Schriftelijke vragen : Het bericht dat de scholingspot van ‘NL leert door’ leeg is
Vragen van het lid Tielen (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht dat de scholingspot van «NL leert door» leeg is (ingezonden 3 september 2020).
Vraag 1
Klopt de in het artikel genoemde constatering dat 22.000 mensen via het loket «Nederland
leert door» een aanvraag hebben gedaan voor gratis scholing en advies? Klopt het ook
dat het loket «Nederland leert door» sinds 1 september jongstleden gesloten is en
mensen geen aanvragen meer kunnen doen?1
Vraag 2
In hoeverre hebben werknemers, ondernemers of werkzoekenden gedurende de afgelopen
maanden via andere loketten, fondsen of subsidiepotten gebruik gemaakt van scholing
en advies?
Vraag 3
Is bekend hoeveel geld er vanuit werkgevers, opleidings- en ontwikkelingsfondsen (O&O-fondsen)
en mensen zelf is besteed aan scholing en advies gedurende de afgelopen maanden? Zo
ja, kunt u deze gegevens met ons delen?
Vraag 4
Deelt u de mening dat loopbaanadvies en na-, om- en bijscholing een gedeelde verantwoordelijkheid
is van werkgevers, de overheid en mensen zelf? Hoe zorgt u ervoor dat de in het tweede
steunpakket beschikbaar gestelde vijftig miljoen euro aangevuld wordt met geld van
werkgevers en sectoren?
Vraag 5
Wat is het beroepsniveau van de mensen die een aanvraag hebben gedaan? In welke sectoren
zijn/waren deze mensen werkzaam?
Vraag 6
Deelt u de mening dat advies en scholing vooral voor laag- en middelbaaropgeleiden
(meer) waarde heeft? Hoe zorgt u ervoor dat juist zij van de mogelijkheden gebruik
maken?
Vraag 7
Deelt u de mening dat scholingsbudgetten vooral gericht zouden moeten zijn op het
scholen in en naar tekortsectoren, zoals zorg, informatietechnologie en onderwijs?
Hoe zorgt u ervoor dat «NL leert door» voorrang verleent aan scholing in en naar tekortsectoren?
Vraag 8
Per wanneer komen de op 28 augustus jongstleden door u aangekondigde budgetten voor
dienstverlening, scholing en ontwikkeling beschikbaar? Is het mogelijk om deze versneld
in te zetten ten behoeve van advies en scholing?
Vraag 9
Wat is uw ambitie ten aanzien van het aantal mensen dat gedurende deze coronacrisis
gebruik maakt van loopbaanadvies en na-, om- en bijscholing? Welke kwantitatieve verwachtingen
zijn gebruikt voor het bepalen van de budgetten en zijn hierbij specifieke doelen
gesteld met betrekking tot opleidingsniveau en/of tekortsectoren? Welke financieringsbronnen
naast «NL leert door» verwacht u dat daarbij worden gebruikt en in welke mate?
Vraag 10
Hoe zorgt u ervoor dat werkzoekenden, werkenden, ondernemers en zelfstandigen geïnformeerd
worden over alle beschikbare en financiële mogelijkheden voor om- en bijscholing naar
een tekortberoep?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Smeulders
(GroenLinks), ingezonden 3 september 2020 (vraagnummer 2020Z15482).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Judith Tielen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.