Lijst van vragen : 35570-XII Verslag houdende een lijst van vragen over de vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2021
2020D39359 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de Vaststelling van de begrotingsstaten
van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2021 (Kamerstuk
35 570 XII, nrs. 1, 2 en 3).
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De griffier van de commissie, Rijkers
Nr.
Vraag
1
Hoe staat het met de uitvoering van de motie van de leden Van Nispen en Rudmer Heerema
over voldoende middelen om de taken van reddingsbrigades te bevorderen (Kamerstuk
30 234, nr. 246)?
2
Weet u hoeveel mensen er dit jaar in open water zijn verdronken? Is bekend of de meeste
mensen in 2020 verdronken aan de Nederlandse kust, de aangewezen zwemlocaties in het
binnenland of op niet-aangewezen locaties? Wat is er bekend over de achtergronden
van deze verdrinkingsgevallen, de maatregelen die ter plekke zijn genomen om de verdrinkingen
te voorkomen en de maatregelen die na de incidenten zijn genomen om nieuwe verdrinkingen
te voorkomen?
3
Welke rol ziet u voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voor
zichzelf weggelegd voor het verzorgen van de fysieke veiligheid in open water (het
voorkomen van verdrinkingen), naast de verantwoordelijkheid van lokale partijen (provincies,
gemeentes, houders, met omgevingsdiensten en veiligheidsregio’s soms in de uitvoering)?
Welke activiteiten ontplooit u in deze en hoeveel budget is daarmee gemoeid?
4
Bent u voornemens om een bijdrage te leveren aan het plan «NL Zwemveilig 2021–2024»
waarvoor het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) als coördinerend
ministerie optreedt inzake de zwemveiligheid, met name ten aanzien van onderdeel C
van dat plan?
5
Deelt u de conclusie uit het rapport van de Reddingsbrigade (Zwemmen in oppervlaktewater:
hoe zit dat? Juni 2020) dat de sector kennis ontbeert (inzake het vormgeven van de
fysieke veiligheid in open water)? Zo ja, welke rol ziet uw ministerie in deze voor
zichzelf weggelegd?
6
Heeft u zicht op hoe provincies bezig zijn met het Besluit kwaliteit leefomgeving
(Bkl) en de nieuwe Omgevingswet en wat deze betekenen voor de fysieke veiligheid en
tot welke nieuwe beleidslijnen dit leidt? Kunt u garanderen dat de fysieke veiligheid
na invoering van het Bkl en de Omgevingswet op eenzelfde peil gehandhaafd blijft als
daarvoor? Weet u op welke gronden provincies gaan besluiten of er op een zwemlocatie
sprake moet zijn van toezicht, nu de verplichting tot toezicht met het wegvallen van
het C/D onderscheid komt te vervallen? Bent u bereid om de beleidsvorming in deze
onder provincies te faciliteren en te ondersteunen?
7
Wat is de laatste keer dat het beleid ten aanzien van de fysieke veiligheid in open
water is geëvalueerd? Bent u bereid, gezien de vele incidenten die in 2020 hebben
plaatsgevonden en de maatschappelijke commotie die dit heeft veroorzaakt, om een dergelijke
evaluatie te laten plaatsvinden?
8
Welke stappen worden er gezet om de gebeurtenissen van deze zomer, te weten een groot
aantal verdrinkingen en reddingsbrigades die de noodklok luidden, te evalueren en
lessen te trekken voor de zomer van 2021? Beschikken de relevante partijen over voldoende
mogelijkheden om die stappen ook te kunnen zetten en noodzakelijke verbeterslagen
te implementeren?
9
Welke stappen worden door u of door andere partijen/ministeries in de richting gezet
van de verbetering van de informatievoorziening over strandveiligheid? Hoe wordt voorkomen
dat iedere gemeente of reddingsbrigade daarin het wiel opnieuw moet uitvinden, waardoor
badgasten geconfronteerd worden met een eindeloze reeks van lokale apps? Acht u de
realisatie van een landelijke strandveiligheidsapp voldoende om ervoor te zorgen dat
er in 2021 niet opnieuw grote aantallen badgasten verdrinken langs de Nederlandse
kust en in de binnenwateren? Zo ne, welke aanvullende maatregelen treft u dan om te
zorgen dat er in 2021 minder mensen verdrinken in open water?
10
Is er zicht op of lifeguards, nu er steeds vaker een beroep op hen gedaan wordt, nog
voldoende zijn toegerust zijn op hun taken of dat aanvullende maatregelen worden gevraagd,
zowel in kwantiteit (aantal lifeguards) als kwaliteit (opleiding, vaardigheden), ook
met het oog op de vaststelling dat met mondiger badgasten die minder goed voorbereid
naar de kust komen in steeds grotere aantallen, mede aangetrokken door de almaar hogere
temperaturen en de ruime aanwezigheid van horecavoorzieningen op de stranden?
11
Bent u bereid om ons unieke stelsel van vrijwillige lifeguards waar nodig dusdanig
te ondersteunen dat we er ook in de toekomst op kunnen vertrouwen dat deze groep toegewijde
vrijwillige professionals (soms aangevuld met betaalde lifeguards) zorg kunnen blijven
dragen voor de veiligheid van onze badgasten?
12
Wanneer krijgt de Kamer inzicht in de eventuele gevolgen van de beschikbaarheidsvergoeding
voor de IenW-begroting?
13
Binnen welke termijn wordt verwacht de beschikbaarheidsvergoeding voor 2020 te kunnen
uitkeren aan vervoerders in het openbaar vervoer (ov)?
14
Zijn er plannen om steun te verlenen aan de noodlijdende regionale luchthavens?
15
Kan er inzicht gegeven worden in de voortgang van de ringweg Groningen? Hoe zit het
met de kostenoverschrijdingen en voor wiens rekening komen die? Valt het project nog
binnen de milieueffectrapportage (MER) of wordt hier inmiddels van afgeweken? Hoe
lang zal de overlast voor de buurt voortduren?
16
Hoe zeker is het dat het lukt om de middelen die in het Infrastructuurfonds naar voren
worden gehaald (174 miljoen euro in 2021) ook daadwerkelijk ingezet worden?
17
Om welke onderhoudsprojecten gaat het bij de naar voren geschoven middelen?
18
Waaruit bestaan de naar voren gehaalde investeringen in smart mobility (155 miljoen
euro)?
19
Wat is de reden van het doorschuiven van middelen (op artikel 12, 13, 15 en 17) naar
latere jaren, bovenop de eerdere kasschuiven?
20
Aan welke projecten worden de aan artikel 20 toegevoegde middelen («actualisatie programmering
artikel 20») besteed? Hoe aannemelijk is het dat deze middelen daadwerkelijk in de
komende jaren worden benut?
21
Hoe en wanneer worden keuzes gemaakt in het licht van het forse tekort voor beheer
en onderhoud (jaarlijks 1 tot 1,4 miljard euro)? Is het volgens u noodzakelijk of
gewenst om bijvoorbeeld minder in aanlegprojecten te investeren? Of hoopt u dat een
volgend kabinet meer geld vrijmaakt?
22
Hoe wordt gewaarborgd dat binnenvaartschippers daadwerkelijk van de subsidie voor
retrofit (63 miljoen euro) gebruik gaan maken, gezien de eerdere slechte ervaringen
met de Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen (VERS-regeling)? Komt
er nu wel een «stok achter de deur»?
23
Kan aangegeven worden waarom nu 7,1 miljard euro is begroot voor de afrekening die
volgt uit de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo), terwijl hiertoe
nog niet is besloten?
24
Kunnen de extra middelen voor het meerjarenprogramma geluidsanering (81 miljoen euro
voor wegen en 81 miljoen euro voor het spoor) niet eerder worden besteed dan vanaf
2026 (wegen) of 2029 (spoor)? Is dit niet sneller te realiseren, gezien de onderbesteding
elders en de geringe omvang van deze projecten individueel? Worden daarmee de baten
niet eveneens hoger omdat er eerder een geluidsreductie is gerealiseerd?
