Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Toorenburg en Groothuizen over het bericht 'Achterstand bij de IND wegwerken was het idee; het werd netflixen'
Vragen van de leden Van Toorenburg (CDA) en Groothuizen (D66) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht «Achterstand bij de IND wegwerken was het idee; het werd netflixen» (ingezonden 10 september 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 23 september
2020)
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Achterstand bij de Immigratie en Naturalisatie Dienst
(IND) wegwerken was het idee; het werd netflixen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt de berichtgeving dat nieuw aangenomen beslismedewerkers het advies hebben gekregen
documentaires te kijken op Netflix, om kennis op te doen van de herkomstlanden van
asielzoekers? Zo ja, wat vindt u daarvan? Vindt u het kijken van documentaires op
Netflix een goede manier om kennis op te doen van de herkomstlanden, zijn daar geen
andere, betere mogelijkheden voor?
Antwoord 2
Voor het opleiden van taskforce medewerkers is een opleidingsprogramma ontwikkeld
om medewerkers die gaan horen en beslissen zo breed mogelijk op te leiden. Dit programma
bevat veel schriftelijke informatie en daarnaast worden een aantal kijk- en luistertips
voor programma’s aangeboden met achtergrondinformatie over verschillende herkomstlanden
van asielzoekers. Deze programma’s worden facultatief aangeboden buiten het verplichte
reguliere opleidingsdeel; men kan er dus voor kiezen de programma’s te bekijken op
het moment dat de werkomvang daar ruimte toe biedt.
Vraag 3
Kunt u reageren op het statement uit het nieuwsbericht dat het een organisatorische
chaos is bij de taskforce die opgericht is om de achterstanden bij de IND weg te werken?
Klopt deze berichtgeving? Zo ja, waarom is het zo’n chaos bij de taskforce? Ziet u
dat ook zo?
Antwoord 3
De Taskforce is met veel urgentie ingericht en kende bij aanvang opstartproblemen,
niet in de laatste plaats mede veroorzaakt door de gevolgen en beperkingen door COVID-19.
De opstartproblemen lagen op het organisatorisch vlak, de werving en het opleiden
van een groot aantal nieuwe medewerkers alsmede de dienstverlening. De opstartproblemen
zijn en worden inmiddels aangepakt.
Vraag 4
Klopt het dat in de zomer vooral beslismedewerkers zijn aangenomen bij de taskforce
maar zoals thans blijkt, meer behoefte is aan hoormedewerkers? Hoe kan dat? Klopt
het ook dat de nu net getrainde beslismedewerkers alweer worden omgeschoold naar hoormedewerkers?
Klopt het ook dat dit zonder overleg met de betreffende medewerkers is gebeurd? Wat
vindt u daarvan?
Antwoord 4
Er is behoefte aan zowel beslis- als hoormedewerkers. Deze zomer is begonnen met het
werven van honderd hoormedewerkers en honderd beslismedewerkers. Het gaat hier om
medewerkers die tijdelijk voor de IND gaan werken. De werving van hoormedewerkers
verliep sneller dan de werving van beslismedewerkers. Daarnaast bleek in de eerste
weken van het werkproces dat er onvoldoende ondersteuning aanwezig was om het besliswerk
te begeleiden en ten slotte was er een minder dan verwacht aantal ervaren IND- medewerkers
dat de voorbereide beslissingen kon controleren en ondertekenen.
In augustus heeft de Taskforce een (digitale) bijeenkomst georganiseerd, om alle taskforcemedewerkers
te informeren dat zij voor diverse andere werkzaamheden zouden worden ingezet. Via
een belangstellingsregistratie heeft nagenoeg iedereen het werk van zijn/haar voorkeur
gekregen.
Inmiddels is de capaciteit van de Taskforce op volledige sterkte en kunnen zaken die
beslisklaar zijn worden afgedaan.
Vraag 5
Kunt u reageren op de berichtgeving waarin gesteld wordt dat medewerkers de indruk
hebben dat kwantiteit boven kwaliteit gaat bij het beoordelen van dossiers door de
IND? Herkent u zich daarin? Wat vindt u daarvan?
Antwoord 5
Ik kan niet genoeg benadrukken dat de uitvoering van de opdracht door de Taskforce
op geen enkele wijze afbreuk mag doen aan de kwaliteit van de besluiten. Verschillende
maatregelen zijn ingevoerd om de kwaliteit en de dienstverlening te borgen. Voor een
toelichting op de verschillende maatregelen verwijs ik u naar de brief van 7 september
jl.2 over de voortgang van de Taskforce.
