Nota van wijziging : Nota van wijziging
35 570 IX Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2021
Nr. 36
NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 4 december 2020
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2021 komt
te luiden:
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën voor het jaar
2021 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
16.540.038
9.954.970
156.162.159
Beleidsartikelen
1
Belastingen
2.987.107
3.108.560
150.945.690
2
Financiële markten
26.053
26.053
10.255
3
Financieringsactiviteiten publiek-private sector
692.928
692.928
815.850
4
Internationale financiële betrekkingen
-2.082.075
79.362
136.298
5
Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
10.133.378
1.265.378
624.914
6
Btw-Compensatiefonds
3.576.710
3.576.710
3.576.710
9
Douane
540.248
540.248
605
13
Toeslagen
118.125
118.125
0
Niet-beleidsartikelen
8
Apparaat kerndepartement
283.512
283.512
51.837
10
Nog onverdeeld
264.052
264.094
0
Toelichting
Algemeen
In deze nota van wijziging wordt een drietal zaken geregeld:
1) De raming van de belastingontvangsten wordt naar beneden bijgesteld als gevolg
van een hogere afdracht aan het Gemeentefonds. Dit is het gevolg van een nota van
wijziging op de begrotingen van de Ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(XV) en het Gemeentefonds (B) die is doorgevoerd over onder andere de compensatie
van extra kosten die medeoverheden maken als gevolg van de coronacrisis.
2) Het Btw-compensatiefonds wordt bijgesteld. De reden hiervan is dat met een aantal
van de genoemde budgetoverhevelingen vanuit Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar
het Gemeentefonds (zie punt 1) een overheveling naar het Btw-compensatiefonds samenhangt.
3) De verlenging van de coronamaatregel herverzekering leverancierskredieten – waarover
uw kamer reeds is geïnformeerd per brief op 12 november1 – wordt budgettair verwerkt. Dit betekent dat de ramingen van de schades, uitvoeringskosten,
premies en restituties voor dit instrument worden aangepast. Zodra de formele goedkeuring
van de Europese Commissie voor de verlenging is verkregen en de overeenkomsten met
de verzekeraars zijn gefinaliseerd zal uw Kamer geïnformeerd worden over de definitieve
vormgeving van de herverzekering in 2021. In bijlage 12 treft u ook een nieuw Toetsingskader Risicoregelingen behorende bij deze verlenging
aan. Hierin wordt onder andere ingegaan op de nieuwe voorwaarden die gaan gelden vanaf
1 januari 2021.
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Artikel 1 – Belastingen
Een hogere afdracht aan het Gemeentefonds leidt tot lagere belastingontvangsten verantwoord
op artikel 1 Belastingen van de begroting van het Ministerie van Financiën (IXB).
Dit volgt uit de financiële verhoudingswet. De belastingontvangsten die worden verantwoord
op de Financiënbegroting zijn netto-ontvangsten3.
In de onderstaande tabellen zijn de standen ontwerpbegroting 2021 vóór nota van wijziging,
de bijstelling en de standen ontwerpbegroting 2021 na nota van wijziging opgenomen.
Meerjarige doorwerking ontvangsten (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2021
2022
2023
2024
2025
1
Belastingontvangsten
Stand vóór nota van wijziging
150.566.513
153.295.237
164.232.458
170.469.021
178.096.472
Hogere afdracht Gemeentefonds
– 396.897
Hogere ontvangsten Btw-compensatiefonds
– 5.338
Stand na nota van wijziging
150.164.278
153.295.237
164.232.458
170.469.021
178.096.472
Totaal ontvangsten
Artikel 1 Belastingen
Stand vóór nota van wijziging
151.347.925
154.325.525
165.365.562
171.623.990
179.268.441
Hogere afdracht Gemeentefonds
– 396.897
Hogere ontvangsten Btw-compensatiefonds
– 5.338
Stand na nota van wijziging
150.945.690
154.325.525
165.365.562
171.623.990
179.268.441
Artikel 5 – Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Zoals aangekondigd per brief van 12 november wordt de coronamaatregel herverzekering
leverancierskredieten verlengd voor de eerste zes maanden van 2021. In onderstaande
tabellen zijn de budgettaire effecten van deze verlenging inzichtelijk gemaakt.
Meerjarige doorwerking verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2021
2022
2023
2024
2025
5
Artikel 5 – Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Stand vóór nota van wijziging
10.088.378
10.088.378
10.088.378
10.088.378
10.088.378
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten
45.000
Stand na nota van wijziging
10.133.378
10.088.378
10.088.378
10.088.378
10.088.378
Meerjarige doorwerking uitgaven (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2021
2022
2023
2024
2025
5
Artikel 5 – Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Stand vóór nota van wijziging
580.378
150.378
150.378
150.378
150.378
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten
45.000
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten
640.000
120.000
Stand na nota van wijziging
1.265.378
270.378
150.378
150.378
150.378
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten (+ € 640 mln.)
