Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Lodders, Middendorp en Aartsen over de uitvoering van de compensatieregeling eHerkenning
Vragen van de leden Lodders, Middendorp en Aartsen (allen VVD) aan de Staatssecretarissen van Financiën en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties over de uitvoering van de compensatieregeling eHerkenning (ingezonden 9 december 2020).
Mededeling van Staatssecretaris Vijlbrief (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst)
(ontvangen 8 januari 2021).
Vraag 1
Herinnert u zich de brief van 12 juni 2020 over «Kosteloos inlogmiddel voor de belastingaangifte
in het bedrijvendomein» (Kamerstuk 34 972 nr. 47)?
Vraag 2
Herinnert u zich dat u aangaf dat de compensatieregeling zo simpel mogelijk gehouden
moet worden en dat er een specifiek «eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel zou
komen waarmee de ondernemer «alleen belastingaangifte kan doen en online de bijpassende compensatie kan aanvragen» (Kamerstuk 34 972 nr. 47)?
Vraag 3
Kunt u stap voor stap toelichten hoe ondernemers die vóór de introductie van het specifieke
«eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel op 12 juni 2020 al eHerkenning hadden aangeschaft
toch hun recht op compensatie kunnen benutten?
Vraag 4
Kunt u een stand van zaken geven met betrekking tot de uitvoering van de compensatieregeling
eHerkenning? Per wanneer konden ondernemers de compensatie bij de Rijksdienst voor
Ondernemend Nederland (RVO) aanvragen? Hoeveel ondernemers hebben dit reeds gedaan
en kunt u daarbij een splitsing maken tussen ondernemers die direct het «eHerkenning
Belastingdienst» inlogmiddel hebben aangevraagd en de ondernemers die hun eerder aangevraagde
eHerkenningssysteem moesten «downgraden» om de compensatie te kunnen aanvragen? Hoe
werkt de «downgrade» precies, vanaf wanneer was dit mogelijk, en hoe kunnen ondernemers
hun eHerkenningsmiddel ook weer «upgraden»? Welke kosten gaan gepaard met een «downgrade»
en later weer een «upgrading»? Welke eisen stelt de RVO aan een aanvraag tot compensatie
eHerkenning en waarom?
Vraag 5
Wij krijgen signalen dat alleen ondernemers die het vanaf augustus 2020 beschikbare
speciale «eHerkenning Belastingdienst» inlogmiddel hebben aangeschaft direct in aanmerking
komen voor compensatie en dat ondernemers die voor augustus eHerkenning hebben aangevraagd
tegen kosten of een voucher het aanvraagmiddel kunnen «downgraden» en dan pas compensatie
kunnen aanvragen; kunt u hierop reflecteren? Klopt het dat deze ondernemers dus om
compensatie eHerkenning te krijgen een «downgrade» moeten aanvragen welke gepaard
gaat met kosten die zij niet financieel gecompenseerd krijgen? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, deelt u de mening dat dit voor ondernemers die voor augustus 2020 eHerkenning
hebben aangevraagd onrechtvaardig voelt? Waarom is hiertoe besloten en wat is het
marginale bedrag van 24 euro, maar bovenal het uiterst onwenselijke idee dat ondernemers
moeten betalen voor het doen van belastingaangifte, waard wanneer de ondernemer door
de «downgrade» toch extra kosten moet maken?
Vraag 6
Herinnert u zich de opmerking dat «de uitwerking en het online aanvragen van de compensatie in augustus 2020 gereed
zou kunnen zijn» (Kamerstuk 34 972, nr. 47)? Klopt het dat ondernemers die in september 2020 eHerkenning hebben aangevraagd,
in tegenstelling tot genoemde maand onder vraag vijf, niet altijd het speciale «eHerkenning
Belastingdienst» inlogmiddel ontvingen en dus ook een «downgrade» moesten aanvragen
tegen een machtiging die kan oplopen tot vijftien euro? Zo ja, graag een toelichting
op de datum en de genoemde kosten. Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
In uw Kamerbrief noemde u een groep van ongeveer 350 rechtspersonen die wel aangifteplichtig
zijn in de loonheffing en vennootschapsbelasting (Vpb), maar zich niet kunnen inschrijven
in het Handelsregister (Kamerstuk 34 972, nr. 47); hoeveel organisaties heeft de Belastingdienst aangeschreven? Hoeveel organisaties
hebben een bedrag met een maximum van 450 euro gefactureerd bij de Belastingdienst,
het maximumbedrag wat de Belastingdienst vergoedt aan organisaties die zich niet in
het Handelsregister kunnen inschrijven en commerciële aangiftesoftware of een fiscaal
dienstverlener moeten gebruiken voor het doen van aangifte loonheffing of Vpb? Heeft
u zicht op het definitieve aantal rechtspersonen welke zich niet kunnen inschrijven
in het Handelsregister, maar wel aangifteplichtig zijn?
Vraag 8
Klopt het dat de identificatie voor aanvraag eHerkenning fysiek moet plaatsvinden
bij een erkende leverancier? Zo ja, deelt u de mening dat het digitaal aanleveren
van gegevens ook mogelijk moet zijn gezien de huidige COVID-19 omstandigheden? Zo
nee, kunt u toelichten hoe het dan wel zit en op welke manier een ondernemer naast
de fysieke identificatie ook op andere manieren eHerkenning aan kan vragen?
Vraag 9
Kunt u de vragen één voor één beantwoorden?
Mededeling
Op 10 december 2020 zijn de vragen van de leden Lodders, Middendorp en Aartsen (allen
VVD) aan de staatssecretarissen van Financiën en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties
over de uitvoering van de compensatieregeling eHerkenning ontvangen.
Voor de beantwoording van de vragen is onder andere afstemming nodig met de leveranciers
van eHerkenning, RvO en het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De beantwoording van
gestelde vragen, kan met het oog op een zorgvuldige en volledige beantwoording, niet
binnen de reguliere termijn beantwoord en verstuurd worden. Uiteraard is het streven
de antwoorden zo spoedig mogelijk en binnen de reguliere termijn aan de Kamer te sturen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.