Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de voortgangsrapportage Wind in de Zeilen (Kamerstuk 33358-32)
2021D01771 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft enkele vragen en opmerkingen over
de brief van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van
1 december 2020 (TK 33 358, nr. 32) houdende de voortgangsrapportage over het bestuursakkoord «Wind in de Zeilen».
De voorzitter van de commissie, Ziengs
De adjunct-griffier van de commissie, Hendrickx
VVD
De leden van de VVD-fractie danken de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
voor de brief met betrekking tot de voortgangsrapportage «Wind in de Zeilen». Graag
willen de leden van de VVD-fractie de Staatssecretaris een aantal vragen over de voortgangsrapportage
voorleggen.
De leden van de VVD-fractie vragen zich af of er nog risico’s zijn in het uitvoeringsproces
waarmee rekening gehouden moet worden? Worden alle doelstellingen, binnen de tijd,
gehaald?
Met betrekking tot Fiche B: Law Delta vragen de leden van de VVD-fractie de Staatssecretaris
op welke wijze het Rijk betrokken is bij de ontwikkeling en bestemming van de omliggende
gronden van het complex. Zij constateren dat het justitieel complex aanmerkelijk minder
ruimte in beslag neemt dan de Marinierskazerne in zou nemen.
In Fiche F: Bereikbaarheid lezen voornoemde leden dat er één keer per uur een intercity
zal gaan rijden tussen Vlissingen en Rotterdam. Gaat het hierbij om zeven dagen per
week, van begin tot het einde van de dienstregeling? Daarnaast wordt de frequentie
van de intercity mogelijk uiterlijk in 2030 verhoogd, wanneer onder meer sprake is
van een «gezonde businesscase». De leden van de VVD-fractie vragen zich af of hierbij
wel het doel («structuur versterken») en niet het middel («inspelen op een sterke
structuur») centraal staat. Zij vragen de staatssecretaris hierop in te gaan.
Voorts staat in Fiche H: Zorg, dat getracht wordt de Zeeuwse eerstelijnszorg te verbeteren
door het structureel opleiden van huisartsen en PA’s binnen Zeeland gedurende de gehele
opleidingsduur. Door de Hogeschool Arnhem-Nijmegen wordt hier thans onderzoek naar
verricht. Bent u het met de leden van de VVD-fractie eens dat het opleiden onderdeel
is van de compensatie, en kunt u verzekeren dat de opleiding inderdaad in Zeeland
zal plaatsvinden?
Voorgenoemde leden hechten eraan om bij Fiche K: Ontvlechten Evides en PZEM te vermelden
dat de Zeeuwse overheden aandeelhouder zijn van PZEM en derhalve indirect eigenaar
van de aandelen Evides. Klopt het dat wanneer gesproken wordt over ondersteuning van
financieringsconstructies, waarbij Zeeland mogelijk geld moet lenen met hulp van het
Rijk, Zeeland in feite haar eigen bezit aan het kopen is? Zo ja, hoe verhoudt dit
zich tot de compensatiegedachte? Zij vragen de Staatssecretaris op deze vragen in
te gaan.
Tot slot vragen de leden van de VVD-fractie de Staatssecretaris of de voortgang en
energie die thans in dit dossier zichtbaar is, de komende maanden voortgezet zullen
worden, gelet op de komende Tweede Kamerverkiezingen in maart van dit jaar en de daarop
volgende formatieperiode.
CDA
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de voortgangsrapportage
over het bestuursakkoord «Wind in de Zeilen». Deze leden hebben waardering voor de
voortvarende uitvoering van het bestuursakkoord dat het Rijk, de provincie Zeeland,
de gemeente Vlissingen en het waterschap Scheldestromen met elkaar hebben gesloten
op 26 juni 2020.
Deze leden hebben op één punt een vraag. In de voortgangsrapportage wordt stilgestaan
bij de ontvlechting van drinkwaterbedrijf Evides en de Provinciale Zeeuwse Energie
Maatschappij (PZEM). Volgens de planning is in november 2020 een adviesrapport opgeleverd
over de ontvlechting van Evides uit PZEM en wordt eind januari 2021 een besluit over
de ontvlechting genomen. De leden van de CDA-fractie vragen de Staatssecretaris aan
te geven wat de uitkomst van het overleg daarover is en aan de Kamer nader te duiden
welke rol de ontvlechting in financiële zin speelt in het totaalpakket van het bestuursakkoord.
