoreerd.
Tijdens de tweede lockdown zijn 61 duizend devices aangevraagd, hiervan zijn inmiddels
zijn ruim 30 duizend devices verstrekt. De overige aangevraagde devices zijn inmiddels
aangekocht en worden zo snel als mogelijk geleverd. In totaal (voorjaar en najaar)
zijn nu (peildatum 19 februari 2021) 46 duizend devices verstrekt.
4
Hoeveel kinderen hebben tot op heden een extra apparaat ontvangen voor onderwijs op
afstand?
SIVON heeft tot nu toe 46 duizend devices verstrekt aan schoolbesturen. De schoolbesturen
kunnen deze devices naar eigen inzicht uitlenen aan leerlingen die daar thuis niet
over beschikken voor onderwijs op afstand.
De devices zijn verstrekt aan schoolbesturen omdat zij verantwoordelijk zijn voor
het inrichten van het onderwijs op afstand. Zij hebben het beste inzicht in de behoeften
van hun leerlingen en kunnen kiezen welke leermiddelen, papier of digitaal, zij voor
het afstandsonderwijs inzetten. Daarnaast zijn scholen vrij om tijdens de scholensluiting
kwetsbare kinderen op school les te geven.
5.
Hoeveel kinderen hebben nog geen beschikking tot een apparaat waarmee het mogelijk
is om onderwijs op afstand te volgen?
Alle ontvangen aanvragen van schoolbesturen voor devices konden worden gehonoreerd.
Hiermee wordt voorzien in de behoefte van de scholen om het onderwijs tijdens de coronacrisis
adequaat vorm te geven. Zie verder het antwoord op vraag 4.
6
Kan worden toegelicht waarom is gekozen voor een extra bedrag van 15 miljoen euro?
Waar is dit specifieke bedrag op gebaseerd en hoe weet het kabinet dat dit voldoende
is?
Het extra bedrag van 15 miljoen euro is medio december geraamd op basis van het aantal
aanvragen van schoolbesturen aan het begin van de tweede lockdown, een inschatting
op basis van de monitor hybride onderwijs van de nog te verwachten aanvragen van schoolbesturen,
en de verwachte marktprijzen van de benodigde devices.
7
Is de 15 miljoen euro die nu aanvullend beschikbaar wordt gesteld genoeg om aan alle
aanvragen te voldoen?
Deze middelen zijn voldoende om alle (bijna 61 duizend) aangevraagde devices te honoreren.
8
Hebben nu alle leerlingen die een apparaat nodig hebben een apparaat gekregen? Hoe
houdt de Minister dat bij? Is daar voldoende zicht op?
SIVON draagt er zorg voor dat de door hen gecontracteerde leveranciers de devices
uitleveren aan de specifieke aanvragende schoolbesturen. SIVON rapporteert periodiek
aan OCW over de voortgang. Doorlopend wordt, o.a. via lesopafstand.nl en de Inspectie
van het Onderwijs, vinger aan de pols gehouden bij het onderwijs tijdens corona om
scholen en leerlingen hierbij goed te kunnen ondersteunen. Zie verder het antwoord
op vraag 4 en 5.
9
Kunnen alle scholen die eigen bijdrage van 25% betalen? Zo niet, hoe
wordt er voor gezorgd dat leerlingen hier niet de dupe van worden?
Besturen werden in de aanvraagprocedure gevraagd om akkoord te gaan met de eigen bijdrage.
Alle aanvragende schoolbesturen zijn akkoord gegaan met een eigen bijdrage. Het is
lastig te bepalen of er scholen zijn geweest die hierdoor geen aanvraag hebben ingediend.
10
Waarom is ervoor gekozen om scholen een eigen bijdrage te laten betalen van 25%? Waarom
betaalt het Rijk het niet helemaal?
Scholen zijn primair verantwoordelijk voor het vormgeven van het onderwijs op afstand,
inclusief de hiervoor benodigde devices zonder meerkosten voor de ouders. Vanuit het
oogpunt van rechtmatigheid vraagt OCW om een eigen bijdrage van de ontvanger.
11
Zijn het scholen met een bepaalde achtergrond of uit een bepaalde regio die apparaten
nodig hebben?
