Schriftelijke vragen : De berichten ‘Verzet tegen nieuwe vrachthaven Bonaire, aanleg zou ‘ecocide’ zijn’ en het bericht ‘conservebonaire.org opposes Hato port’
Vragen van het lid De Groot en Diertens (beiden D66) aan de ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, van Infrastructuur en Waterstaat en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de berichten «Verzet tegen nieuwe vrachthaven Bonaire, aanleg zou «ecocide» zijn» en het bericht «conservebonaire.org opposes Hato port» (ingezonden 17 februari 2021).
Vraag 1
            
Hoe beoordeelt u de uitspraak dat de geplande nieuwe vrachthaven op Bonaire grote
               schade kan aanrichten aan het koraalrif voor de kust?1
               2
Vraag 2
            
Waarom heeft u een samenwerkingsconvenant ondertekent dat de bouw van deze haven ondersteunt?3
Vraag 3
            
Zijn het uitvoeringsprogramma, het verzelfstandigingsonderzoek en de maatschappelijke
               kosten-batenanalyse (MKBA) gereed? Zo ja, kunt u deze delen met de Kamer? Zo nee,
               wanneer worden deze verwacht?
            
Vraag 4
            
Is bij de verkenning van de nieuwe vrachthaven overeenstemming bereikt met de beheerder
               van het onderwaterpark Stinapa en is dit zorgvuldig uitgewerkt in de Milieu Effect
               Rapportage (MER), zoals afgesproken in het convenant? Zo ja, kunt u dit delen met
               de Kamer?
            
Vraag 5
            
Bent u ervan op de hoogte dat de huidige vrachtpier net voor enkele miljoenen is gerenoveerd?
               Zo ja, hoe verklaart u dat deze dan niet meer wordt gebruikt zou worden na de aanleg
               van de nieuwe haven?
            
Vraag 6
            
Is het u bekend dat het drinkwater voor het hele eiland gemaakt/gezuiverd gaat worden
               van het water dat bij de haven onder de schepen ingenomen wordt, en dat dit straks
               de meest vervuilde plaats rond Bonaire is?
            
Vraag 7
            
Is het u bekend dat in de geplande vrachthaven bij Hato/WEB, vrachtschepen én olieschepen
               samen van de faciliteiten gebruikmaken en dat er bij een mogelijk olielek door de
               aanwezige noordelijke stroming de duiklocaties van de helft van Bonaire besmeurd zullen
               raken en de economie van Bonaire voor vele jaren verloren zal zijn?
            
Vraag 8
            
Hoe verhoudt de mogelijkheid om de bestaande infrastructuur en havenfaciliteiten uit
               te breiden of te verbeteren zich tot de aanleg van deze nieuwe haven? Hoe beziet u
               die mogelijkheid in verhouding tot de hoge kosten en grote impact op natuur?
            
Vraag 9
            
Klopt het dat de haven voor 60% medegefinancierd wordt door de Nederlandse overheid
               en de overige 40% door het Openbaar Lichaam Bonaire (OLB)? Zo nee, door middel van
               welke fondsen wordt deze haven betaald?
            
Vraag 10
            
Deelt u de mening dat dit geld beter aan andere doeleinden kan worden besteed, bijvoorbeeld
               de aanleg van adequate afvalwaterzuivering?
            
Vraag 11
            
Bent u ervan op de hoogte dat de wet voorschrijft dat de minimale afstand van een
               containerhaven tot een woongebied in verband met geluidsoverlast 300 meter dient te
               zijn en dat dat op deze locatie maar 5 meter is? Zo ja, hoe vallen die twee dingen
               met elkaar te rijmen en kan de overheid dit een geschikte locatie noemen? Zo nee,
               als zoiets in Nederland als absoluut ondenkbaar wordt gezien, zou u dan ook hier in
               dit stukje Nederland niet afstand nemen van deze locatie?
            
Vraag 12
            
Bent u ervan op de hoogte dat het WEB-terrein in Hato momenteel een «Industrie 1&3»-bestemming
               heeft bij Ruimtelijke Ordening (lichte industrie), en dat de wet voorschrijft dat
               voor een dergelijke haven «Industrie 4»-classificatie nodig is? Zo ja, klopt het dat
               deze Industrie 4-classificering grondwettelijk niet te realiseren is conform het ruimtelijke
               ordeningsplan?
            
