Schriftelijke vragen : Het handhaven van de aangepaste maximumsnelheid op snelwegen
Vragen van het lid Van Esch (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het handhaven van de aangepaste maximumsnelheid op snelwegen (ingezonden 6 augustus 2020).
Vraag 1
Kunt u aangeven in welke mate de maximumsnelheid op de snelweg overdag in het afgelopen
halfjaar werd nageleefd?
Vraag 2
Is er gedurende het afgelopen half jaar iets veranderend in de mate waarin de maximumsnelheid
wordt nageleefd?
Vraag 3
Klopt het dat de snelheidslimiet op de snelweg overdag steeds vaker overschreden wordt?
Zo ja, in welke mate? Zo nee, waaruit blijkt dat?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het voor de verkeersveiligheid, de leefomgeving en het inboeken
van de «stikstofwinst» uit de snelheidsmaatregel van belang is dat de maximumsnelheid
goed nageleefd wordt? Hoe zorgt u voor maximale naleving van de regels?
Vraag 5
Zijn er het afgelopen jaar veranderingen doorgevoerd in de controles of het beleid
omtrent controles op de maximumsnelheid op snelwegen? Zo ja, welke?
Vraag 6
Kunt u zich herinneren dat de politie in november 2019 aangaf niet extra te gaan controleren
op de maximumsnelheid, omdat ze daar de middelen niet voor had?1 Hebt u bij de politie navraag gedaan of extra controles en extra middelen noodzakelijk
of gewenst waren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaf de politie toen aan?
Vraag 7
Kunt u zich herinneren dat u in november 2019 aangaf nog terug te komen op de invulling
van mogelijke extra handhaving?2 Bent u daarop teruggekomen? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Bent u bereid extra te gaan handhaven op de maximumsnelheid van 100 km/u? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 9
Klopt het dat de berekende stikstofreductie minder groot is dan aangenomen wanneer
de maximumsnelheid wel verlaagd is, maar de nieuwe limiet veel vaker overschreden
wordt?
Vraag 10
Wordt de daadwerkelijke of de verwachte stikstofreductie van de snelheidsverlaging
ingeboekt in het stikstofregistratiesysteem?
Vraag 11
In het geval dat de daadwerkelijke stikstofreductie lager is dan verwacht, welke implicaties
heeft dat dan voor (de juridische houdbaarheid van) uw bouwplannen in het kader van
het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.M. van Esch, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.