Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen het lid Van der Graaf over de gevolgen van de coronacrisis voor mensen in de prostitutie
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over de gevolgen van de coronacrisis voor mensen in de prostitutie (ingezonden 22 oktober 2020).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 21 januari 2021).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 762.
Vraag 1
Herinnert u zich de antwoorden op de verschillende series vragen over de gevolgen
van de coronacrisis voor mensen in de prostitutie (28 april, 1 april en 19 maart)?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is het algemene beeld van de situatie van mensen die in de prostitutie werken,
in het bijzonder sinds de instelling van de gedeeltelijke lockdown?
Antwoord 2
Onlangs heeft het Verwey-Jonker Instituut een rapport gepubliceerd van het onderzoek
dat gedaan is naar de impact van de coronacrisis op sekswerk in regio Hart van Brabant.2 Volgens het onderzoek zijn sekswerkers voor wie sekswerk het hoofdinkomen is, in
zwaar weer terecht gekomen. Tijdens de lockdown hebben sommige sekswerkers besloten
door te werken, met name met vaste klanten. Enkele sekswerkers zijn volledig overgestapt
naar online werken. Voor een nadere toelichting op de impact van de coronacrisis op
sekswerk verwijs ik u naar het rapport van het Verwey-Jonker Instituut.
Vraag 3
Hoe is, in de keuze om prostitutie momenteel door te laten gaan, het belang van de
gezondheid van de personen die werken in de prostitutie meegewogen?
Antwoord 3
Als onderdeel van de door het kabinet aangekondigde strengere maatregelen geldt met
ingang van 15 december 2020 een verbod op het uitoefenen van een niet-medisch contactberoep.
Daaronder valt ook prostitutie.
Vraag 4
Op welke wijze wordt invulling gegeven aan de registratieplicht voor contactberoepen
waar het de prostitutie betreft? Klopt onze indruk dat dit momenteel niet gebeurt
en dat het ook voorstelbaar is dat dit in deze branche niet op de korte termijn gaat
gebeuren?
Antwoord 4
Op dit moment is registratie niet aan de orde, omdat seksinrichtingen gesloten zijn
en er een verbod is op het uitoefenen van niet-medisch contactberoepen.
Wanneer contactberoepen weer toegestaan zijn, dan is de registratie van naam en contactgegevens
bedoeld om de GGD in staat te stellen contact op te nemen, mocht een besmetting hebben
plaatsgevonden. Hoe meer en eerder contacten in beeld zijn, hoe sneller en efficiënter
de GGD zijn werk kan doen, en hoe sneller ingrijpen mogelijk is. Het is dan ook in
het belang van de klant om de juiste gegevens achter te laten. Dit is echter geen
verplichting voor beroepen zoals prostitutie, waar dit omwille van het op een gepaste
wijze uitoefenen van het beroep, of omwille van de veiligheid of welzijn van betrokkenen
onwenselijk kan zijn.
Vraag 5
Welke andere mogelijkheden zijn er om de gezondheid van mensen die werken in de prostitutie
te beschermen, bijvoorbeeld middels een geanonimiseerde registratie van bezoekers?
Kunt u hierbij ook aangeven welke keuzes andere landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland,
hierin maken?
Antwoord 5
Omwille van de veiligheid of het welzijn van de mensen die werken in de prostitutie
kan het onwenselijk zijn om verplicht een registratie van naam en contactgegevens
bij te houden van bezoekers. Het is dan ook aan de klant om deze gegevens, al dan
niet geanonimiseerd, te verstrekken wil hij/zij benaderd kunnen worden in het kader
van bron en contactonderzoek. In Duitsland wordt op het niveau van de verschillende
deelstaten dit beleid vormgegeven; er kan dan ook niet in het algemeen aangegeven
worden hoe dit registratiebeleid eruit ziet. Ook is momenteel vanwege het aantal besmettingen
in sommige deelstaten het aanbieden van prostitutiedienstverlening in het geheel verboden.