25
Om welke maatregelen gaat het bij de investering van 75 miljoen euro die extra nodig
is voor veiligheidsmaatregelen die niet in de huidige scope van het project Maastroute
2, onderdeel van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT),
zitten? Waarom zaten deze maatregelen niet in de oorspronkelijke scope?
26
Klopt het dat de door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) naar het
Ministerie van IenW overgeboekte 241 miljoen euro voor scheepvaartveiligheid (inzake
wind op zee) nog niet in de begroting is terug te vinden? Zo ja, wanneer wordt dit
in de begroting verwerkt? Waar is dit geld nu? Kan een onderbouwing van dit bedrag
worden gegeven?
27
Moet er niet juist extra geld worden uitgetrokken voor het ZuidasDok om de problemen
op te lossen, de vertraging in te lopen en de aanleg te versnellen?
28
Aan welke maatregelen worden de middelen voor klimaatneutrale netwerken besteed?
29
Wat zijn de aandachtspunten voor de verdere ontwikkeling van de Strategische Evaluatie
Agenda (SEA)? Welke meerwaarde zal naar verwachting de SEA bieden voor het ministerie
en voor de Kamer? In welk opzicht wordt de SEA meer dan een overzicht van evaluaties?
30
Bent u bereid om de SEA meer uit te werken voor de mobiliteitsonderwerpen, aangezien
dat nu nauwelijks het geval is en deze het overgrote deel van de begroting beslaan?
31
Kan in de definitieve SEA de keuze (en afbakening) van onderwerpen en de timing van
de evaluaties beargumenteerd worden?
32
Op welke manier zal de Kamer worden betrokken bij het identificeren van strategische
evaluatiethema’s en bij het bepalen van logische evaluatiemomenten?
33
Welke evaluaties hebben een interdepartementaal karakter en welke raakvlakken met
andere departementen zullen in de evaluaties worden meegenomen?
34
Wanneer kan de Kamer een beeld verwachten van eventuele gevolgen van de beschikbaarheidsvergoeding
voor de IenW-begroting in 2021 (bijvoorbeeld bij een nota van wijziging of de eerste
suppletoire begroting)?
35
Als de regering overgaat tot het opkopen van emissierechten van boeren om snelwegverbredingen
door te kunnen laten gaan, moet dit geld dan worden opgebracht door het Ministerie
van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) of door het Ministerie IenW? Worden
daarmee niet alle wegenprojecten (en vliegvelden, woningbouw et cetera) duurder?
36
Wat is het totale bedrag uit de IenW-begroting dat bijdraagt aan het realiseren van
de afspraken in het Klimaatakkoord?
37
Kan inzicht worden gegeven in de verwachte bijmenging van biobrandstoffen voor 2021?
38
Kan inzicht worden gegeven in de verkoop van de brandstoffen E5 en E10 in het jaar
2020?
39
Kan worden toegelicht in hoeverre de bijmenging van biobrandstoffen afgelopen jaar
heeft bijgedragen aan de doelstelling hernieuwbare energie in 2021?
40
Kan inzichtelijk worden gemaakt wat in 2019, 2020 en naar verwachting in 2021 geïnvesteerd
gaat worden in onderhoud van infrastructuur?
41
Kan inzichtelijk worden gemaakt wat het bedrag aan achtergesteld onderhoud is anno
2020?
42
Kan worden toegelicht welke pilots naar andere vormen van betalen voor gebruik van
automobiliteit hebben plaatsgevonden?
43
Welke resultaten hebben deze pilots naar andere vormen van betalen voor gebruik van
automobiliteit opgeleverd?
44
Kan een overzicht verstrekt worden van alle nationale programma’s die lopen in het
kader van water (bijvoorbeeld in een tabel) en aangegeven worden wat de overeenkomsten,
verschillen en doelstellingen zijn?
45
Wordt de grondwaterstand in de droogste gebieden verhoogd?
46
Ligt de prioriteit bij droogtebestrijding bij het verschuiven naar water vasthouden
in plaats van doorvoeren?
47
Wat zijn de consequenties van het advies van de commissie-Boelhouwer?
48
Wanneer kan de Kamer de uitkomst van de consultatieronde van het Overlegorgaan Fysieke
Leefomgeving (OFL) met betrekking tot het advies van de commissie over de geborgde
zetels precies verwachten en wat zijn de mogelijke scenario’s na deze consultatieronde?
49
Wordt het besluit dat peilbeheer niet langer functie volgt, maar prioritair wordt
ingezet op vermindering van de watervraag, nader uitgewerkt in het proces van waterbeschikbaarheid?
50
Welke rol neemt het Rijk op zich in het proces van waterbeschikbaarheid en hoe wordt
de koppeling gelegd met het natuur- en landbouwbeleid?
51
Welke maatregelen worden er genomen om de norm voor waterveiligheid voor 2050 te behalen
en hoe verhouden die zich tot de ambities op het vlak van de integrale aanpak?
52
Kan de ex-ante-evaluatie van de plannen uit de Kaderrichtlijn Water (KRW) eerder worden
uitgevoerd dan de inspraakperiode (maart-september 2021) plaatsvindt, zodat de effecten
bekend zijn tijdens de inspraak?
53
Hoe is uw ministerie betrokken bij de beoordeling van projecten vanuit het oogpunt
van mobiliteit en verkeersveiligheid voor het Nationaal Groeifonds (NGF)?
54
Welke mogelijkheden zijn er om het «gat» van 100 miljoen euro te dichten dat ontstaat
door het naar voren halen van de tweede tranche van 100 miljoen euro, waardoor er
per saldo tot 2030 nog 300 miljoen euro rijksbijdrage van de totaal 500 miljoen euro
overblijft voor de invulling van maatregelen die volgen uit de risicogestuurde aanpak
van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid?
55
Hoeveel van de rijksbijdrage van in totaal 500 miljoen euro wordt besteed aan innovaties
om de verkeersveiligheid te verbeteren, en aan welke innovaties specifiek? Wanneer
worden de effecten op de verkeersveiligheid daarvan verwacht?
56
Wat zijn de operationele doelen als het gaat om het beleidsartikel circulaire economie?
57
Is er een aanpassing nodig van de Europese btw-richtlijn om de btw op reparaties te
verlagen?
58
Waarom is een aanpassing nodig van de Europese btw-richtlijn als de btw voor bijvoorbeeld
fietsen wel al onder het lage tarief valt?
59
Kan een overzicht gegeven van de hoeveelheid metalen die wordt geïmporteerd? Welke
metalen zijn dat en waar komen deze metalen vandaan? Door welke sectoren worden deze
metalen gebruikt?
60
Hoeveel CO2 en grondstoffen kunnen er worden bespaard als de overheid in 2030 volledig circulair
inkoopt?
61
Hoeveel CO2 en grondstoffen kunnen er worden bespaard als de btw op reparaties naar het lage
tarief gaat?
62
Waarom geldt statiegeld niet voor alle glazen bierflesjes, ondanks dat er een standaardmodel,
namelijk de Bruine Nederlandse Retourfles (BNR-fles), bestaat die kleine producenten
ook kunnen gebruiken?
63
Hoeveel procent van de glazen verpakkingen wordt op dit moment gerecycled middels
de nieuwe Europese meetmethode?
64
Hoeveel procent van de plastic verpakkingen wordt op dit moment gerecycled middels
de nieuwe Europese meetmethode?
65
Hoeveel procent van de kartonnen verpakkingen wordt op dit moment gerecycled middels
de nieuwe Europese meetmethode?
66
Hoeveel procent van de metalen verpakkingen wordt op dit moment gerecycled middels
de nieuwe Europese meetmethode?
67
Hoeveel budget is er in totaal rijksbreed vrijgemaakt om de plastic soep tegen te
gaan?
68
Is er ooit onderzoek gedaan naar de effecten van statiegeld op glazen wijnflessen
en wat waren de resultaten?
69
Is er ooit onderzoek gedaan naar de effecten van statiegeld op drankenkartons en wat
waren de resultaten?
