Schriftelijke vragen : Het voorkomen van ‘bill shocks’ bij mobiel datagebruik
Vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het voorkomen van «bill shocks» bij mobiel datagebruik (ingezonden 20 juli 2020).
Vraag 1
Is bekend in welke mate Nederlanders te maken hebben met «bill shocks» (onverwacht
hoge kosten) bij mobiel datagebruik? Komen deze veel voor en onder welke leeftijdsgroepen?
Vraag 2
Op welke manier(en) gaan telecomaanbieders bill shocks tegen? Passen alle telecomaanbieders,
dat wil zeggen hoofd- en submerken, het verzenden van één of meer (sms-)notificaties
bij het (bijna) bereiken van de datalimiet toe? Zijn zij hiertoe verplicht of is dit
vrijblijvend? Wordt bij het bereiken van de datalimiet de levering van data automatisch
stopgezet, met een bewuste keuzemogelijkheid voor de gebruiker om wel of niet door
te gaan, of is dat afhankelijk van de betreffende telecomaanbieder dan wel de consument
en diens abonnement?
Vraag 3
In hoeverre is de Gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik (2012) nog steeds van
toepassing? Welke hoofd- en submerken hebben zich hier op dit moment aan gecommitteerd?
Vraag 4
Hoezeer is door de diverse telecomaanbieders opvolging gegeven aan de acht aanbevelingen
uit de evaluatie van de Gedragscode in 2014?
Vraag 5
Met welke maatregelen zou de consumentenbescherming tegen bill shocks verder kunnen
worden verhoogd? Volstaat bijvoorbeeld een gedragscode of zou wetgeving op zijn plaats
zijn?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A.M.J. van den Berg, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.