Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het op omvallen staan van de snelle trein Eurostar van Rotterdam naar Londen
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Financiën over het bericht «Snelle trein Eurostar van Rotterdam naar Londen staat op omvallen» (ingezonden 21 januari 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat),
mede namens de Minister van Financiën (ontvangen 19 februari 2021). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 1652.
Vraag 1
Bent u bekend met de «zeer kritieke toestand» waar de Eurostar zich in bevindt door
het teruggelopen aantal passagiers vanwege de COVID-19-crisis?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat het bedrijf per april niet langer aan betalingsverplichtingen kan voldoen?
Zo ja, kan het bedrijf ook niet meer voldoen aan de betalingsverplichtingen in België,
Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk?
Antwoord 2
Eurostar bevindt zich als gevolg van de coronacrisis in een precaire financiële situatie.
De dienstregeling is sterk afgeschaald als gevolg van de sterke daling van het aantal
reizigers en binnen het bedrijf zijn bezuinigingsmaatregelen doorgevoerd. Momenteel
voert Eurostar gesprekken met zowel de Britse, de Franse en de Belgische overheid
over mogelijke steunmaatregelen.
Vraag 3
Ziet u mogelijkheden om met uw ambtsgenoten uit België, Frankrijk en het Verenigd
Koninkrijk te bezien wat gedaan kan worden om de trein van Nederland naar Londen na
de crisis niet kwijt te zijn?
Antwoord 3
Eurostar heeft ervoor gekozen om in overleg te treden met België, Frankrijk en het
Verenigd Koninkrijk over mogelijke steunmaatregelen. Het ligt ook voor de hand dat
Eurostar met deze partijen in gesprek is. De Franse nationale spoorwegmaatschappij
SNCF heeft een meerderheidsbelang (55%) in Eurostar. De Belgische nationale spoorwegmaatschappij
NMBS is voor 5% eigendom en de overige 40% is in handen van private investeringsmaatschappijen.
Het hoofdkantoor van Eurostar is in Londen gevestigd. Eurostar heeft recent bevestigd
dat de gesprekken met deze landen nog gaande zijn. Ik zal deze gesprekken uiteraard
volgen, en uw Kamer informeren mocht dit gevolgen hebben voor het treinvervoer van
en naar Nederland, in het bijzonder waar het ontwikkelingen betreft die zouden kunnen
raken aan de continuïteit.
Vraag 4
Heeft het betreffende bedrijf aanspraak gemaakt op het huidige steunpakket? Zo ja,
zijn hier middelen voor vrijgemaakt en in welke hoedanigheid? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Eurostar heeft een beroep gedaan op de NOW-regeling. Uit de openbare registratie2 blijkt dat zij € 20.152,- toegekend hebben gekregen. Eurostar heeft aangegeven op
dit moment geen verdere aanspraak te hebben gemaakt op generieke regelingen. NS en
Eurostar zijn in het kader van de tussen hen gesloten samenwerkingsovereenkomst en
naar aanleiding van de financiële situatie van Eurostar in gesprek over de financiële
voorwaarden van hun samenwerking.
Vraag 5
Op welke manier kan de Eurostar gebruikmaken van het nieuwe financiële steun- en herstelpakket?
Antwoord 5
Dit pakket staat open voor alle bedrijven, mits zij aan de voorwaarden van de regelingen
voldoen. In het algemeen geldt dat door de recente aanpassingen aan de TVL (voorwaarden,
drempel en percentage) deze toegankelijker is geworden voor grotere bedrijven. De
NOW is ook nog steeds beschikbaar.
Vraag 6
Bent u het eens met de stelling dat in het kader van de wens van de Kamer om vluchten
van Amsterdam naar Londen te verminderen het cruciaal is dat ook in deze tijd van
de coronacrisis een trein blijft rijden tussen deze twee steden?
Antwoord 6
Zoals ik uw Kamer in verschillende brieven heb gemeld, streeft Nederland naar stimulering
van het internationaal personenvervoer per spoor. De trein is een duurzaam en comfortabel
alternatief voor het vervoer over de middellange afstand in Europa. Als gevolg van
het coronavirus is de dienstregeling echter afgeschaald. Momenteel rijdt er één Eurostar-dienst
vanuit Londen naar Amsterdam en vice versa. Deze verbinding is uitsluitend bedoeld
voor noodzakelijke reizen en hierbij geldt verder de eis dat reizigers naar Nederland
in het bezit moeten zijn van een negatieve PCR-testuitslag niet ouder dan 72 uur.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.