70
Hoeveel procent van het budget voor het Meerjarenprogramma Bodem zal besteed worden
aan de bodemverontreiniging door PFAS?
71
Wordt er in het Meerjarenprogramma Bodem aandacht besteed aan het granulietdossier?
72
Wat zijn de operationele doelen als het gaat om het beleidsartikel bodem en ondergrond?
73
Op welke wijze wordt aandacht besteed aan zeer zorgwekkende stoffen in de circulaire
economie?
74
Op welke wijze wordt PFAS in producten beperkt vanaf 2021? Waarom wordt er niet voor
gekozen om het gebruik van alle PFAS-stoffen in producten te verbieden?
75
Zal de volledige groep PFAS-stoffen worden verboden, gezien de grote gezondheidsgevolgen
die zij opleveren?
76
Hoeveel CO2 kan er worden bespaard als het milieubeleid optimaal gehandhaafd zou worden?
77
Hoeveel budget is er nodig om het milieubeleid optimaal te handhaven?
78
Klopt het dat de door het Ministerie van EZK naar het Ministerie van IenW overgeboekte
241 miljoen euro voor scheepvaartveiligheid (in verband met wind op zee) nog niet
in de begroting terug te vinden is? Zo ja, wanneer wordt dit in de begroting verwerkt?
Waarop is dit bedrag gebaseerd en hoe zal het worden besteed?
79
Hoe is met en in deze begroting de continuïteit van subsidieregelingen voor de vergroening
van de zeevaart en binnenvaart gewaarborgd?
80
Hoeveel geld is in de afgelopen kabinetsperiode besteed aan kosten voor inhuur van
externe expertise voor de opening van Lelystad Airport voor commercieel vliegverkeer?
81
Kan nader uiteengezet worden wat de stand van zaken is met betrekking tot de uitwerking
van het CO2-emissieplafond?
82
Waar komen de middelen vandaan voor de extra taak van de Inspectie Leefomgeving en
Transport (ILT), namelijk handhaving op NOx in de Noordzee in 2021 in het programma Schoon Schip, die wordt genoemd in de ILT-brede
risicoanalyse (IBRA, p. 16)? Gaat dit ten koste van andere prioriteiten binnen Schoon
Schip?
83
Worden er ook nieuwe indicatoren geluid ontwikkeld in verband met het onderzoek naar
het advies van de World Health Organization (WHO)?
84
Zal het, gezien de summiere toelichting op het naar voren halen van 1,4 miljard euro
aan investeringen in 2021–2025, wel lukken om deze investeringen inderdaad te versnellen?
85
Hoe zeker is het dat het lukt om de middelen die in het Infrastructuurfonds naar voren
worden gehaald, ook daadwerkelijk in te zetten? (174 miljoen euro in 2021)?
86
Kan worden aangegeven om welke onderhoudsprojecten het gaat bij de naar voren geschoven
middelen?
87
Wat is de kans dat de versnelling uiteindelijk toch in kasschuiven resulteert van
aanlegprojecten waarbij de besteding nog onduidelijk is?
88
Klopt het dat het een leugen is dat er extra geld beschikbaar komt voor infrastructuur?
89
Voor 2021 kan het tekort voor de instandhouding van de netwerken (circa 1 miljard
tot 1,4 miljard euro per jaar voor de periode 2022–2025) worden opgelost door inzet
van risicoreserveringen, maar hoe wordt daarna omgegaan met dit probleem?
90
Waaruit blijkt dat er zoveel meer animo is in de regio om aanspraak te maken op cofinanciering
voor verkeersveiligheid? Is het zo dat de regio vaak naar het Rijk wijst voor zaken
als verkeersveiligheid?
91
Hoeveel euro wordt beschikbaar gemaakt om gemeenten en provincies te ondersteunen
bij de gemeentelijke vervanging, reparatie en onderhoudsopgave?
92
Waar bestaan de naar voren gehaalde investeringen in smart mobility (155 miljoen)
uit?
93
Waaruit bestaan de geraamde ontvangsten van artikel 17 (Luchtvaart) van minimaal 7 miljoen
euro per jaar?
94
Welke mogelijkheid is er om de Brede Doeluitkering (BDU) te schrappen? Wat betekent
dit voor het ov in de vervoersregio's en de prijs van bus- en treinkaartjes?
95
Is een korting van 15% op de BDU denkbaar, aangezien steden zelf gaan over de besteding
en de aanschaf van elektrische bussen nou niet echt tot de kerntaak behoort?
96
Is een korting van 15% op de apparaatskosten van het ministerie, die circa 320–350 miljoen
euro per jaar bedragen, denkbaar? Welke functies kunnen dan komen te vervallen?
97
Welke mogelijkheden ziet u om in verband met corona en het naar voren halen van bestedingen
meer geld uit te geven aan beheer en onderhoud dan voor de jaren waarvoor het gepland
stond?
98
Wanneer denkt u de Kamer te kunnen informeren over welke keuzes gemaakt zullen worden
inzake het plegen van onderhoud aan onze infrastructuur, daar er voor de 2020–2024
een tekort wordt verwacht van 1 miljard tot 1,4 miljard euro? Op welke wijze denkt
u de Kamer te betrekken bij het maken van deze keuzes?
99
Kan er een overzicht worden gegeven van de stand van zaken van alle regionale mobiliteitsplannen
en de financiële consequenties van deze plannen voor de komende vijf jaar?
100
Blijft het onverkort uitvoeren van het MIRT voor weginfrastructuur het streven? Welke
mijlpalen voor de weg worden verwacht in 2022 en 2023? Is het mogelijk deze eerder
te bereiken? Wat is daarvoor nodig?
101
Kan worden aangegeven waar de 1,5 miljard euro, die aan de instandhoudingsbudgetten
is toegevoegd, aan zal worden uitgegeven?
102
Kan de Kamer de besluitvorming voor de opening van Lelystad Airport in november 2021
nog dit jaar verwachten, zodat u er een klap op kan geven en de afspraken uit het
regeerakkoord gestand kan doen?
103
Waarom laat u de uitwerking van regionale luchthavens over aan de regio, wetende dat
er een nationaal belang speelt?
104
Welke rol hebben gemeenten bij het opstellen van de stationsagenda?
105
Op welke wijze zal de stationsagenda de samenwerking tussen decentrale overheden en
overige partijen bevorderen?
106
Wat is er nog nodig om de tijdlijn van 2025 te behalen om de sprinterdienst op het
traject Zwolle-Leeuwarden te decentraliseren?
107
Wat is de stand van zaken van de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan?
108
Hoe is het bedrag (7,1 miljard euro) van de uitkering aan ProRail tot stand gekomen?
109
Is een inwerkingtreding op 1 juli 2021 nog steeds realistisch?
110
Kunt u aangeven in welke verkeersveiligheidsprojecten gericht op technologische ontwikkelingen,
data en gedrag worden geïnvesteerd en hoeveel per project?
111
Waarom stelt u dat ons doel is dat in 2030 alle nieuwe personenauto's emissieloos
zijn, terwijl het regeerakkoord spreekt over een streven?
112
Als 200.000 mensen extra op de fiets moeten, waarom laten we dan nog ov rijden? Wat
voegt een fietsenstalling toe aan het rijden op een fiets als je niet in een grote
stad woont? Wat hebben mensen op het platteland aan een fietsenstalling in het hartje
van de stad?
113
Kunnen we ervan uitgaan dat de Climate Adaptation Summit digitaal zal plaatsvinden
en dat er kosten bespaard kunnen worden in verband met corona?
114
Kunt u een concreet overzicht geven van de maatregelen die u specifiek neemt in het
kader van droogtebestrijding?
115
Wat zijn de verwachte speerpunten voor het Nationaal Water Programma dat volgend jaar
verschijnt?
116
Wat zijn de verwachte effecten van de 400 miljoen euro aan maatregelen die u tot en
met 2023 beschikbaar heeft gesteld ten behoeve van een betrouwbare zoetwatervoorziening?
117
In welke mate heeft COVID-19 invloed op de haalbaarheid van de doelstellingen voor
2030 en 2050?