Echter, voordat dit verbod in is gegaan kende de deelstaat Nedersaksen een registratieverplichting
waarbij er een identificatiebewijs met foto overlegd moest worden. De deelstaat Noordrijn-Westfalen
kende, voor het algemeen verbod op prostitutie ook een registratieverplichting waarbij
het tijdstip van het contact, de naam, het adres en de telefoonnummer van de klant
voor vier weken bewaard diende te worden.
Vraag 6
Welke ondersteuning is er voor mensen in de prostitutie die om begrijpelijke redenen
op dit moment niet willen werken, bijvoorbeeld omdat zij een kwetsbaar familielid
hebben of het simpelweg voor zichzelf te risicovol vinden? Is deze ondersteuning ook
toegankelijk voor mensen die niet als ZZP’er geregistreerd zijn of werken middels
opting-in?
Antwoord 6
Het steun- en herstelpakket is verlengd tot 1 juli 2021. Sekswerkers kunnen net als
anderen gebruik maken van de bestaande regelingen. Indien zij aan de criteria van
de regeling voldoen kunnen ze aanspraak maken op de Tijdelijke overbruggingsregeling
zelfstandig ondernemers (Tozo), een Werkloosheidsuitkering (WW) of als vangnet de
algemene bijstand. Gelet op de voorwaarden voor de Tozo is deze ondersteuning niet
toegankelijk voor niet-zzp’ers, waaronder ook sekswerkers die volgens de opting in
werken.
Speciaal voor huishoudens die nu tussen de wal en het schip vallen, willen we met
de TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) een ruimere toegang tot het
instrument van de bijzondere bijstand bieden. SZW en gemeenten zijn er druk mee bezig
om dit op korte termijn in werking te stellen.
Vraag 7 en 8
Hoeveel geld is sinds maart 2020 in totaal verstrekt aan steunmaatregelen voor eigenaars
van seksinrichtingen, sekssites, en anderen die bedrijfsmatig geld verdienen aan het
feit dat anderen werken in de prostitutie?
Hoeveel geld is sinds maart 2020 in totaal verstrekt aan steunmaatregelen voor mensen
die zelf werkzaam zijn in de prostitutie? Hoeveel is daarbij terechtgekomen bij de
mensen die niet als ZZP’er bij de Kamer van Koophandel staan geregistreerd of werken
middels opting-in?
Antwoord 7 en 8
Deze informatie is niet uit te splitsen naar de sekswerkers of exploitanten.
Vraag 9
Klopt het dat er exploitanten van seksinrichtingen zijn die wél steun ontvingen, maar
dat de mensen die in hun inrichting werkten dat niet deden, bijvoorbeeld omdat de
registratie niet goed op orde was of omdat de exploitant weinig waarde hechtte aan
een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of enkel mensen via opting-in liet werken?
Zo ja, vindt u dit rechtvaardig?
Antwoord 9
Het is mogelijk dat de exploitant aanspraak kon maken op de NOW. Voor ondersteuning
van sekswerkers verwijs ik naar mijn eerdere antwoord.
Vraag 10
Wat gaat u doen om iedereen die werkzaam is in de prostitutie, ongeacht de specifieke
contractvorm, op gepaste wijze te ondersteunen, in het bijzonder wanneer sprake is
van acute nood?
Antwoord 10
In Nederland rechtmatig verblijvende personen kunnen als zij aan de criteria van de
regeling voldoen, aanspraak maken op de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig
ondernemers (Tozo), WW of algemene bijstand. Gemeenten hebben een financieel vangnet
en noodopvang voor de doelgroepen die getroffen zijn door de coronacrisis. Sekswerkers
zijn daar één van.
Speciaal voor huishoudens die nu tussen de wal en het schip vallen, willen we met
de TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) een ruimere toegang tot het
instrument van de bijzondere bijstand bieden. SZW en gemeenten zijn er druk mee bezig
om dit op korte termijn in werking te stellen.
