Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Aukje de Vries en Remco Dijkstra over het bericht 'Renovatie Afsluitdijk duurt door fout zeker 3 jaar langer, valt duurder uit'
Vragen van de leden Aukje de Vries en Remco Dijkstra (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Renovatie Afsluitdijk duurt door fout zeker 3 jaar langer, valt duurder uit» (ingezonden 6 november 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
10 november 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Renovatie Afsluitdijk duurt door fout zeker 3 jaar
langer, valt duurder uit»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u al iets meer zeggen, dan in de brief van 4 november 2020 aan de Tweede Kamer
staat, over de oorzaak van deze fout bij het project Afsluitdijk?2
Antwoord 2
In de reeksen van combinaties van waterstanden en golfhoogten die kunnen optreden
waren bepaalde reeksen niet meegenomen. Het ging om relatief lage waterstanden waarbij
toch vrij hoge golven kunnen optreden vanuit de IJsselmeerzijde. Hoewel voor het opstellen
van de hydraulische randvoorwaarden een zorgvuldig proces is gevolgd waarbij ook diverse
externe deskundigen zijn betrokken, ontbrak deze combinatie die voor het ontwerp onmisbaar
bleek te zijn.
Vraag 3
Wat zijn de gevolgen van het langer duren van de renovatie van de Afsluitdijk voor
het autoverkeer, vrachtverkeer en fietsverkeer?
Antwoord 3
Het autoverkeer zal langer enige hinder ondervinden. Op de sluizen zal veelal één
rijstrook per richting beschikbaar zijn. Dat leidt alleen op drukke momenten tot extra
reistijd. De versterking van het dijklichaam zelf en de vernieuwing van de A7 worden
naar verwachting uiterlijk 2023 afgerond. De lange wegversmallingen die op dit moment
nodig zijn voor de vernieuwing van de A7 zullen daarna verleden tijd zijn. Voor vrachtverkeer
blijft de breedte beperkt tot 3 m, waardoor exceptionele transporten over de Afsluitdijk
voor langere tijd niet mogelijk zijn.
Het fietspad zal als gevolg van de vertraging langer dicht moeten blijven. Fietsers
en wandelaars kunnen gebruik blijven maken van de fietsbus.
Vraag 4
Deelt u de mening dat de hinder door eventuele uitloop van de werkzaamheden zo beperkt
mogelijk moet blijven en zoveel mogelijk moet worden beperkt? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe gaat u dat realiseren?
Antwoord 4
Bij de uitloop van werkzaamheden streef ik, net als bij de werkzaamheden die nu worden
uitgevoerd, naar zo min mogelijk hinder voor gebruikers van de weg, de vaarweg en
voor de omgeving. Rijkswaterstaat en de opdrachtnemer overleggen met tal van belanghebbenden
hoe de hinder voor hen zo goed mogelijk kan worden beperkt, bijvoorbeeld door noodzakelijke
volledige wegafsluitingen zoveel mogelijk op rustige momenten of in de nacht te plannen.
Vraag 5
Kan al een indicatie gegeven worden van de extra kosten? Ten koste van welke andere
projecten gaat dit, aangezien de kosten ten laste van het Deltafonds gebracht worden?
Antwoord 5
Zoals ik u in mijn brief van 4 november jl. voor het Wetgevingsoverleg Water meldde,
had ik gehoopt uw Kamer al meer te kunnen laten weten over de benodigde budgetaanvulling
voor dit project. Helaas is dat op dit moment nog niet mogelijk, omdat we hier nog
over in gesprek zijn met de aannemer. Naar verwachting kan ik u hierover komend voorjaar
meer duidelijkheid geven. Vooralsnog is er geen sprake van dat dit ten koste gaat
van andere projecten die worden bekostigd uit het Deltafonds.
Vraag 6
Kunt u deze vragen schriftelijk beantwoorden voor het wetgevingsoverleg Water van
11 november 2020 dan wel deze vragen mondeling beantwoorden in het wetgevingsoverleg
Water?
Antwoord 6
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.