Van het totaal aantal aangevraagde devices is 66% aangevraagd door schoolbesturen
uit het primair onderwijs, 21% door besturen in het voortgezet onderwijs, en 13% door
gecombineerde po/vo besturen. Ongeveer 26% van de devices is aangevraagd door schoolbesturen
uit de G4, gelet op het leerlingaantal in de G4 is dit percentage relatief hoog. In
het voorjaar hebben 6 MBO-besturen en 8 gecombineerde vo/mbo/hbo besturen devices
aangevraagd en gekregen. Ook de schoolbesturen op de BES-eilanden hebben devices ontvangen.
12
Heeft elk kind dat een laptop nodig heeft er een gekregen via deze regeling, of is
het een laptop per gezin?
Zie het antwoord op vraag 4.
13
Waarom is er gekozen voor een tweede aanvraagronde en niet voor een doorlopende manier
van aanvragen? Is het niet met de langer durende lockdown handig dat scholen doorlopend
mogen aanvragen?
De aanvraagperiode tijdens de tweede lockdown liep tot 28 januari. Scholen hebben
hiermee voldoende tijd gehad om hun onderwijs op afstand tijdens de coronacrisis verder
vorm te geven en de mogelijkheid gehad om een aanvraag te doen voor extra devices.
Het is geen open-einde regeling. Alle aanvragen konden echter met het beschikbare
budget worden gehonoreerd.
14
Hoe wordt ervoor gezorgd dat elke school op de hoogte is van deze regeling, zodat
ieder kind in staat wordt gesteld om gebruik te maken van deze regeling?
De regeling is breed gecommuniceerd via kanalen van de rijksoverheid, de PO-Raad en
de VO-raad, via lesopafstand.nl en in de media.
15
Hoeveel extra geld is er vrijgekomen voor devices?
In 2020 is er via herprioritering op de OCW-begroting in totaal 9,3 miljoen euro beschikbaar
gekomen voor devices. Bij de start van de tweede lockdown is medio december 2020 vanuit
het kabinet aanvullend 15 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de aankoop van devices.
16
Hoeveel is er nu totaal beschikbaar gesteld voor de aankoop van devices vanaf het
begin van de coronacrisis?
In totaal is er ca. 24 miljoen beschikbaar gesteld voor de aankoop van devices. Zie
het antwoord op vraag 15.
17
Hoeveel geld was er nog over in de vorige regeling voor aanschaf van devices in het
primair en voortgezet onderwijs in verband met COVID-19?
Bij de regeling die liep tot en met 15 december 2020 bleek er een (door de recent
afgekondigde schoolsluitingen) overvraging. Er zijn dus geen middelen overgebleven.
Met de 15 miljoen euro die nu aanvullend beschikbaar is gesteld zijn alle aanvragen
gehonoreerd.
18
Hoeveel scholen maken gebruik van deze regeling? Zijn er regio’s waar er relatief
meer gebruik wordt gemaakt van deze regeling? Zijn er regio’s waar er relatief minder
gebruik wordt gemaakt van deze regeling?
De aanvragen voor deze regeling zijn door schoolbesturen verspreid over het land gedaan.
In totaal hebben 483 schoolbesturen gebruik gemaakt van deze regeling. Zie verder
het antwoord op vraag 11.
19
Is deze regeling nu voldoende om ieder kind in staat te stellen goed afstandsonderwijs
te kunnen volgen?
De coronacrisis betreft een uitzonderlijke situatie waarin het Ministerie van OCW
de schoolbesturen zo goed mogelijk ondersteunt. Het belang van adequaat ingericht
hybride- en afstandsonderwijs is hierin groot. Tegelijkertijd blijft het algemene
uitgangspunt dat scholen verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit en de continuïteit
van het onderwijs, zonder verplichte meerkosten voor ouders, ook ten aanzien van devices.
Zie verder het antwoord vraag 5.
20
Wat gebeurt er met de devices wanneer er weer overgegaan kan worden naar fysiek onderwijs?
Wie is de uiteindelijke eigenaar van de aangekochte devices?
De devices blijven in het bezit van de schoolbesturen en kunnen naar eigen inzicht
worden ingezet in hun onderwijs.
X Noot
1
SIVON: Samen Innoveren/Inkopen/Ict voor Onderwijs Nederland, een coöperatie van schoolbesturen
in primair en voortgezet onderwijs
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
E.C.E. de Kler, griffier