Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Jasper van Dijk en Leijten over het in één keer ontvangen van 54 aanmaningen van het CJIB
Vragen van de leden Jasper van Dijk en Leijten (beiden SP) aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane – over het in één keer ontvangen van 54 aanmaningen van het CJIB (ingezonden 21 december 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Van Huffelen (Financiën – Toeslagen en Douane) (ontvangen
10 februari 2021).
Vraag 1
Kent u de tweet van Janet: «54 brieven van @CJIBnl Hoe kan het dat ik na het rapport
van gisteren dit in de bus krijg»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het juist dat zij 54 brieven van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) kreeg,
de dag na de publicatie van het onderzoek over de kinderopvangtoeslag?
Antwoord 2
Het CJIB heeft in de week van de publicatie van het onderzoek over de kinderopvangtoeslag
54 brieven verzonden aan betrokkene. Betrokkene heeft bevestigd dat zij 50 brieven
op de dag na de publicatie heeft ontvangen.
Vraag 3
Hoe is het mogelijk dat het CJIB in één keer zoveel aanmaningen tegelijk stuurt?
Antwoord 3
Het CJIB heeft als uitvoeringsorganisatie de wettelijke taak burgers te informeren
over een openstaande vordering die bij het CJIB in behandeling is. Indien een burger
meerdere vorderingen open heeft staan, kan het gebeuren dat een burger per openstaande
zaak een aparte brief ontvangt van het CJIB. Dit kunnen aanmaningen zijn, maar dit
kunnen ook andere aanschrijvingen betreffen zoals het informeren over de mogelijkheid
om bezwaar of beroep in te stellen tegen een vordering of sanctie. Het kan dan gaan
om vorderingen in het kader van de inning en incasso van overheidsvorderingen2 of opgelegde (justitiële) geldelijke sancties. Vaak betreft het hier automatisch
gegenereerde brieven, en ook hier was dit het geval.
Vraag 4
Is er bij het vaststellen van het aanmaningsbeleid, waarbij mensen meerdere aanmaningen
in één keer ontvangen, besproken welk effect dit heeft op de ontvanger van de brieven?
Zo ja, wat is de overweging geweest dit zo te doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Aanmaningsbeleid is er in zijn algemeenheid op gericht dat de betrokkene op de hoogte
wordt gesteld van vorderingen en de status daarvan. Voor het CJIB geldt dat naar aanleiding
van onderhavige casus door het CJIB een onderzoek is ingesteld naar de praktische
reden van het automatisch verzenden van meerdere brieven vanuit het betreffende systeem.
Uit het onderzoek bleek dat het voor kan komen dat personen, zoals in deze casus,
meerdere brieven (nagenoeg) gelijktijdig van het CJIB ontvangen. De casus heeft er
toe geleid dat het CJIB direct maatregelen heeft getroffen om geautomatiseerde verzending
van een grotere hoeveelheid brieven tegelijk naar anderen in de toekomst te voorkomen.
We doen er zo alles aan om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.
Vraag 5
Is na te gaan hoeveel mensen het overkomt dat zij in één keer meerdere aanmaningen
op de deurmat ontvangen?
Antwoord 5
Het is in het algemeen niet mogelijk na te gaan hoe vaak meerdere aanmaningen of andere
correspondentie van verschillende schuldeisers tegelijk worden ontvangen. Het is ook
niet te voorkomen dat voor verschillende vorderingen mogelijk berichten op hetzelfde
moment de betrokkene bereiken. Op het moment dat het soortgelijke vorderingen van
dezelfde schuldeiser betreft en met name bij overheidsinstanties vind ik uiteraard
dat dit voorkomen moet worden. Voor het CJIB geldt dat naar aanleiding van onderhavige
casus direct maatregelen zijn getroffen.
Vraag 6 en 7
Hoe kunt u verklaren waarom u haar via Twitter antwoordt met: «Ik stuur je vraag voor
verdere beantwoording door naar @herstelkot»? Begrijpt u niet dat zij al jarenlang
hoort dat zaken doorverwezen worden? Wanneer gaat u eindelijk aan de slag met afhandelen
in plaats van doorverwijzen?
Gaat u deze zaak zo snel mogelijk op een fatsoenlijke manier oplossen?
Antwoord 6 en 7
Ik wilde de betrokkene graag laten weten dat het voorval werd opgepakt. Dat deze hoeveelheid
brieven tegelijk terecht zijn gekomen bij de betrokkene die nota bene ook onverhoopt
gedupeerde is van de toeslagenaffaire vind ik hoogst ongelukkig en heel vervelend.
Later bleek mij dat de problematiek niet in de aanpak van de toeslagenaffaire was
gelegen. Het CJIB is er ondertussen voortvarend mee aan de slag gegaan. Naar aanleiding
van het bericht op Twitter heeft op maandag 21 december 2021 een persoonlijk gesprek
tussen betrokkene en vertegenwoordigers van het CJIB plaatsgevonden. Naast een toelichting
op de reden van verzending van de brieven is tevens de inhoudelijke afwikkeling met
betrokkene besproken om de zaak volledig op te lossen.
Vraag 8 en 9
Klopt het dat er gedupeerden van de toeslagen zijn, die als ze een compensatie of
een deelbetaling ontvangen, direct de overheid als schuldeiser achter zich aan krijgen?
Bent u bereid om incassoprocedures van overheidsinstanties – die een gevolg zijn van
de toeslagenaffaire – stil te zetten en met iedereen in gesprek te gaan over hoe en
of eventuele schulden moeten worden voldaan?
Antwoord 8 en 9
In mijn brief van 18 januari heb ik u geïnformeerd dat de Belastingdienst, Toeslagen
en andere publieke schuldeisers hebben aangegeven om schulden van gedupeerden kwijt
te schelden met uitzondering van vorderingen op grond van strafrechtelijke veroordelingen
of situaties waar sprake is van misbruik van recht. Met de publieke schuldeisers wordt
gesproken over, en gewerkt aan, het pauzeren van dergelijke lopende invorderingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.