118
Houdt het Kennisprogramma Zeespiegelstijging ook rekening met de bodemdalingsproblematiek
en de wijze waarop die twee thema’s met elkaar in verbinding staan?
119
Komt er in het Kennisprogramma Zeespiegelstijging ook aandacht voor leefbaarheid,
economie en natuur?
120
Zit er niet heel veel maakbaarheid in uw duurzame programma's? Wat sneuvelt als eerste
als er 15% bezuinigd moet worden?
121
Bent u voornemens om statiegeld op kleine plastic flesjes op termijn ook voor sap
en zuivel te laten gelden als blijkt dat dergelijke verpakkingen nog veel in het zwerfafval
voorkomen?
122
Welke doelstellingen uit het Plastic Pact NL worden wel en welke worden niet gehaald?
123
Wanneer is het onderzoek naar effectieve gedragsinterventies bij textiel gereed en
wordt het met de Kamer gedeeld? Hoe worden nieuwe bedreigende stoffen geïdentificeerd?
124
Welk type maatregelen zullen er worden genomen in de Delta-aanpak Waterkwaliteit?
125
Kunt u toelichten op welke manier het budget van 38,8 miljoen euro, dat is gereserveerd
voor het stimuleren van de toepassing van maatregelen bij agrariërs, voor de periode
2020 tot en met 2027 gespendeerd zal worden?
126
Op welke wijze gaat u de resultaten van de Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)-uitvraag
bij alle bevoegde gezagen voor alle relevante emissies bij de verschillende bevoegde
gezagen gebruiken om adequater te prioriteren?
127
Kunnen de resultaten van de ZZS-uitvraag bij alle bevoegde gezagen voor alle relevante
emissies bij de verschillende bevoegde gezagen tot gevolg hebben dat ZZS-groepen verboden
worden, indien de uitkomsten zorgelijk zijn?
128
Wat is de stand van zaken in het PFAS-dossier?
129
Is nog steeds de verwachting dat het Definitief Handelingskader eind 2020 beschikbaar
wordt?
130
Op welke manier worden trillingen van het spoor meegenomen in de geluidsnormering
die wordt opgenomen in het Bkl?
131
Op welke manier wordt spoorweglawaai meegenomen in het Bkl?
132
Hoe is het WHO-advies inzake geluid in andere landen opgepakt en valt hiervan te leren?
133
Hoe staat het met de motie-Von Martels en Van Eijs over de financiële zekerheidsstelling
in verband met omgevingsveiligheid?
134
Zijn op termijn extra middelen denkbaar voor cybersecurity? Welke concrete resultaten
zijn beoogd?
135
Hoe wordt er op doelmatigheid gestuurd bij de inzet van publieke middelen voor het
Deltaplan Agrarisch Waterbeheer en kan dat een onderdeel van de ex-ante evaluatie
worden?
136
Lopen de kennisontwikkelingsprocessen rondom safe by design en safe and circular design
synchroon?
137
Wat betekent het robuuster maken van het «basisnet vervoer gevaarlijke stoffen»? Wat
is een concreet voorbeeld van stappen die zijn gezet in het kader van het concept
safe by design?
138
In hoeveel gevallen van een gediagnostiseerde coronabesmetting is het openbaar vervoer
als bron geconstateerd?
139
Wat zou het kosten als we alle eilandbewoners van Caribisch Nederland zouden vrijstellen
van de vaste lasten voor hun nuts-/drinkwatervoorziening?
140
Welke effecten op omliggende natuurwaarden zijn te verwachten bij de hogere frequentie
van de ferryverbinding tussen Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba?
141
Hoeveel geld wordt er in totaal bijgedragen uit het Deltafonds ten behoeve van het
Noordzeeakkoord?
142
Kan uiteengezet worden hoe de 18.446 (x 1.000) euro voor luchtvaart wordt verdeeld
per thema?
143
Voor welke thema’s wordt, naast luchtruimherziening, Lelystad Airport, hybride en
elektrisch vliegen, vliegtuiggeluid, versterken omgevingskwaliteit regionale luchthavens
en de inzet van de ILT, nog meer geld vrijgemaakt?
144
Wat gebeurt er met de extra middelen voor circulaire economie (40 miljoen euro over
vier jaar verdeeld)? Welke doelstelling wordt hiermee beoogd?
145
Wat betekent de eenmalige mutatie van ruim 7,1 miljard euro als gevolg van de dividend-,
omzet- en vennootschapsbelasting die ProRail moet betalen aan de Belastingdienst?
Heeft dit consequenties voor het Infrastructuurfonds en projecten daaruit of betreft
het hier een «broekzak-vestzak»-actie met het Ministerie van Financiën?
146
Waarvoor is de 287.000 euro bedoeld als het gaat om opdrachten voor de gebiedsagenda
Wadden, Eems/Dollard en de pilot Waddenslib?
147
Wat is de pilot Waddenslib? In hoeverre wordt in deze pilot meegenomen dat de bagger
uit de vaargeulen niet meer binnen het gebied van de Wadden «gestort» moet worden
en niet buiten het gebied verplaatst mag worden?
148
Wat is de stand van zaken van de Waddenagenda? Wat hebben verschillende lokale en
regionale besturen aan zaken opgemerkt bij de Waddenagenda? Wat zijn de inspraakreacties
geweest? En kunt u de Tweede Kamer uitgebreid informeren over het proces voor het
eerstvolgende overleg Wadden?
149
Wat is er concreet voortgekomen uit de toezegging van de Staatssecretaris van EZK
om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van de Waddeneilanden over de situatie
aldaar als gevolg van de coronacrisis? Wanneer is dit gesprek gevoerd?
150
Wat is de stand van zaken bij de decentralisatie van de Waddenveren?
151
Wat wordt met de 461 (x 1.000) euro voor opdrachten water internationaal gefinancierd?
152
Hoe worden de 7.680 (x 1.000) euro voor diverse opdrachten en onderzoeken op het gebied
van luchtvaart besteed? Wat is hierin de onderverdeling?
153
Welke beleidsonderzoeken vinden plaats voor de uitgetrokken 1.687 (x 1.000) euro aan
beleidsonderzoeken gericht op de zeevaart, binnenvaart, zeehavens en Caribisch Nederland?
154
Hoe groot en hoe reëel is het risico op een overstroming in 2050 als het waterveiligheidsbeleid
erop is gericht om het risico van overstromingen naar het aanvaard risiconiveau te
krijgen in 2050?
155
In hoeverre bent u in gesprek met de Minister van LNV over de relatie waterkwaliteit
en mestbeleid? Wat is de stand van zaken hiervan en welke concrete acties kunnen in
2021 naar aanleiding van deze gesprekken worden verwacht?
156
Waarom is de verdeling tussen sanering (74 miljoen euro) en innovatie (10 miljoen
euro) bij het Noordzeeakkoord zo gekozen? In hoeverre is het bedrag voor innovatie
voldoende?
157
Waarom staan de activiteiten voor het behalen van de KRW-richtlijnen ingeboekt als
juridisch niet-verplicht?
158
Wat houdt «watereducatie om het waterbewustzijn bij jongeren te stimuleren» in?
159
Welke bijdrage levert het Rijk aan deze watereducatie?
160
In hoeverre zijn de doelstellingen uit de KRW tot dusver behaald en waar liggen de
knelpunten?
161
Kunt u een overzicht geven van de maatregelen die u neemt om te zorgen dat de doelstellingen
uit de KRW volledig worden bereikt?
162
Welke maatregelen zijn er genomen rondom de handhaving van de KRW?
163
Wat is de stand van zaken van het Noordzeeakkoord?
164
Wat betekenen de acties van Greenpeace in de Noordzee met het storten van blokken
voor het Noordzeeakkoord?
165
Wat betekent het voor het Noordzeeakkoord dat de vissers uit het akkoord zijn gestapt?
166
Wanneer komt de kabinetsappreciatie bij het advies van Joustra over het Noordzeeakkoord?