Sekswerkers die (al dan niet als gevolg van de coronacrisis) dak- of thuisloos zijn,
kunnen zich melden bij de opvangvoorzieningen van gemeenten. De recent aangepaste
richtlijn «Opvang dak- en thuisloze mensen3» beschrijft hoe de opvang voor dak- en thuisloze mensen georganiseerd moet worden
tijdens de coronacrisis.
Vraag 11
Kunt u inzicht geven in de totale vraag naar uitstapprogramma’s in 2020 en daarbij
een overzicht geven onderverdeeld naar alle Regeling Uitstapprogramma's Prostitutie
(RUPS)-ontvangende organisaties en niet enkel de penvoerders bij de subsidieaanvraag?
Antwoord 11
In onderstaande overzicht is de totale vraag naar uitstapprogramma´s in 2020 weergegeven
per regio en uitgesplitst naar RUPS organisatie4.
Regio
RUPS organisaties
Uitstap aanvragen 2020
1.
Gelderland
Rebelz
GGD/MEE
8
32
2.
Overijssel
Terwille
De Kern
Leger des heils
Kadera
Scharlaken Koord
30 (waarvan 15 door corona)
15 (totaal LdH en SK)
3.
Drenthe
Terwille
Leger Des Heils
9 (totaal)
4.
Zuid Holland
SHOP
Stichting de Haven
Humanitas
36
28
32
5.
Utrecht
Tussenvoorziening/Belle
Pretty Woman
16
6
6.
Amsterdam
Scharlaken Koord/ Second step
HVO Querido PG9292
Spirit, Nova
Leger Des Heils
38
40
5
18
7.
Noord Holland
Scharlaken Koord
GGD NH/
Mee en de Wering
21
9
8.
Flevoland
Scharlaken Koord/
Terwille
12
9.
Friesland
Stichting Fier
Leger Des Heils
24 (12 daarvan worden overgenomen door LDH)
10.
Groningen
Leger Des Heils
20
11.
Zeeland
GGD
10
12.
Limburg
Leger des Heils
35
13.
Zuid Limburg
Legers des Heils
41
Totaal aantal aanvragen 2020
485
Vraag 12, 13, 14 en 15
Is het juist dat zogeheten parenclubs momenteel gewoon doorgang kunnen vinden?
Geldt voor dergelijke inrichtingen een registratieverplichting?
Past het binnen de richtlijnen van het RIVM wanneer een dergelijke seksinrichting
tot na middernacht open is, gratis non-alcoholische drankjes aanbiedt, verspreid door
de club meer dan 50 mensen toelaat en speciaal extra avonden plant om meer klandizie
te krijgen? Zo ja, is het vanuit de bestrijding van het coronavirus niet bizar dat,
gezien de aard en schaal van het contact, dit soort clubs in de gedeeltelijke lockdown
«gewoon» door kunnen gaan?
Bent u bereid het beleid ten aanzien van dit specifiek type seksinrichtingen te herzien?
Zo nee, kunt u uitleggen waarom een koffiezaak of restaurant dat keurig conform de
richtlijnen handelt, momenteel geen bezoekers kan ontvangen en een dergelijke seksinrichting
waarin intiem en wisselend contact onvermijdelijk is, gewoon doorgang kan vinden?
Antwoord 12, 13, 14 en 15
Alle publieke binnenruimten, op winkels met levensmiddelen en locaties van (para)medische
beroepen na, zijn gesloten. Indien parenclubs weer open mogen dient de beheerder zorg
te dragen voor het kunnen naleven van alle alsdan geldende maatregelen, zoals het
bewaren van 1,5 meter afstand tussen personen en een registratieverplichting.
Vraag 16
Wanneer komt het wetsvoorstel Regulering sekswerk nu eindelijk naar de Kamer?
Antwoord 16
Het wetsvoorstel Regulering Sekswerk zal op zeer korte termijn bij uw Kamer worden
ingediend.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.