Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht ‘Brug bij Grave dicht voor tientonners door roest op klinknagels’
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over «Brug bij Grave dicht voor tientonners door roest op klinknagels» (ingezonden 31 juli 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
24 augustus 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met artikel Brug Grave dicht?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe lang gaat het duren voordat zware voertuigen weer over de brug kunnen rijden?
Antwoord 2
De totale tijdsduur nodig voor het herstel van de brug, dat een Rijksmonument is,
wordt op dit moment geschat op 6 tot 9 maanden. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond,
is de brug weer geschikt voor gebruik voor voertuigen van 10 ton en zwaarder.
Vraag 3
Welke kosten zijn met het opknappen van deze brug gemoeid? Wat zijn de werkzaamheden
die nodig zijn voor korte, en langere termijn?
Antwoord 3
De exacte kosten zijn op dit moment nog niet aan te geven. Zodra het herstelplan definitief
is, kan er inzicht gegeven worden in de kosten die gemoeid zijn met het (constructieve)
herstel van de brug.
Voor de korte termijn, op dit moment geschat op 6 tot 9 maanden, worden werkzaamheden
uitgevoerd om te komen tot een reparatie van de kritische constructieve plekken, zodat
de brug weer geschikt is voor gebruik van voortuigen zwaarder dan 10 ton. Voor de
langere termijn, omstreeks 2028 wordt grootschalige renovatie of vervanging van de
gehele brug vanuit de beheerder voorzien.
Vraag 4
Kloppen de aantallen van verkeer dat vanwege de beperking dagelijks moet omrijden?
Is inzichtelijk welke schade dit oplevert in tijd en geld voor gedupeerden?
Antwoord 4
De aantallen van verkeer die in het artikel worden genoemd, hebben betrekking op 2019.
Hoeveel verkeer er daadwerkelijk moet omrijden is vooraf niet vast te stellen. Daarom
is vooraf ook niet inzichtelijk welke schade dit voor gedupeerden oplevert. Wel wordt
er alles aan gedaan om de schade zoveel mogelijk te beperken, onder andere door weggebruikers
op de hoogte te stellen van de gewichtsbeperking en door in omleidingsroutes te voorzien.
In het geval er toch schade wordt geleden, kan een verzoek voor nadeelcompensatie
worden gedaan. Een verzoek hiertoe wordt conform de Beleidsregel nadeelcompensatie
Infrastructuur en Waterstaat 2019 afgehandeld.
Vraag 5
Was deze ingreep eerder dan voorzien en klopt het dat Rijkswaterstaat stelt dat de
brug veilig is en deze maatregel voorkomt dat de brug geheel moet worden afgesloten?
Zat deze brug al in een planning? Zo ja, waar is dat in te zien? Of kwam dit benodigde
extra onderhoud aan het licht bij een inspectie en diende er snel ingegrepen te worden?
Antwoord 5
Rijkswaterstaat beheert de infrastructuur «risico gestuurd». Voor de bijna 100 jaar
oude Thompsonbrug betekent dit dat hij de afgelopen jaren intensiever is geïnspecteerd
en onderzocht (2011, 2016, 2018, 2020). De resultaten van deze inspecties zijn de
basis voor onze onderhoudsplanning, net als bij alle andere bruggen, sluizen en viaducten.
De benodigde maatregelen brengen in het geval van de Thompsonbrug een hogere urgentie
met zich mee dan verwacht.
Zware voertuigen belasten de constructie van de brug het meest, door deze voertuigen
te weren blijft de brug tot aan het onderhoud veilig te gebruiken voor het overige
verkeer. De grootschalige renovatie of vervanging van de Thompsonbrug is vanuit de
beheerder voorzien voor 2028.
Vraag 6
Hoe wordt over een dergelijke afsluiting gecommuniceerd door Rijkswaterstaat met stakeholders,
zoals agrariërs, de provincies, de vervoermaatschappijen en logistieke organisaties?
Wordt hun inbreng meegewogen in de aanpak?
Antwoord 6
De provincies Noord-Brabant en Gelderland zijn de wegbeheerders van de N324, die over
de Thompsonbrug gaat. Rijkswaterstaat heeft vrijwel direct nadat bekend was welke
beheersmaatregel nodig is, contact met de provincies opgenomen. Vervolgens is in gezamenlijkheid
gewerkt aan acties, zoals uitvoering en communicatie. Ook in het heden en de toekomst
blijft er nauw overleg en samenwerking met de provincies. Andere stakeholders, zoals
gemeenten, vervoersmaatschappijen en belangenorganisaties (zoals TLN en ZLTO) zijn
vooraf door Rijkswaterstaat op de hoogte gebracht over de maatregel. Zij hadden geen
invloed op de gewicht beperkende beheersmaatregel, maar zij hebben wel hun inbreng
in gerelateerde zaken, zoals omleidingsroutes.
Vraag 7
Welke (soortgelijke) bruggen over de belangrijkste rivieren; Maas, Rijn, IJssel en
Waal staan verder op de nominatie aangepakt te gaan worden? Kan de Kamer inzicht krijgen,
via een inventarisatie van bruggen en viaducten, wat nodig is en wanneer onderhoud
gepland staat? Wat is nodig om het adequaat uit te voeren?
Antwoord 7
Beheer en onderhoud is een continue proces, waarbij er elke dag wel onderhoud gepleegd
wordt aan één of meerdere bruggen. In veel gevallen merkt de gebruiker daar weinig
tot niets van.
Diverse bruggen, maar ook tunnels, sluizen en wegen zijn ondergebracht in het programma
Vervanging en Renovatie (V&R). Dat zijn de grote ingrepen. Het programma is gericht
op het verjongen, vernieuwen en verduurzamen van de bestaande infrastructuur. Over
het V&R-programma, welke projecten eronder vallen en wat nodig is voor de uitvoering
heb ik u geïnformeerd (Kamerstuk 29 385, nr. 95). Over de voortgang van dit programma informeer ik u jaarlijks met het MIRT overzicht.
Het MIRT overzicht van dit jaar wordt in september met u gedeeld.
Vraag 8
Zijn financiële tegenvallers te verwachten als het gaat om onderhoud, beheer en renovatie
van bruggen? Hoe worden die tegenvallers dan opgelost?
Antwoord 8
Onlangs heb ik u per brief geïnformeerd over de aanpak van de instandhouding van Rijksinfrastructuur
(Kamerstuk 35 300-A, nr. 94) en het indicatieve tekort op instandhouding van circa 1–1,4 miljard euro per jaar
voor de periode 2022–2025. Omdat deze cijfers nu gevalideerd worden heb ik u toegezegd
u eind 2020 te informeren over het definitieve financiële beeld instandhouding. De
kosten van toekomstig onderhoud, beheer en renovatie van bruggen bij huidig prestatieniveau
zijn onderdeel van dat financiële beeld.
Ondertekenaars
-
, -
, -
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.