Vraag 6
Per wanneer worden de aanvragen weer op volgorde van binnenkomst behandeld? Is het
echt zo dat alle nieuwe» asielaanvragen die na 1 april 2020 zijn ingediend met voorrang
worden afgehandeld door de IND? Zou dat geen aanzuigende werking kunnen hebben voor
asielzoekers om in Nederland een aanvraag in te dienen, aangezien daar thans snel
over beslist wordt? Hoe beoordeelt u het risico dat mensen zich bij aankomst in een
ander EU-land niet meteen laten registreren, maar trachten door te reizen naar Nederland
omdat wij hier een versnelde procedure kennen?
Antwoord 6
Gelet op de knip in de voorraad waarbij de Taskforce de «oude» voorraad in behandeling
heeft genomen, behandelt de IND de asielaanvragen van na 1 april 2020 af binnen de
wettelijke termijn. De Taskforce heeft opdracht de voorraad voor het einde van het
jaar weg te werken. De Taskforce behandelt de zaken zo snel mogelijk. De datum van
binnenkomst is daarbij niet leidend. Het kan dus voorkomen dat nieuwe zaken eerder
behandeld worden dan oude. Zodra de taskforce klaar is met de oude voorraad zal de
volgorde van binnenkomst weer mede leidend zijn voor de volgorde van behandeling.
Er is geen sprake van een versnelde procedure in Nederland. De IND zal op aanvragen
vanaf 1 april 2020 binnen de wettelijke termijnen beslissen.
Vraag 7
Klopt het dat vanwege de chaos bij de Taskforce niet alleen complexe zaken, maar juist
ook evidente zaken van kansrijke asielzoekers worden doorverwezen naar de verlengde
asielprocedure? Zo ja, deelt u de mening dat dit ingaat tegen uw eigen voornemen om
kansrijke asielzoekers voorrang te geven en deze mensen bovendien langer dan nodig
laat wachten? Bent u bereid de Taskforce de opdracht te geven om kansrijke asielzoekers
in principe niet meer door te sturen naar de verlengde procedure als daar geen gegronde,
inhoudelijke reden voor is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Ja het klopt dat ook zaken van kansrijke asielzoekers worden doorverwezen naar de
verlengde asielprocedure. Indien het niet mogelijk blijkt de zaak in de 8-daagse AA-procedure
af te ronden, wordt de zaak in de verlengde asielprocedure behandeld. De Taskforce
streeft ernaar ook de zaken die in de verlengde asielprocedure worden behandeld zo
snel mogelijk af te doen. De opdracht van de Taskforce betreft de behandeling van
alle asielaanvragen van vóór 1 april 2020. Het streven is erop gericht alle asielaanvragen
zo snel mogelijk af te handelen om de problematiek bij de IND op te lossen en ervoor
te zorgen dat de lange doorlooptijden tot het verleden behoren. Dit is uiteindelijk
in het belang van alle asielzoekers.
Vraag 8
Hoeveel zaken heeft de Taskforce, sinds de oprichting, inmiddels afgehandeld? Hoeveel
zaken staan er bij de Taskforce nog open? Kunt u de voortgang duiden? Bent u tevreden
over de voortgang van de Taskforce?
Antwoord 8
Op 1 september jl. zijn ca. 4.000 zaken afgehandeld. Dit betekent dat de voorraad
momenteel nog ongeveer 11.000 zaken bedraagt. Met de ontwikkeling en inzet van een
aantal aanvullende gerichte maatregelen, die ik in mijn brief van 7 september jl.
nader heb toegelicht, is een versnelling van de afhandeling van aanvragen voorzien
vanaf september. Inzet daarbij is onverkort het aanpakken van alle zaken van de Taskforce
voor het einde van het jaar. Belangrijkste randvoorwaarde voor de versnelling is dat
voldoende personeel beschikbaar is zodat alle werkzaamheden conform planning worden
uitgevoerd. De medewerkers zijn inmiddels aangenomen en voor het overgrote deel opgeleid.
Vraag 9
Kunt u deze vragen apart beantwoorden?
Antwoord 9
Ja.
Vraag 10
Kunt u de vragen beantwoorden voor het algemeen overleg JBZ-raad (asiel- en vreemdelingenbeleid)
8–9 oktober 2020 dat gehouden wordt op 7 oktober 2020?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.