Schriftelijke vragen : Het bericht dat mensensmokkel via visserij een ‘blinde vlek’ is
Vragen van de leden Becker en Dijkstra (beiden VVD) aan de Staatsecretaris van Justitie en Veiligheid en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat mensensmokkel via visserij een «blinde vlek» is (ingezonden 23 juli 2020).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «»Inspectie: mensensmokkel via visserij is «blinde vlek»»?1
Vraag 2
            
Klopt het dat uit het onderzoeksrapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid blijkt
               dat bij de Koninklijke Marechaussee (KMar) en de Zeehavenpolitie Rotterdam (ZHP) informatie
               over mogelijke risico’s van mensensmokkel en illegale migratie via de visserij en
               de pleziervaart ontbreekt, van onvoldoende kwaliteit is of niet gemakkelijk uit informatiesystemen
               kan worden gehaald, terwijl respondenten wel degelijk risico’s zien in deze segmenten
               en dat bij diezelfde diensten niet duidelijk is of de controles die worden uitgevoerd
               op de veerdiensten en cruiseschepen effectief zijn?
            
Vraag 3
            
Welke informatie heeft u momenteel, zowel kwalitatief als kwantitatief, over de mate
               waarin sprake is van mensensmokkel en illegale migratie via visserij en pleziervaart?
            
Vraag 4
            
Deelt u de mening dat mensensmokkel en illegale migratie ten alle tijden moet worden
               bestreden en dat daarbij ook volle aandacht moet zijn voor controles op schepen en
               plekken die minder voor de hand liggen, zoals de visserij en pleziervaarten?
            
Vraag 5
            
Herkent u het in het rapport geschetste beeld dat ondanks dat de havenmeesters geen
               officiële taak hebben als grensbewakers, zij van groot belang zijn bij het signaleren
               van vermoedens van mensensmokkel en illegale migratie, maar dat zij zelden een melding
               bij de KMar of ZHP doen van vaartuigen die van buiten het Schengengebied komen, terwijl
               dat wel moet gebeuren? Zo ja, bent u bereid te onderzoeken hoe de meldingsbereidheid
               van de havenmeesters kan worden verbeterd en hierover ook in gesprek te treden met
               de havenbedrijven?
            
Vraag 6
            
Bent u bereid om in samenwerking met de KMar en de ZHP meer te gaan werken met risicoanalyses,
               zodat beter inzichtelijk wordt gemaakt op welke tijdstippen en plekken verdachte boten
               aankomen, waardoor controles doelgerichter kunnen worden uitgevoerd? Bent u tevens
               bereid de informatiesystemen, die hierbij essentieel zijn maar in de praktijk vaak
               inefficiënt blijken, te moderniseren?
            
Vraag 7
            
Is het personeelsbestand van de KMar belast met het bewaken en controleren van zeehavens
               en de ZHP momenteel op volledige sterkte om haar belangrijke taken uit te voeren?
               Zo nee, hoe gaat u ervoor zorgen dat het personeelsbestand bij beide organisaties
               op de gewenste sterkte wordt gebracht? Deelt u de conclusie van het onderzoeksrapport
               dat er meer moet worden geïnvesteerd in medewerkers van de KMar en ZHP zodat zij in
               de toekomst de benodigde informatie op een efficiënte manier uit de systemen kunnen
               halen en kunnen koppelen?
            
Vraag 8
            
Wat vindt u van de aanbeveling het opleidingscurriculum structureel te moderniseren
               zodat het personeel de actueelste kennis wordt bijgebracht?
            
Vraag 9
            
Hoe verloopt de samenwerking met grensbewakers uit andere landen, zoals België? Werken
               beide landen met eenzelfde informatiesysteem en kan informatie om die reden ook gemakkelijk
               worden uitgewisseld? Zo nee, bent u bereid deze samenwerking en informatie-uitwisseling
               te optimaliseren?
            
Vraag 10
            
Bent u bereid het rapport voorzien van een kabinetsreactie naar de Kamer te sturen
               en daarbij in te gaan op de andere aanbevelingen zoals de verbetering van de kwaliteit
               van informatie en uitleesbaarheid van informatiesystemen en het toepassen van audits
               op de controles op veerdiensten en cruiseschepen?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Gericht aan
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid - 
              
                  Indiener
Bente Becker, Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.