Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Tielen over het bericht 'Piek ziekteverzuim zet ondernemers voor het blok'
Vragen van het lid Tielen (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Piek ziekteverzuim zet ondernemers voor het blok» (ingezonden 11 mei 2020).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede namens de
            Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 15 juli 2020).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Piek ziekteverzuim zet ondernemers voor het blok» en
               de onderliggende rapportages van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)?1
               2
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Wat is (voor zover bekend) het aantal of percentage ziekmeldingen dat niet is gedaan
               om ziekte, maar om andere redenen?
            
Antwoord 2
            
Omdat ziekteverzuim grotendeels een private aangelegenheid is, zijn er geen centrale
               cijfers beschikbaar over de achtergrond van het (langdurig) ziekteverzuim. Wel bevat
               de laatste Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) door werknemers zelf gerapporteerde
               gegevens over ziekteverzuim uit 2019. Er is momenteel echter geen cijfermateriaal
               beschikbaar van het aantal ziekmeldingen en andere redenen voor het niet kunnen werken
               als gevolg van de coronacrisis. Dat inzicht is echter wel belangrijk. Daarom heb ik
               TNO verzocht om hierover een uitvraag op te nemen in de herbenadering van de NEA.
               Deze resultaten worden in het najaar 2020 verwacht.
            
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat het van groot belang is dat werkgevers, bedrijfsartsen en werknemers
               heldere afspraken maken over alternatieve oplossingen voor het niet kunnen werken
               in deze coronatijd, als er geen ziekte is? En vindt u ook dat het risico en de verantwoordelijkheid
               daarvoor niet alleen bij de werkgevers gelegd kan worden, zeker niet in deze crisis?
            
Antwoord 3
            
Ja, ik deel de mening dat het aan werkgever en werknemer(s) is om samen te kijken
               naar alternatieve oplossingen, zodat werknemers zoveel als mogelijk vanuit huis kunnen
               werken. Ik besef me dat de huidige situatie lastig is. Soms kan het daarom nuttig
               zijn om advies te vragen van een bedrijfsarts of arbodienst over de uitvoerbaarheid
               en omstandigheden waaronder het werk kan worden uitgevoerd. Ook de ondernemingsraad
               of personeelsvertegenwoordiging kan hierbij meedenken. Voor uw vraag over de risico’s
               en verantwoordelijkheden verwijs ik u naar mijn antwoord op vraag 7.
            
Vraag 4
            
In hoeverre zijn er afspraken met sociale partners en de verzekeraars om tot heldere
               richtlijnen – met betrekking tot werken en gezondheid in relatie tot corona – te komen?
               Vindt u ook dat het risico en de verantwoordelijkheid daarvoor niet alleen bij de
               werkgevers gelegd kan worden, zeker niet in deze crisis?
            
Antwoord 4
            
Voorlopig moet iedereen zich instellen op werken binnen een anderhalvemetersamenleving.
               Bedrijven maken concrete plannen over veilig werken voor de anderhalvemetersamenleving
               op de werkvloer (protocollen). In een protocol worden de algemene richtlijnen van
               het RIVM op maat gemaakt naar de praktijk op de werkvloer, zodat werkgevers en werknemers
               veilig kunnen werken. Protocollen zijn van en voor sectoren, en worden veelal opgesteld
               door de brancheorganisatie horend bij de sector. Daarbij worden zij in veel gevallen
               ondersteund door de werkgeverskoepels VNO-NCW en MKB Nederland. Ook de werknemers
               in de sector moeten worden betrokken, bijvoorbeeld via de vakbond(en).
            
De sector is zelf verantwoordelijk voor de naleving van het protocol. Conform de Arbeidsomstandighedenwet
               draagt de werkgever immers zorg voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers.
               De werknemer heeft eveneens een eigen verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor
               zijn/haar eigen gezondheid en die van anderen. Dat betekent dat werknemers de plicht
               hebben om alle veiligheidsmaatregelen in acht te nemen en bijvoorbeeld ook zelf moeten
               inschatten of het medisch verantwoord is om naar werk te komen.
            
Een door sectoren vastgesteld protocol is geen vervanging van de geldende wet- en
               regelgeving, zoals de Arbowetgeving; die blijft onverminderd geldig. Sectoren worden
               aanbevolen om na vaststelling van het protocol de arboonderdelen uit het protocol
               te laten doorwerken in de bestaande arbosystematiek. Concreet betekent dit de Arbocatalogus
               op branche- of sectorniveau en de risico- inventarisatie- en evaluatie (RI&E) op bedrijfsniveau.
               De arboonderdelen uit het protocol kunnen als addendum op de Arbocatalogus ter toetsing
               worden ingediend bij de Inspectie-SZW. I-SZW hanteert hiervoor een versnelde procedure.
            
