Schriftelijke vragen : Het bericht 'Zonder meer asfalt staan we straks stil'
Vragen van de leden Remco Dijkstra (VVD), Postma (CDA) en Stoffer (SGP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Zonder meer asfalt staan we straks stil» (ingezonden 15 september 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Zonder meer asfalt staan we straks stil»?1
Vraag 2
Kunt in inzicht geven in de bevolkingsgroei van ons land en geplande woningbouw die
met name in de Randstad nodig is? Deelt u de mening dat bereikbaarheid van woonwijken
en bedrijfsterreinen essentieel is en dat er grote opgaven wachten? En zijn ook voor
het goederenvervoer goede verbindingen over de weg van essentieel belang?
Vraag 3
Klopt het dat sinds de uitbraak van corona individueel vervoer is toegenomen, terwijl
personenvervoer nog steeds achter blijft? Kunt u de ontwikkeling sinds de start van
de crisis toelichten ten aanzien van voetgangers, fietsers, het autoverkeer en het
openbaar vervoer, uitgesplitst naar trein en ander stedelijk dan wel regionaal vervoer?
Hoe is de ontwikkeling van het goederenvervoer verlopen in deze periode? Kunt u tegen
deze achtergrond reflecteren op de eenzijdige politieke blik op investeringen in nieuw
spoor, die in het artikel benoemd wordt? Deelt u de mening dat investeringen in asfalt
nodig zijn en blijven?
Vraag 4
Klopt het dat er verschillende terugverdieneffecten worden gebruikt voor spoor en
investeringen in asfalt? Kloppen de genoemde 30 cent voor spoor en 1 euro voor asfalt
uit het artikel? Kunt u aangeven op basis waarvan deze bedragen zijn vastgesteld?
Vraag 5
Is het correct dat buiten het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport
(MIRT) om, er geen grootschalige wegentrajecten in de planning staan? Is het correct
dat de gelden in het MIRT tot 2030 gealloceerd zijn en het dus lastig is om zonder
extra middelen nieuwe projecten toe te voegen?
Vraag 6
Klopt het dat er een noodzaak is om de goederencorridors zoals de A12, A15 en A67
richting Duitsland nu en in de toekomst verder te verbreden? Is het huidige aantal
rijstroken afdoende gezien de vervoersvraag? Kunt u voorzien in een top tien van knelpunten
waar Nederland vanuit het oogpunt van het goederenvervoer momenteel geld verliest?
Vraag 7
Hoe beoordeelt u de opvatting in het artikel dat ook in het Groeifonds van 20 miljard
de blik op spoor is gericht? Deelt u de mening dat het snel verplaatsen van goederen
en mensen bij uitstek een voorwaarde is voor een structurele groei van ons verdienvermogen?
Is er binnen de commissie genoeg aandacht voor de grote economische belangen, nu en
in de toekomst, van de goedereninfrastructuur in Nederland en worden deze zwaar genoeg
meegewogen?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Wytske Postma, Kamerlid -
Medeindiener
Chris Stoffer, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.