Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Gerven over het bericht dat oud-medewerkers van het Slotervaartziekenhuis in hun nieuwe functie geen toegang meer hebben tot de dossiers van hun patiënten
Vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht dat oud-medewerkers van het Slotervaartziekenhuis in hun nieuwe functie geen toegang meer hebben tot de dossiers van hun patiënten. (ingezonden 13 november 2020).
Mededeling van Minister Van Ark (Medische Zorg) (ontvangen 8 december 2020).
         
Vraag 1
            
Wat is uw reactie op het onderhands meegestuurde bericht dat oud-medewerkers van het
               failliete Slotervaartziekenhuis, die inmiddels op een andere plek weer aan het werk
               zijn, niet meer bij hun eigen (elektronische) dossiers kunnen?1
Vraag 2
            
Is het waar dat patiënten in eerste instantie een brief van de curator ontvingen,
               waarmee zij rechtstreeks bij hun oude hulpverlener konden terugkomen en dus geen nieuwe
               verwijzing van de huisarts hoefden te hebben? Zo ja, zou het dan niet logisch zijn
               als die oud-hulpverlener toegang heeft tot de dossiers van betreffende patiënten?
            
Vraag 3
            
Is het waar dat oud-medewerkers in eerste instantie een inlogmogelijkheid ontvingen
               voor het oude Elektronisch Patiëntendossier (EPD) van Slotervaart en zij dus de zorg
               konden voortzetten, maar dat deze inlogmogelijkheid in april van dit jaar is gestopt
               toen het beheer van het Slotervaart EPD overging naar het Universitair Medisch Centrum
               Utrecht (UMCU)? Zo ja, wat is de reden voor het stopzetten hiervan?
            
Vraag 4
            
Vindt u het wenselijk dat deze professionals bij het UMCU de eigen statusvoering en
               documenten kunnen opvragen maar vervolgens een bestand van soms wel 500 pagina’s krijgen
               met daarin alle gegevens van een patiënt, aangezien het UMCU geen onderscheid kan
               maken?
            
Vraag 5
            
Vindt u het begrijpelijk dat de professionals er daarom voor kiezen contact op te
               nemen met een huisarts om de laatste brieven op te vragen die de professionals zelf
               aan hen geschreven hebben? Zo ja, vindt u dit een wenselijke gang van zaken? Zo nee,
               ziet u hiervoor een oplossing, zoals bijvoorbeeld het kunnen behouden van de inloggegevens
               van het Slotervaartdossier?
            
Mededeling
            
De vragen van het Kamerlid Van Gerven (SP) over het bericht dat oud-medewerkers van
               het Slotervaartziekenhuis in hun nieuwe functie geen toegang meer hebben tot de dossiers
               van hun patiënten (2020Z21535), kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
            
De reden van het uitstel is dat meer tijd nodig is om de benodigde informatie te verzamelen.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
T. van Ark, minister voor Medische Zorg 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.