Vraag 5
            
Bij welke werkgeverspremies heeft het ziekteverzuim invloed op de premiehoogte? Deelt
               u de mening dat het onwenselijk is als mogelijke premieverhogingen «preventief thuisblijven
               bij verkoudheid en koorts» ontmoedigen?
            
Antwoord 5
            
De mate waarin ziekteverzuim invloed heeft op de premiehoogte hangt af van de specifieke
               situatie. Op macroniveau geldt dat hoger ziekteverzuim tot hogere lasten voor werkgevers
               leidt. Ik zal dit uitgebreider toelichten.
            
In algemene zin betaalt de werkgever het loon door van het zieke personeel dat bij
               hem in dienst is. Mogelijk heeft deze hiervoor een private verzuimverzekering afgesloten.
               In dat geval kan het zijn dat hij de ziekteperiode op een later moment in de verzekeringspremie
               terugziet. Dat is afhankelijk van de voorwaarden van de verzekering. Werkgevers die
               voor de Ziektewetuitkeringen voor hun ex-werknemers bij het UWV verzekerd zijn, zien
               het hogere verzuim niet direct terug in de premies, maar mogelijk wel één jaar of
               twee jaar later. De premie wordt voor kleine bedrijven geheel en voor middelgrote
               bedrijven gedeeltelijk bepaald op basis van het gemiddeld ziekteverzuim in de sector.
               Voor grote bedrijven wordt de premie bepaald op basis van het gemiddeld ziekteverzuim
               van het eigen bedrijf.
            
Het is uiteraard niet de bedoeling dat werkgevers preventief thuisblijven ontmoedigen.
               We verwachten van werkgevers dat zij in overleg met werknemers en eventueel de bedrijfsarts
               bezien in hoeverre werknemers, die relatief lichte klachten hebben en normaliter prima
               hadden kunnen werken, alsnog vanuit huis kunnen werken.
            
Vraag 6
            
Bent u op de hoogte van de grote (financiële) last die ziekteverzuim altijd al is
               voor werkgevers, zeker als het om het midden- en kleinbedrijf (mkb) gaat? Wat is (voor
               zover bekend) de financiële lastenstijging voor het mkb als gevolg van het gestegen
               ziekteverzuim in het eerste kwartaal?
            
Antwoord 6
            
Ik ben me ervan bewust dat ziekteverzuim, zeker voor kleinere werkgevers, een last
               is. Niet alleen vanwege de financiële lasten, maar bijvoorbeeld ook vanwege de re-integratieverplichtingen
               waarmee werkgevers dan te maken krijgen. Tegelijkertijd hebben de meeste (kleine)
               werkgevers zich verzekerd voor het ziekteverzuim. De verzekeraar ondersteunt hen dus
               bij hun verplichtingen.
            
Omdat het ziekteverzuim grotendeels een private aangelegenheid is, zijn er geen centrale
               cijfers over (langdurig) ziekteverzuim en de daarbij behorende lasten beschikbaar.
            
Vraag 7
            
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat de premies voor ziektekosten stijgen,
               terwijl werkgevers nauwelijks invloed hebben op de gebleken stijging van het ziekteverzuim?
               Zo ja, bent u bereid met verzekeraars en werkgeversorganisaties in gesprek te gaan
               om hier een oplossing voor te vinden?
            
Antwoord 7
            
Ik herken dat de huidige situatie een grote druk legt op de samenleving en ook op
               werkgevers. Tegelijkertijd hebben we als Kabinet verschillende maatregelen genomen
               om werkgevers te ondersteunen en te compenseren voor de risico’s die zij lopen. Denk
               bijvoorbeeld aan de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW).
            
Daarnaast vind ik het belangrijk om te benoemen dat niet iedereen die vanwege de RIVM-richtlijnen
               thuis moet blijven daadwerkelijk ziek is en daardoor niet kan werken. Ik hoop dat
               werkgevers en werknemers daar samen afspraken over maken zodat werknemers zoveel als
               mogelijk vanuit huis kunnen werken.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 
              
                  Mede namens
 B. van 't Wout, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