167
Welk overleg heeft plaatsgevonden met de provincies Fryslân en Groningen en de gemeenten
Het Hoge Land en Noard-East Fryslân over de gevolgen voor de visserij en de regio
van het Noordzeeakkoord? Wat is daaruit gekomen?
168
Hoe worden nieuwe bedreigende stoffen geïdentificeerd?
169
Hoe worden potentieel nieuwe bedreigende stoffen waar regelgeving voor moet komen,
meegenomen in de begroting?
170
Zijn er voldoende middelen gereserveerd voor toezicht en handhaving op bodemverontreiniging?
171
Welke indicatoren en kengetallen worden nu al gemonitord?
172
Hoeveel bedrijven hebben reeds gebruik gemaakt van de subsidies ten behoeve van saneringsmaatregelen?
173
Hoeveel bedrijven beoogt u te stimuleren met de subsidies ten behoeve van de saneringsmaatregelen?
174
Hoe wordt zorggedragen dat de uitvoeringsorganisatie bodem en ondergrond van Rijkswaterstaat,
afdeling Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL) voldoende middelen heeft voor de uitvoering
van de bodemtaken onder de Omgevingswet?
175
Op basis van welke voorwaarden wordt besloten dat de lokale overheid bodemverontreinigingsproblematiek
niet alleen kan dragen en dus inzet van het Rijk nodig is?
176
Bij hoeveel van de reeds in kaart gebrachte spoedlocaties is er sprake van bodemverontreiniging
door PFAS?
177
Hoe lang duurt het oplossen van bodemverontreiniging op de geïdentificeerde spoedlocaties?
186
Welke kosten moet Rijkswaterstaat betalen van de bijdrage aan Rijkswaterstaat voor
de transitie in het kader van de Omgevingswet?
178
Zijn door het uitstel van de Omgevingswet additionele kosten te verwachten op de post
«bijdrage aan agentschappen»?
179
Wat is het percentage aan gerealiseerde hernieuwbare energie over 2019?
180
Wordt er over 2019 en 2020 ook een hoger percentage hernieuwbare energie verwacht,
net als in 2018?
181
Wanneer worden de cijfers over 2019 met betrekking tot de ontwikkeling van de CO2-emissie van nieuwe personenauto’s bekend?
182
Is de streefwaarde van 95 g/km in 2021 met betrekking tot de CO2-emissie van nieuwe personenauto’s realistisch?
183
Blijft het aantal elektrische voertuigen, gelet op de coronacrisis, groeien?
184
Kunt u nader uiteenzetten welke stikstofreducerende maatregelen u precies bedoelt?
Valt extern salderen hier ook onder? Zo ja, voor welke projecten overweegt u dit?
185
Wat wordt er verder nog gedaan aan het oplossen van de vertragingen in de verbinding
Ameland-Holwerd naast de reeds in gang gezette maatregelen, zeker nu de tweede bochtafsnijding
van de vaargeul niet doorgaat?
186
Wat zijn de (financiële) gevolgen geweest van de coronacrisis in 2020 voor de Waddenveren?
Wat is de prognose voor 2021?
187
Hoeveel vertragingen zijn er nog bij de verbinding Ameland – Holwerd in 2020? Wat
is de prognose voor 2021?
188
Wat is de minimale duur van de concessie voor het vervoer over het hoofdrailnet waarbij
een robuust mobiliteitssysteem gegarandeerd kan worden aan de reiziger en er voldoende
mogelijkheden bestaan voor de vervoerder om te innoveren en te verbeteren?
189
Wat zijn de gemiddelde kosten in andere EU-landen voor de invoering van het Europese
spoorveiligheidsprogramma European Rail Traffic Management System (ERTMS)
190
Welke oorzaken zijn er voor het stijgende aantal aanrijdingen op overwegen?
191
Welke oorzaken zijn er voor het stijgende aantal spoorsuïcides?
192
Wat is de verklaring voor het al drie jaar op rij stijgen van het aantal Stoptonende
Seinpassages (STS-passages) en hoe kan deze trend gekeerd worden?
193
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het Orbit-waarschuwingssysteem waarvan
de Kamer meermaals heeft opgeroepen dit verplicht te stellen? Wordt dit met de sector
geïmplementeerd?
194
Indien bekend, wat was het aantal dodelijke slachtoffers bij aanrijdingen op overwegen
in 2019?
195
Wat kan geconcludeerd worden naar aanleiding van de cijfers over het aantal dodelijke
slachtoffers bij aanrijdingen op overwegen tussen 2016 en 2020?
196
Kunt u nader toelichten hoe de bedragen voor de afrekening van de diverse belastingen
vanwege de omvorming van ProRail (totaal 7,1 miljard euro) tot stand zijn gekomen?
Over welke periode worden de belastingen afgerekend?
197
Hoeveel buslijnen zijn er ondanks de toegezegde beschikbaarheidsvergoeding in dit
jaar verdwenen, ingekort of samengevoegd?
198
Wat is de reden dat kosten rondom ov en stations de aankomende jaren stijgen?
199
Hoeveel fte zijn er ondanks de toegezegde beschikbaarheidsvergoeding in dit jaar verdwenen?
200
Wat is de reden dat de ov-beschikbaarheidsvergoeding voor 2021 niet in de begroting
staat?
201
Wat betreft de lening in 2020 van 4.000 (x 1.000) euro in tabel 28?
202
Wat is de reden dat de kosten van het programma ERTMS alsmaar stijgen?
203
Wat houdt de continue screening van de taxibranche in? Welke taken worden hiervoor
door welke instantie uitgevoerd?
204
Wordt de frequentie van screening van de taxibranche verhoogd naar aanleiding van
de vele incidenten in de taxibranche de afgelopen jaren?
205
Hoeveel treinen gebruiken jaarlijks de Brabantroute (uitgesplitst naar dag/nacht en
goederen/personenvervoer)?
206
Hoeveel goederentreinen met giftige stoffen en/of gevaarlijke goederen gebruiken jaarlijks
de Brabantroute?
207
Hoeveel goederentreinen die nu de Brabantroute gebruiken, hadden ook de Betuweroute
kunnen gebruiken?
208
Wat is de reden dat goederentreinen die Betuweroute gebruiken toch nog via de Brabantroute
worden geleid?
209
Hoeveel omwonenden ondervinden trilling- en geluidoverlast van de Brabantroute?
210
Klopt het dat vorig jaar een tekort is ontstaan op de subsidieregeling stimuleren
spoorgoederenvervoer waardoor minder subsidiegelden zijn uitgekeerd? Zo ja, hoeveel
minder was dat en wat was de reden voor het ontstane tekort? Zo nee, hoe komt het
dat dit beeld is ontstaan bij goederenvervoerders?
211
Klopt het dat vorig jaar de tarieven van de kilometerheffing op het spoor «onder de
streep» weer verder uit de pas gingen lopen ten opzichte van Duitsland? Kunt u hier
een uiteenzetting van de kosten maken?
212
Klopt het dat in Duitsland tijdens het kalenderjaar tussen juni en september een fors
hogere subsidie (0,30 tot 0,43 extra subsidie per goederentreinkilometer) ter stimulering
van het goederenvervoer per spoor (de zogenaamde TraFöG) wordt gegeven en dat daardoor
de gebruiksvergoedingen voor de goederentreinpaden in Nederland gedurende een belangrijk
deel van het jaar substantieel uit de pas lopen met Duitsland?
213
Klopt het dat in Nederland het tarief onderaan de streep van de vergoeding van het
minimumtoegangspakket voor de goederentreinpaden, inclusief extra heffing minus subsidie
ter stimulering van het goederenvervoer per spoor in 2021 hoger wordt dan in Duitsland?
214
Klopt het dat in Nederland in 2020 (voor de coronacrisis) en in 2022/2023 (na de coronacrisis)
het budget voor de subsidie stimuleren spoorgoederenvervoer te krap is en dat daarvoor
per goederentreinkilometer minder dan 100% subsidie aan het spoorgoederenvervoer wordt
uitgekeerd, terwijl in Duitsland met ruim voldoende budget een extra subsidie per
treinkilometer gedurende het kalenderjaar wordt gegeven?