Vraag 13
            
Bent u van mening dat met het marktfalen van Bopec het verstandig is om eerst de situatie
               aldaar af te wachten en aansluitend ook de Bopec-locatie mee te nemen in de overwegingen
               van een nieuwe locatie, aangezien op die locatie het koraal al door schepen vernield
               is, al in een zwaar industriegebied ligt en dit werk zou opleveren voor de mensen
               van Rincon?
            
Vraag 14
            
Is het u bekend dat er overheidsplannen zijn om het cruisetoerisme op Bonaire sterk
               te reduceren en dat daarmee de dringende noodzaak van een nieuwe haven komt te vervallen?
               Zo ja, waarom wordt hier dan niet op geanticipeerd? Zo nee, is het dan niet verstandiger
               geduld te betrachten en op basis van de nieuwe situatie én de situatie bij Bopec te
               zijner tijd, indien nog noodzakelijk, een actueel plan te maken?4
Vraag 15
            
Kunt u garanderen dat de leden van de Stuurgroep Vrachthaven Bonaire géén persoonlijk
               belang/gewin hebben die hun keuzes zouden kunnen beïnvloeden? Zo nee, is het niet
               verstandig dat wél te kunnen garanderen?
            
Vraag 16
            
Bent u van mening dat de enorme kosten van een nieuwe vrachthaven opwegen tegen het
               zeer beperkte prijsvoordeel voor de bevolking van Bonaire? Zo ja, bent u bekend met
               het rapport van Ecorys «Onderzoek naar Prijzen in Caribisch Nederland» en heeft u
               die informatie meegenomen in uw besluit?5
Vraag 17
            
Bent u ervan op de hoogte dat er al maandelijks containerschepen direct vanuit Antwerpen
               op Bonaire varen en dat dit prima met de huidige infrastructuur gaat? Zo ja, hoe verhoudt
               dit zich tot het argument dat de nieuwe containerhaven er moet komen zodat schepen
               direct (zonder tussenkomst van Curaçao) op Bonaire kunnen aanmeren?6
Vraag 18
            
Vindt u het verstandig dat het OLB over dit project geen openheid van zaken geeft
               naar de Bonairiaanse bevolking, ook niet middels het volledig beantwoorden van een
               WOB-verzoek? Zo nee, kunt u die openheid op korte termijn realiseren?
            
Vraag 19
            
Bent u van mening dat de bouw van deze nieuwe haven noodzaak is? Zo nee, welke middelen
               heeft u om de bouw van deze haven op deze locatie of op een andere locatie te voorkomen?
            
Vraag 20
            
Deelt u de mening dat dit rif niet alleen belangrijk is voor het ecosysteem, maar
               ook voor de economie aangezien het veel toeristen trekt? Zo ja, welke actie gaat u
               ondernemen om deze te beschermen?
            
Vraag 21
            
Bent u op de hoogte dat het rif onder andere beschermde zeeschildpadden herbergt?
Vraag 22
            
Zijn er cijfers bekend omtrent de economische en ecologische waarde van de koraalriffen
               in Bonaire en Caribisch Nederland in het algemeen? Zo ja, kunt u deze delen met de
               Kamer? Zo nee, kunt u dit onderzoeken?
            
Vraag 23
            
Deelt u de mening dat de bouw van de nieuwe haven niet past binnen het Natuur- en
               milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020–2030, dat als doel heeft om de natuur en
               het koraal te beschermen in Caribisch Nederland?
            
Vraag 24
            
Wanneer kan de Kamer de uitvoeringsagenda’s verwachten behorend bij het Natuur-en
               milieubeleidsplan?
            
Vraag 25
            
Hoe gaat u zorgen dat dergelijke activiteiten, die een aanzienlijk gevaar vormen voor
               de natuur in Caribisch Nederland, structureel worden voorkomen en of getoetst?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
T.C. de Groot, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
A.E. Diertens, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.