ChristenUnie
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de
voortgangsrapportage over het bestuursakkoord «Wind in de Zeilen». Deze leden vinden
het van groot belang dat Zeeland ruimhartig wordt gecompenseerd voor de geleden schade
en dat de rijksoverheid zich hierin een betrouwbare partner betoont. Dat is niet alleen
van sociaaleconomisch belang, maar ook van belang voor het herstel van het vertrouwen
van inwoners en bestuurders in de overheid. Vertrouwen dat, met het besluit tot het
niet vestigen van de Marinierskazerne in Vlissingen, beschadigd is.
De leden van de ChristenUnie-fractie lezen met instemming dat de eerste resultaten
zijn geboekt en dat de uitvoering van het bestuursakkoord op schema ligt. Zo is er
een vergoeding van gemaakte kosten gedaan, wordt het vermogen van het Investeringsfonds
Zeeland vergroot en is de besluitvorming over de ontvlechting van Evides uit de Provinciale
Zeeuwse Energie Maatschappij voorbereid.
Op het laatste punt vragen de leden van de fractie van de ChristenUnie naar de voortgang
van de besluitvorming. Zij zien de ontvlechting van Evides PZEM als een belangrijke
(financiële) bouwsteen onder het pakket. Kan het kabinet aangeven welke gevolgen de
momenteel lage energieprijs heeft voor deze ontvlechting? Is het voorstelbaar om een
garantstelling van het Rijk als terugvaloptie te hanteren?
De leden van de ChristenUnie-fractie vinden verbeteren van de bereikbaarheid randvoorwaardelijk
voor uitvoering van het pakket en voor brede welvaart in Zeeland. Zij vragen welke
mogelijkheden er zijn om de projecten en onderzoeken onder het thema bereikbaarheid
te versnellen. Waarom staat voor het onderzoek naar de mogelijkheid van frequentieverhoging
van de intercity «uiterlijk 2030» als termijn genoteerd? Wordt ook voor het onderdeel
bereikbaarheid van het bestuursakkoord gebruik gemaakt van meetbare doelstellingen?
Zo ja, welke zijn dit? Zo nee, op basis waarvan wordt dan gestuurd? De leden van de
ChristenUnie-fractie spreken hun hoop uit dat de gesprekken en onderzoeken naar de
railverbinding Gent-Terneuzen tot een daadwerkelijke verbinding zullen leiden.
De leden van de ChristenUnie-fractie constateren dat een deel van de maatregelen uit
het bestuursakkoord bestaan uit onderzoeken. Zij noemen hierbij de rail Gent-Terneuzen
maar bijvoorbeeld ook de 380kV-aansluiting voor Zeeuws-Vlaanderen. Zij vragen hoe,
na afronding van deze en andere onderzoeken, de besluitvorming over te nemen maatregelen
zal plaatsvinden. Daarbij hechten genoemde leden er aan te benadrukken dat behoud
van bestaande industrie en werkgelegenheid van groot belang is voor Zeeland.
Ten aanzien van de Law Delta, het Justitieel Complex Vlissingen en het Strategisch
Kenniscentrum voor Georganiseerde en Ondermijnende Criminaliteit vragen de leden waar
versnelling kan plaatsvinden. Dat komt niet alleen Zeeland ten goede, maar ook de
bestrijding van ondermijning in Nederland als geheel. Kan het kabinet aangeven welke
rol het SKC-GOC gaat spelen in de bestrijding van ondermijning? Is vanuit de focus
op de rechtsstaat en de bestrijding van ondermijning binnen het compensatiepakket,
ook in het bijzonder aandacht voor havengebonden ondermijning in de verschillende
havengebieden? Wordt er in de uitwerking van de Law Delta bijvoorbeeld aangesloten
bij hele concrete maatregelen die worden getroffen in het kader van de aanpak integere
en weerbare zeehavens in Zeeland en West-Brabant? Hoe zorgt het kabinet voor samenhang
hiertussen?
Terecht is ook de zorg een punt van aandacht binnen het bestuursakkoord. Het is goed
dat er extra opleidingsplaatsen komen voor huisartsen, maar hoe wordt de zorginfrastructuur
van Zeeland gemonitord? De leden van de ChristenUnie-fractie wijzen bijvoorbeeld op
recente problemen bij de jeugdzorg in Zeeland.
Tot slot vragen de leden van de ChristenUnie-fractie het kabinet blijvend de daadwerkelijke
meerwaarde van het pakket te monitoren. Op economisch gebied, maar ook zeker op sociaalmaatschappelijk
gebied. Welke bijdrage kan de monitor Brede Welvaart spelen in het zicht houden op
de brede gevolgen van dit pakket voor Zeeland?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
F.M.J. Hendrickx, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.