215
Hoe hoog is de vermogensschade die de spoorgoederenvervoerders hebben geleden vanaf
2017 per jaar, doordat de goedereninfrastructuur gebruiksbeperkingen, spoorafsluitingen
(«rode vlaggen») en plotselinge herstelwerkzaamheden aan het spoor heeft gekregen?
216
Wat is de reden dat voor iedere gewichtsklasse van het goederenvervoer het tarief
treinpad per treinkilometer plus de extra heffing stijgt in 2021?
217
Wat is de reden dat de ProRail-tarieven voor opstelsporen voor spoorgoederenvervoerders
in 2021 stijgen ten opzichte van 2020?
218
Wat is de reden dat het tarief voor het gebruik van rangeerheuvel Kijfhoek stijgt
in 2021?
219
Wat is de reden voor en de juridische grondslag van het feit dat voor het gebruik
van de rangeerheuvel Kijfhoek wel een ingroeiregeling voor de (stijgende) tarieven
wordt aangeboden, terwijl dat voor de (stijgende) tarieven van de opstelsporen niet
het geval is?
220
Wat is de reden dat het tarief voor tractie-energievoorziening stijgt per kilowattuur
in 2021?
221
Wat is de reden dat de Energie Verzamel Applicatie (EVA) stijgt per kilowattuur in
2021 voor spoorgoederenvervoerders?
222
Wat zijn de kosten van de ondersteunende diensten van ProRail die geleverd worden
aan spoorgoederenvervoerders in 2019, 2020 en 2021 uitgesplitst naar dienst?
223
Is het mogelijk om een kilometerheffing in te voeren voor het goederenvervoer al dan
niet op Europees niveau?
224
Is er sprake van een gelijk speelveld op luchtvaartgebied tussen Schiphol en bijvoorbeeld
Istanbul en het Midden-Oosten?
225
Welke kansen biedt de huidige crisis in de luchtvaartsector om te werken aan de algemene
doelstelling van een duurzaam luchtvaartbestel? Hoe wordt hier invulling aan gegeven?
Zijn er plannen om de huidige afname in emissies en overlast te bestendigen?
226
De inleiding van artikel 17 stelt dat de Minister veilige normen stelt en handhaaft,
maar de normen worden toch niet gehandhaafd en de overschrijdingen van de normen gedoogd?
227
Hoeveel CO2-uitstoot (in Mton/jaar) heeft Schiphol per boekjaar vanaf 2009 uitgestoten met de
gerealiseerde vliegtuigbewegingen?
228
Kunt u uiteenzetten hoeveel van de gerealiseerde vliegbewegingen in 2019 vervangen
hadden kunnen worden met de trein?
229
Kan Lelystad Airport juist een rol spelen in coronatijd waarbij risico's gespreid
worden en dedicated vliegbewegingen voor vakantieverkeer vanaf deze luchthaven kunnen
plaatsvinden in plaats van vanaf Schiphol dat we liever gebruiken voor intercontinentaal
verkeer?
230
Geeft tabel 35 niet een onjuiste voorstelling van zaken, omdat het aantal vliegbewegingen
voor groot commercieel verkeer tot en met 2017, 2018 en 2019 nul is? Klopt het dat
daarmee de 70.000 vluchten met Eindhoven samen nooit geleverd zijn?
231
Waarom stelt tabel 35 dat op Lelystad Airport 45.000 vluchten aan luchthavencapaciteit
zijn gerealiseerd, als deze niet beschikbaar zijn wegens een gebrek aan milieuruimte?
232
Dat Schiphol nu wederom de goedkoopste van de tien belangrijke Europese luchthavens
is, leidt toch vooral naar meer vraag naar slots op Schiphol, terwijl die toch niet
beschikbaar waren? Waarom is er niet voor gekozen de tarieven zo aan te passen dat
er een balans tussen vraag en aanbod ontstaat?
233
Kunt u aangeven waarom veel andere luchthavens succesvoller zijn in het creëren van
een divers bestemmingenaanbod dan Schiphol?
234
Hoe verhouden de ambities van C.4 zich tot de doelstellingen van Parijs?
235
Wat is de status van de onderzoeken van Schiphol naar de stikstofdeposities van de
luchthaven? Wanneer zullen deze met de Kamer worden gedeeld?
236
Wat betekent de inzet van biokerosine voor het kostenplaatje om te vliegen en tanken
vanuit en vanaf Schiphol? Wat doet dit voor de concurrentiepositie van Schiphol als
andere vliegvelden deze extra kosten niet hebben en reguliere kerosine leveren? Is
uitstel van de bijmengverplichting denkbaar?
237
Is het mogelijk om de opdrachten voor geluidsisolatie op te schorten, zolang er geen
duidelijkheid is over het aantal vliegbewegingen en nachtvluchten? Idem voor blz.
95 met betrekking tot het Leefbaarheidsfonds.
238
Hoeveel geld is onder de begrotingspost «overige opdrachten» per jaar vrijgemaakt
voor het Programma Meten en Berekenen van vliegtuiggeluid?
239
Hoeveel geld is reeds besteed (en gaat nog besteed worden tot aan de geplande opening)
aan de kosten van luchtverkeersleiding voor de opening van Lelystad Airport voor commercieel
vliegverkeer?
240
Kunt u nader uiteenzetten wat het kostenplaatje wordt van de «extra inzet» die nodig
is voor de opening van Lelystad Airport voor commercieel luchtverkeer, waaronder het
wijzigen van het Luchthavenbesluit, onderzoeken voor stikstof, het organiseren van
een monitoringsprogramma, het publiceren van de verkeersverdelingsregel (VVR) en de
slots verstaan wordt?
241
Hoeveel van de vrijgemaakte gelden voor klimaatbeleid voor de luchtvaart worden besteed
aan het versnellen van duurzame innovaties, zoals hybride/elektrische aandrijving,
nieuwe voertuigontwerpen en materialen?
242
Kunt u toelichten om welke projecten het gaat bij de 0,7 miljard euro aan investeringen
in spoorwegen die naar voren worden gehaald?
243
Waarom wordt de stimuleringsregeling voor elektrisch varen na 2020 stopgezet?
244
Hoe is gewaarborgd dat binnenvaartschippers daadwerkelijk van de subsidie voor retrofit
(63 miljoen euro) gebruik gaan maken, gezien de eerdere slechte ervaringen met de
VERS-regeling?
245
Waar ligt de focus van IenW wat betreft de regie op de internationale aspecten van
het IenW-beleid?
246
Hoe wordt ervoor zorggedragen dat het nationale IenW-beleid leert van ontwikkelingen
binnen de instanties waar IenW internationaal is vertegenwoordigd?
247
Hoe worden de juridisch verplichte bijdragen aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu (RIVM) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) besteed door deze
instanties?
248
Zijn de juridisch verplichte bijdragen aan het RIVM en RVO voor backoffice-kosten
of voor specifieke projecten? Als het laatste het geval is, voor welke specifieke
projecten dan?
249
Hoeveel onderzoeksvragen en pilotprojecten zijn reeds opgestart met hulp van het satellietinstrument
TROPOspheric Monitoring Instrument (TROPOMI)?
250
Hoeveel projecten beoogt het satellietinstrument TROPOMI te ondersteunen?
251
Wanneer worden de eerste onderzoeksresultaten van onderzoeken waarbij TROPOMI is ingezet,
verwacht?
252
Is Interreg een succesvol programma?
253
Op basis van welke criteria worden bijdragen aan (inter)nationale organisaties geselecteerd?
254
Wat is het effect van de coronacrisis op de luchtkwaliteit?
255
Op welke manier worden lagere overheden ondersteund om aan de voorschriften van Samen
Werken aan de Uitvoering van Nieuw Geluidsbeleid (SWUNG) te voldoen?
256
Waarom is de planning voor de sanering Wet Geluidshinder lager in 2020 dan in 2021?
257
Wat gebeurt er met het restant einde 2021?
258
Zijn in tabel 56 in de raming van 2020 de effecten van de COVID-19-maatregelen meegenomen?
259
Kunt u aangeven in hoeverre een integrale beleidsafweging is gemaakt voor wat betreft
het Schone Lucht Akkoord (SLA)? In hoeverre is de positieve impact van het reeds ingezette
energie- en klimaatbeleid hierin is meegenomen om cumulatie van maatregelen voor o.a.
de industrie te voorkomen?
260
Op welke wijze het is effect van reeds ingezet beleid al afdoende om de doelen van
het SLA te behalen?
261
Is de bijdrage van de industrie aan het bereiken van de doelstellingen van het SLA
proportioneel en kosteneffectief, mede in relatie tot de maatregelen vanuit het energie-
en klimaatakkoord?
262
Is de verwachting dat met het SLA de emissies (SO2, NOx, NH3, NM VOS3, PM2.5) voldoende worden teruggebracht? Zo nee, welke maatregelen neemt
u nog meer?
263
Waarop is de reservering van 50 miljoen euro ten behoeve van de uitvoering van het
SLA op het Infrastructuurfonds (artikel 20.03) gebaseerd?
264
Welke (onderzoeks)opdrachten aan TNO op het beleidsterrein lucht en geluid worden
nog uitgevoerd?
265
Waarom wordt gekozen voor de benadering duurzame initiatieven te steunen om een circulaire
economie te bereiken? Waarom is niet gekozen voor normering? Hoe past dit in de vaststelling
dat de praktijk laat zien dat pas bij normering de daadwerkelijke stappen worden gezet
-zie het statiegelddossier- in deze benadering?
266
Kan een overzicht worden gegeven van de genoemde «slimme marktprikkels» om milieuschade
te beprijzen? Hoe heeft de invoering van deze prikkels zich de afgelopen tien jaar
ontwikkeld?
267
Kan inzichtelijk worden gemaakt op welke wijze gehoor gegeven is aan de eerdere kritiek
van de Algemene Rekenkamer (ARK) dat de beleidsdoelen ten aanzien van de circulaire
economie en circulair aanbesteden te weinig concreet en meetbaar zouden zijn?
268
Kan concreter worden aangegeven aan welke specifieke maatregelen de ingezette middelen
worden besteed?
269
Kan inzichtelijker worden gemaakt welke concrete recyclingdoelen ten aanzien van de
verschillende stromen zijn vastgesteld en hoe hier de afgelopen vijf jaar naartoe
is gewerkt? Hoe ver van de vastgestelde doelen liggen de ambities per doel? Hoe wordt
geborgd dat de doelen toch worden gehaald? Welke concrete maatregelen zijn of worden
hiervoor ingevoerd?
270
Hoeveel CO2-uitstoot vindt plaats binnen de textielsector? Hoe is de ontwikkeling van CO2-reductie de afgelopen jaren geweest?
271
Welke concrete maatregelen zijn genomen om de CO2-uitstoot binnen de textielsector, maar ook binnen de keten als geheel waar Nederland
daar invloed op kan hebben, drastisch terug te dringen?
272
Kan een update worden gegeven in hoeverre de transitieagenda’s op schema liggen?
273
Kan een overzicht worden gegeven van de ontwikkeling in duurzame aanbestedingen en
de praktijk van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) door het Rijk in de afgelopen
tien jaar? Kan dit overzicht zo concreet mogelijk worden weergegeven?
274
Is er sprake van een verplichte doelstelling voor MVI door decentrale overheden? Wat
zijn de afgesproken doelen en in hoeverre worden deze gehaald?
275
Wanneer worden de circulaire economie-doelstellingen (50% minder grondstoffen in 2030
en 100% circulair in 2050) geoperationaliseerd?
276
Ten opzichte van welk basisjaar worden de circulaire economie-doelstellingen (50%
minder grondstoffen in 2030 en volledig circulair in 2050) gemonitord?
277
Wanneer wordt er een basisjaar vastgesteld om de voortgang van de circulaire economie-doelstellingen
te monitoren?
278
Telt het gebruik van biomassa mee in de monitoring van de circulaire economie-doelstellingen?
279
Telt het gebruik van fossiele brandstoffen mee in de monitoring van de circulaire
economie-doelstellingen?
280
Waar zit de bottleneck in het monitoren van ambities op het gebied van de circulaire
economie?
281
Is de verwachting dat met de integrale circulaire economie-rapportage (ICER) begin
2021 de impact van alle maatregelen ten behoeve van de circulaire economie gekwantificeerd
kan worden? Zo nee, welke niet?
282
Op welke wijze wordt de trend te zien in figuur 6 doorbroken? Hoe gaat de doelstelling
worden gehaald? Wordt wetgeving overwogen?
283
Gaat het doel dat de hoeveelheid afval dat de keten verlaat via stort of verbranding
in 2022 met 50% is afgenomen ten opzichte van 2012, behaald worden?
284
Kunt u een overzicht geven van de maatregelen die u neemt om storten en verbranden
van afval te ontmoedigen?
285
Hoe wordt het grote «gat» tussen het huidige niveau van Nederlands afval dat de keten
verlaat in figuur 6 en het ambitieniveau overbrugd?
286
Wat valt onder «andere nuttige toepassing» ten aanzien van afvalverwerking in figuur
7? Valt hier ook warmtelevering onder?
287
Waarom zet de eerder ingezette trend van recycling niet door? Op welke wijze wordt
gepoogd dit de doorbreken?
288
Zijn er onderdelen waarop het Europese actieplan voor de circulaire economie tegenstrijdig
is met het nationale programma voor een circulaire economie?
289
Waarom kost een verplicht percentage recyclaat 3 miljoen euro per jaar?
290
Is de verwachting dat het begrote budget voor de uitvoering van het Klimaatakkoord
op het gebied van de circulaire economie voldoende is om de afspraken uit het Klimaatakkoord
te halen?
291
Waarom zijn er additionele financiële middelen nodig voor het programma circulaire
economie?
292
Kunnen de doelstellingen voor een circulaire economie niet gehaald worden met het
huidige budget? Zo nee, waarom zijn deze extra kosten niet eerder begroot?
293
Zijn er activiteiten die het ministerie nu niet heeft uitgevoerd op het gebied van
circulaire economie door te weinig financiële middelen? Zo ja, welke?
294
Kunnen de uitgaven van 40 miljoen voor circulaire economie in de periode 2021–2024
uitgesplitst worden over de diverse uitgavenposten?
295
Welk deel van het budget wordt besteed aan het stimuleren van sociale innovaties en
productinnovaties?
296
Welke sociale innovaties en productinnovaties beoogt u te stimuleren?
297
Hoe worden sociale innovaties en productinnovaties waarin geïnvesteerd wordt, geselecteerd?
298
Kunnen bedrijven met circulaire innovaties zich aanmelden voor fondsen? Zo ja, hoe?
299
Aan welke criteria moeten circulaire innovaties voldoen?
300
Op welke manier worden circulaire innovaties gestimuleerd vanuit dit budget, financieel
of anderszins?
301
Welk deel van het budget wordt besteed aan kennisontwikkeling?
302
Wat is er nog nodig op het gebied van kennisontwikkeling voor de circulaire economie?
303
Welke gebieden van kennisontwikkeling worden gestimuleerd in de periode 2021–2024?
304
Wie ontwikkelt de onderzoeksopdracht voor kennisontwikkeling over circulaire economie?
305
Kunnen bedrijven onderzoeksvragen voor kennisontwikkeling indienen bij het ministerie?
306
Hoe wordt gewaarborgd dat de kennisontwikkeling bijdraagt aan een meer circulaire
economie?
307
Welk deel van het budget komt ten goede van de opschaling van (bijna) marktrijpe technieken?
308
Hoe worden bijna marktrijpe technieken gedefinieerd?
309
Over hoeveel maanden/jaren moeten bijna marktrijpe technieken gereed zijn om in aanmerking
te komen voor financiële ondersteuning?
310
Hoe worden (bijna) marktrijpe technieken geselecteerd?
311
Welke belanghebbenden worden betrokken bij het selecteren van (bijna) marktrijpe technieken?
312
Op welke manier worden (bijna) marktrijpe technieken gestimuleerd vanuit dit budget,
financieel of anderszins?
313
Welk deel van het budget komt ten goede van de uitvoeringskosten binnen het programma
circulaire economie?
314
Welk deel van het budget komt ten goede van het Versnellingshuis?
315
Wat beoogt u te bereiken met het Versnellingshuis? Zijn hiervoor met het uitbreiden
van het budget doelen bijgekomen?
316
Welk percentage van de rijksuitgaven is reeds circulair als onderdeel van het programma
voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen?
317
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de invoering van statiegeld op kleine
plastic flesjes?
318
Welke stappen zijn er inmiddels met betreffende sectoren ondernomen om 70%-90% minder
blikjes in het zwerfafval en 90% recycling van blikjes te realiseren voor het najaar
van 2021?
319
Welke gevolgen heeft de coronacrisis op (het behalen van) doelstellingen voor blikjes?
320
Waarom is het budget voor het beleidsartikel duurzaamheid verlaagd van 89 miljoen
euro naar 50 miljoen euro?
321
Is het budget van 50 miljoen voldoende om de circulaire-economiedoelstellingen te
behalen en waaruit blijkt dat?
322
Waar is het budget van 77 miljoen euro voor «duurzame productketens» in 2020 precies
naartoe gegaan en waarom is dat budget in 2021 verlaagd naar 39 miljoen euro?
323
Op basis van welke criteria wordt in overleg met stakeholders gezocht naar een optimum
tussen de te bereiken baten in termen van milieu- en gezondheidswinst en de lasten
die deze regels veroorzaken?
324
In hoeveel gevallen is op basis van stakeholderoverleg geconcludeerd dat de lasten
van de regels niet opwegen tegen de milieu- en gezondheidswinst?
325
Kan door het reduceren van de regeldruk vaker gekozen worden voor het niet maken van
regels die milieu- en gezondheidswinst opleveren?
326
Wanneer wordt de samenwerkingsagenda met universiteiten voor safe by design en safe
and circular design verwacht?
327
Is het opruimen of voorkomen van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) reeds opgenomen in
deze begroting?
328
Hoe wordt na het verwerpen van de wet op het verbod op asbestdaken nu gezorgd dat
de sanering van asbestdaken wel gebeurt?
329
Hoe zal de in ad 1 genoemde, door het RIVM op te stellen prioritering tussen dossiers
in verband met het aandeel beoordelingen door het Europese agentschap van 5% naar
20%, eruitzien?
330
Moeten we het RIVM niet versterken in plaats van laten prioriteren om het (terecht)
gestegen aantal REACH-beoordelingen?
331
Waarvan is het streven naar twee geschikte stoffen voor stofevaluatie afhankelijk?
332
Hoe kan het dat er tussen 2012 en 2018 een stijgende lijn zat in het aantal vierkante
meters dat gesaneerd is en hoe kan het dat dit opeens afnam in 2019? Ligt het in de
lijn der verwachting dat de agrarische saneringsregelingen voor een enorme piek in
die lijn gaan zorgen?
333
Wat is de oorzaak van het afnemende aantal gesaneerde astbestdaken per jaar?
334
Hoeveel dakeigenaren worden beoogd gebruik te maken van het fonds voor vrijwillige
sanering van asbestdaken?
335
Waaraan wordt de jaarlijkse bijdrage aan de Commissie Genetische Modificatie (COGEM)
besteed?
336
Wat voor projecten worden uit de subsidie veilige stoffen betaald?
337
Is bekend wat de gevolgen zijn van het moderniseren van het omgevingsveiligheidsbeleid
(MOV) ofwel hoe groot het totaal aan oppervlakte is waarvoor aandachtsgebieden zijn
aangewezen, zowel voor inrichtingen als transport en buisleidingen?
338
Waarom wordt voor het MOV niet gewerkt met realistische scenario’s tot een niveau
van «verwaarloosbaar risico», waarbij ook de kans op een ongeval wordt meegenomen
in plaats van standaard uit te gaan van een worstcasescenario waarbij het begrip «kans»
geen rol meer speelt?
339
Hoe wordt voorkomen dat burgers en bestuurders zich onnodig zorgen maken over veiligheid
wanneer ze de kaarten, met daarop de externe veiligheidsrisico’s geprojecteerd, onder
ogen krijgen?
340
Wat zijn de consequenties van het aanwijzen van de aandachtsgebieden binnen het omgevingsveiligheidsbeleid
op de woningbouwdoelstellingen?
341
Op basis van welke factoren beoordeelt de ILT waar zij het meeste effect kan sorteren?
342
Op basis van welke factoren beoordeelt de ILT waar de maatschappelijke risico’s het
grootst zijn?
343
Waarom is er niet meer budget vrijgemaakt voor de ILT als er sprake is van «schaarse
capaciteit»?
344
Waarom is ervoor gekozen om ondanks de genoemde «schaarste capaciteit» bij de ILT
het budget voor ILT niet structureel te verhogen?
345
Hoe is het totaalbudget voor ILT verdeeld over de twaalf genoemde programmaonderdelen?
346
Zorgt het toezicht op 1.450 instellingen die een rolspelen in het stelsel van conformiteitsbeoordelingen
binnen het werkveld van IenW niet voor een onnodige bestuurlijke spaghetti?
347
Hoeveel mensen bij de ILT verzorgen dit toezicht op 1.450 instellingen?
348
Welk percentage van de BDU wordt daadwerkelijk besteed aan het laten rijden van het
ov, en niet aan infrastructuur?
349
Wat is de reden dat de kosten voor het zbo ProRail niet zijn opgenomen in de begroting?
350
Worden de Green Deal Binnenvaart en Maritiem en de duurzaamheidsdoelstellingen van
de sector meegenomen in het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij? Zo ja,
op welke manier dan? Zo nee, waarom niet?
351
Is het verschil tussen de hier genoemde 200 miljoen euro en de 155 miljoen euro op
pagina 49 volledig te verklaren uit de bijdrage uit het Europese Maritieme, Visserij
en Aquacultuur Fonds (EMVAF)? Hoeveel ruimte is er nog beschikbaar binnen het EMVAF?
352
Hoeveel is in 2020 daadwerkelijk besteed aan hybride elektrisch vliegen?
353
Waarom wordt het uitgetrokken bedrag voor hybride elektrisch vliegen vanaf 2021 bijna
gehalveerd en wordt hier vanaf 2022 geen geld meer voor uitgetrokken?
354
Welke uitgaven worden precies gedaan onder het kopje «diversen», waar in 2021 4.940
(x € 1.000) voor wordt vrijgemaakt?
355
Hoe worden, naast het stimuleren van Research en Development en scale-up productie
voor duurzame brandstoffen, de gelden voor het klimaatbeleid voor de luchtvaart nog
meer ingezet?
356
Waar wordt de 2 miljoen voor het «bronbeleid PFAS» precies aan besteed?
357
In hoeverre kunnen in het kader van de NOVI en de Waddenagenda 2050 de bereikbaarheid
van de Waddeneilanden en de Waddenhavens gegarandeerd worden (vgl. de moties op Kamerstuk
29 684, nrs. 128 en 198)? In hoeverre zijn c.q. blijven er aanpassingen van de vaargeulen, optimalisatie
van het vaargeulonderhoud en nieuwe varianten voor bereikbaarheid mogelijk?
358
Kunt u garanderen dat de bereikbaarheid van de haven van Harlingen voldoende blijft?
Wanneer is het onderzoek naar de vaargeul Boontjes (vaarroute richting haven Harlingen)
gereed? Wat is de insteek van het onderzoek? In hoeverre vindt er ook overleg met
de gemeente en ondernemers van Harlingen plaats?
359
Wat levert de tijdelijke subsidieregeling stichting ROCOV Fryslân inzake consumenteninspraak
Friese Waddenveren 2017–2021 op dan wel wat heeft het opgeleverd c.q. moet het gaan
opleveren?
360
Wat is de klanttevredenheid bij de Waddenveren?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
J. Rijkers, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.