Schriftelijke vragen : De illegale vernietiging van archieven bij de Belastingdienst/Toeslagen, mogelijke strafbaarheid daarvan en een stop op elke vernietiging van archieven van de Belastingdienst/Toeslagen tijdens de periode van de Uitvoering Herstel Toeslagen
Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretarissen van Financiën over de illegale vernietiging van archieven bij de Belastingdienst/Toeslagen, mogelijke strafbaarheid daarvan en een stop op elke vernietiging van archieven van de Belastingdienst/Toeslagen tijdens de periode van de Uitvoering Herstel Toeslagen (ingezonden 31 augustus 2020).
Vraag 1
Herinnert u zich dat u eerder vragen beantwoord heeft over de illegale vernietiging
van 9000 beroepsdossiers toeslagen, die bewaard hadden moeten blijven?1
Vraag 2
Herinnert u zich dat u meldde dat deze dossiers vernietigd waren onder regel nummer
201 handeling 24?
Vraag 3
Klopt het dat beroepsdossiers van toeslagen helemaal niet onder nummer 201, handeling
24 vallen, omdat het besluit waarnaar verwezen wordt2 en de bijbehorende selectielijst3 alleen maar over belastingen gaat (de blauwe dienst) en in zijn geheel niet over
toeslagen en alle documenten die daarbij horen?
Vraag 4
Hoe kan het dat de Belastingdienst, dat een apart onderdeel vormt – en nu zelfs onder
een andere Staatssecretaris en een andere directeur-generaal (DG) valt – in staat
is om de archieven van de Belastingdienst/Toeslagen illegaal te vernietigen?
Vraag 5
Bent u ervan op de hoogte dat in de selectielijst van de Belastingdienst is opgenomen
(paragraaf 6) dat stukken van blijvende waarde (SBW) bewaard moeten blijven en dat
die gedefinieerd zijn als: «Stukken van blijvende waarde zijn alle documenten die
moeten worden bewaard zo lang de belastingplicht of actualiteitswaarde (van het document)
bestaat»?
Vraag 6
Denkt u dat de stukken, die betrekking hebben op de toeslagenaffaire, waarnaar nu
een parlementaire ondervraging (mini-enquete) loopt, waarvoor een nieuwe uitvoeringsorganisatie
is opgezet met 500 miljoen euro, waarnaar de Kamer elke week vraagt en waarvan de
ouders nog steeds wachten op hun dossier, actualiteitswaarde hebben en dus bewaard
moeten worden of niet?
Vraag 7
Wilt u er onmiddellijk voor zorgen dat er een moratorium komt op de vernietiging van
stukken, die betrekking hebben op toeslagen, waaronder (niet limitatief) inbegrepen;
bezwaar- en beroepsdossiers, alle beschikkingen, alle onderzoeken en verslagen daarvan,
alle managementverslagen, alle vermeldingen op zwarte lijsten en elk ander document
dat relevant kan zijn voor individuele compensatie of individueel rechtsherstel?
Vraag 8
Kunt u onmiddellijk een apart archief instellen (een zogenaamd hotspot bij het Nationaal
Archief) en daar de stukken over de kinderopvangtoeslagaffaire onderbrengen, inclusief
de (kopieën van) persoonlijke dossiers en de zwarte lijsten?
Vraag 9
Is er bij het illegaal vernietigen van archieven in de kinderopvangtoeslagaffaire
mogelijk sprake van een ambtsmisdrijf, bijvoorbeeld op basis van artikel 361 van het
wetboek van strafrecht: «De ambtenaar of een ander met enige openbare dienst voortdurend
of tijdelijk belast persoon, die opzettelijk zaken bestemd om voor de bevoegde macht
tot overtuiging of bewijs te dienen, akten, bescheiden of registers, welke hij in
zijn bediening onder zich heeft verduistert, vernielt, beschadigt of onbruikbaar maakt,
of toelaat dat zij door een ander worden weggemaakt, vernield, beschadigd of onbruikbaar
gemaakt, of die ander daarbij als medeplichtige ter zijde staat, wordt gestraft met
gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde
categorie.»? Kunt u op deze vraag een heel precies antwoord geven?
Vraag 10
Bent u ervan op de hoogte dat een gemeente een medewerker terecht ontslagen heeft
omdat deze medewerker illegaal archieven vernietigd had en dat dat een plichtsverzuim
was?4
Vraag 11
Kunt u de verklaringen van vernietiging van de stukken die in 2017, 2018 en 2019 vernietigd
zijn op verzoek van de Belastingdienst/Toeslagen aan de Kamer doen toekomen? En kunt
u daarin heel precies aangeven waarin in dat besluit de beroepszaken zitten?
Vraag 12
Kunt u de opdracht voor de vernietiging van archiefbescheiden van zowel de Belastingdienst
als de Belastingdienst/Toeslagen over het jaar 2020 aan de Kamer doen toekomen?
Vraag 13
Kunt u aangeven waarom in de brief van 20 november 20185 (kenmerk 2018-0000895333) van het waarnemend hoofd bewerken aan het afdelingshoofd
informatiehuishouding van de Belastingdienst, letterlijk staat: «De selectielijst
betreffende het proces toeslagen hebben wij buiten beschouwing gelaten, aangezien
het voor Doc-Direkt momenteel niet mogelijk is te bepalen of de betreffende dossiers
daadwerkelijk zijn afgesloten»?
Vraag 14
Kunt u deze vragen een voor een en binnen drie weken beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Financiën -
Gericht aan
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën -
Indiener
P.H. Omtzigt, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.