De herverzekering leverancierskredieten betreft een coronamaatregel waarbij de Staat
voorkomt dat de verzekering van leverancierskredieten voor een belangrijk deel stilvalt.
De schade raming is met grote onzekerheid omgeven, omdat het onmogelijk is in te schatten
wat de impact van de crisis zal zijn op elk individueel bedrijf. Zoals gemeld in de
tweede suppletoire begroting 2020 hebben tot op heden de geraamde schades zich in
zeer beperkte mate gematerialiseerd. Hierop is de raming reeds naar beneden bijgesteld
met € 1,25 mld. Deze schades worden nu verwacht in de jaren 2021 en 2022. Voor 2021
worden de schades daarom met € 640 mln. opwaarts bijgesteld, voor 2022 met 120 mln.
Een deel van de schades zal pas in 2022 worden uitgekeerd gezien de doorlooptijd van
zeker zes maanden tussen een verzekerde levering en de uitkering van een schadeclaim.
Daarnaast worden de schaderamingen, zoals in de Ontwerpbegroting 2021 reeds gemeld,
naar aanleiding van de goedkeuringsprocedure van de Europese Commissie (EC) met € 100
mln. afgeschaald. Ook worden de voorwaarden voor herverzekering bij de verlenging
in enkele opzichten gewijzigd. Doordat er geen maximum meer wordt gesteld aan het
eigen risico van de verzekeraars gaat de totale schaderaming over alle betrokken jaren
nog iets naar beneden (met in totaal € 30 mln.).
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten (+ 45 mln.)
De Staat neemt de uitvoeringskosten van de crisismaatregel herverzekering leverancierskredieten
voor de particuliere kredietverzekeraars voor zijn rekening. Voor 2021 worden de uitvoeringskosten
in lijn met de vergoeding die in 2020 is toegekend met € 45 mln. opwaarts bijgesteld
doordat de herverzekering nog zes maanden doorloopt.
Meerjarige doorwerking ontvangsten (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2021
2022
2023
2024
2025
5
Artikel 5 – Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Stand vóór nota van wijziging
434.914
108.163
108.262
106.450
106.450
Premies herverzekering leverancierskredieten
90.000
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten
100.000
70.000
Stand na nota van wijziging
624.914
178.163
108.262
106.450
106.450
Premies herverzekering leverancierskredieten (+ € 90 mln.)
Als gevolg van de verlenging met zes maanden van de herverzekering leverancierskredieten
worden er in 2021 € 90 mln. aan extra premieontvangsten verwacht. Door een wijziging
van de voorwaarden mogen verzekeraars 10% van de eerder afgesproken premie behouden
– waardoor de premie-inkomsten voor de Staat 10% lager geraamd worden dan in het initiële
voorstel. Tegenover deze hogere inkomsten voor de verzekeraars staat ook meer risico
doordat het maximum aan het eigen risico voor de verzekeraars wordt geschrapt.
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten (+ € 100 mln.)
De schade raming is met grote onzekerheid omgeven, omdat het onmogelijk is in te schatten
wat de impact van de crisis zal zijn op elk individueel bedrijf. Zoals gemeld in de
tweede suppletoire begroting 2020 hebben tot op heden de geraamde schades zich nog
in zeer beperkte mate gematerialiseerd. Een gevolg hiervan is dat de restituties ook
achterblijven op de initiële raming. De raming is voor 2020 derhalve naar beneden
bijgesteld met € 290 mln. Het grootste deel hiervan wordt verwacht in de jaren 2021
en 2022. Voor 2021 worden de restituties met € 100 mln. opwaarts bijgesteld, voor
2022 met € 70 mln.
Artikel 6 – Btw-compensatiefonds
Met een aantal budgetoverhevelingen vanuit SZW naar het Gemeentefonds hangt een overheveling
naar het Btw-compensatiefonds samen. Dit betreft een overheveling voor het op peil
houden van de re-integratie dienstverlening van gemeenten aan bijstandsgerechtigden
(€ 1,562 miljoen), een overheveling voor de tijdelijke impuls re-integratie (€ 1,736
miljoen) en een overheveling voor de coronacrisis decentralisatie uitkering (€ 2,040
miljoen).
Meerjarige doorwerking uitgaven, verplichtingen en ontvangsten (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2021
2022
2023
2024
2025
6
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
Stand vóór nota van wijziging
3.571.372
3.571.372
3.571.372
3.571.372
3.571.372
Diverse overhevelingen vanuit SZW
5.338
Stand na nota van wijziging
3.576.710
3.571.372
3.571.372
3.571.372
3.571.372
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën