Schriftelijke vragen : Het tekort aan luchtverkeersleiders op Eindhoven Airport en Groningen Eelde Airport
Vragen van de leden Paternotte (D66) en Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het tekort aan luchtverkeersleiders op Eindhoven Airport en Groningen Eelde Airport (ingezonden 30 september 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht over de platlegging van Eindhoven Airport door
een tekort aan verkeersleiders bij het Commando Lucht Strijdkrachten (CLSK)?1 Zo ja, hoe beoordeelt u het feit dat de burgerluchtvaart op Eindhoven Airport regelmatig
verstoord raakt door deze capaciteitsproblemen?
Vraag 2
Ziet u mogelijkheden om door middel van een versnelde integratie van civiele en militaire
luchtverkeersleiding in één ATM/LVNL eraan bij te dragen dat dit probleem op Eindhoven
Airport niet nog jaren voortduurt?
Vraag 3
Deelt u de mening dat al in de aanloop naar de volledige integratie wederzijds bij
CLSK en LVNL ingesprongen zou moeten kunnen worden om capaciteitsproblemen te beperken?
Vraag 4
Kunt u toelichten hoe het op dit moment staat met de capaciteitsproblematiek van de
luchtverkeersleiding op Groningen Airport Eelde (GAE), Eindhoven Airport en Maastricht
Aachen Airport?
Vraag 5
Herinnert u zich uw antwoorden op Kamervragen over het tekort aan luchtverkeersleiders
van 6 augustus 2020, waarin u aangeeft dat GAE nooit hoefde te sluiten vanwege een
gebrek aan luchtverkeersleiders?2
Vraag 6
Kan het zijn dat GAE nooit «dicht moest» vanwege een tekort aan luchtverkeersleiders,
maar wel preventief de openingstijden heeft moeten aanpassen en (dus) eerder moest
sluiten dan gebruikelijk?
Vraag 7
Kunt u aangeven in welke gevallen GAE, MAA en Eindhoven Airport de reguliere openingstijden
hebben moeten aanpassen, dan wel de capaciteit van de luchthaven moesten beperken,
dan wel op enige andere wijze de normale operatie moesten beperken wegens een tekort
aan luchtverkeersleiders?
Vraag 8
Kunt u, gelet op EU-verordening 2015/340, aangeven hoeveel luchtverkeersleiders en
assistent-luchtverkeersleiders die thans werkzaam zijn op Lelystad Airport over een
brevet beschikken of beschikten van een andere luchthaven?
Vraag 9
Kunt u aangeven hoe de twee luchtverkeersleiders en de assistent-luchtverkeersleider
die zijn overgeplaatst van GAE naar Lelystad hun brevet voor Lelystad hebben verkregen?
Kunt u daarbij specifiek aangeven hoeveel tijd het praktisch gezien heeft gekost voor
hen om het benodigde brevet te verkrijgen om in plaats van op GAE op Lelystad te gaan
werken?
Vraag 10
In het geval u één luchtverkeersleider tijdelijk zou willen verplaatsen van Lelystad
naar GAE of een andere luchthaven, kunt u aangeven hoeveel tijd u verwacht dat het
verkrijgen van het benodigde brevet kost, mede gelet op het feit dat twee luchtverkeersleiders
op Lelystad reeds eerder een brevet voor GAE hebben gehad?
Vraag 11
Klopt het dat voor het behalen van het brevet alleen een «conversion training' benodigd
is, welke alleen nodig is wanneer de veiligheidsbeoordeling dit uitwijst? Zo nee,
welke trainingen zijn nog meer nodig en onder welk artikel van het Europese of Nederlandse
recht is dit te vinden?
Vraag 12
Kunt u, gelet op uw antwoord op vraag 5 van bovengenoemde Kamervragen, aangeven of
het mogelijk is een luchtverkeersleider van Lelystad Airport het komende jaar in te
zetten op een luchthaven met een capaciteitstekort, zoals Eindhoven Airport of GAE?
Zo ja, bent u bereid dit te doen om zo het komende jaar capaciteitsproblemen te overbruggen?
Indien dit volgens u niet mogelijk is, kunt u nauwkeurig aangeven wat dit onmogelijk
maakt?
Vraag 13
Welke gevolgen heeft het feit dat luchtverkeersleiders op Lelystad gedurerende langere
tijd geen groothandelsverkeer, maar enkel «general aviation», begeleiden voor hun
brevet? Hoe lang mag een luchtverkeersleider een brevet houden voor het begeleiden
van groothandelsverkeer zonder feitelijk op een luchthaven te werken die passagiersvluchten
afhandelt?
Vraag 14
Kunt u aangeven wat de status is van het remote tower-project, waarmee op dit moment
wordt gepoogd efficiëntiewinst te behalen door alle luchtverkeersleiders vanaf Schiphol
Oost te laten opereren? Hoeveel fte verwacht u dat hiermee kan worden bespaard?
Vraag 15
Kunt u toelichten welke concrete projecten of veranderprojecten er op dit moment lopen
om bij te dragen aan de continuïteit en gewenste verruiming van de dienstverlening?
Kunt u per project aangeven hoeveel fte-besparing wordt beoogd?
Vraag 16
Verwacht u dat u met de veranderprojecten de efficiëntie gaat boeken die nodig is
om tot een verdeling van luchtverkeersleiders te komen waarin luchthavens de openingstijden
kunnen hanteren die zij nodig achten om goed te kunnen opereren, ook ingeval een verkeersleider
zich onverhoopt ziek moet melden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Kunt u deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Jan Paternotte, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.