Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Geluk-Poortvliet over het bericht 'Met een scootmobiel ben je niet meer welkom in de regiotaxi'
Vragen van het lid Geluk-Poortvliet (CDA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Met een scootmobiel ben je niet meer welkom in de regiotaxi» (ingezonden 10 juni 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 14 juli
2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 3356.
Vraag 1
Kent u het bericht «Met een scootmobiel ben je niet meer welkom in de regiotaxi»?1 Zo ja, wat vindt u hiervan?
Antwoord 1
Ja. De regel dat scootmobielen tijdelijk niet meegenomen konden worden in het zorgvervoer was opgenomen in het sectorprotocol
«Veilig Zorgvervoer». Dit protocol is opgesteld door Koninklijk Nederlands Vervoer
(KNV), de landelijke branchevereniging voor ondernemers in het zorg- en taxivervoer,
en vakbonden FNV en CNV, in overleg met cliëntorganisaties en andere relevante partijen.
Het doel van het toen geldende sectorprotocol was om het geleidelijk opstarten van
het vervoer voor zowel chauffeur als passagier zo goed en veilig mogelijk te laten
zijn. Mede door de versoepeling van coronamaatregelen door het kabinet per 1 juli
2020 is in het sectorprotocol voor zorgvervoer opgenomen dat scootmobielen weer in
het zorgvervoer, waaronder de regiotaxi, meegenomen kunnen worden2.
Vraag 2
Klopt het dat het RIVM over het vervoer geen advies heeft gegeven voor het wel of
niet meenemen van scootmobielen?
Antwoord 2
Ja. Het is primair de verantwoordelijkheid van sectoren zelf de algemene regels van
het RIVM te vertalen naar de specifieke situatie van de sector en op basis hiervan,
en in overleg met relevante partijen, een sectorprotocol op te stellen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat er niet zoveel verschil zit tussen en scootmobiel en een rolstoel?
Antwoord 3
Er zijn verschillen tussen rolstoelen en scootmobielen die ook bij het vervoer naar
voren komen. Het belangrijkste verschil tussen een scootmobiel en een rolstoel wat
betreft de wijze van vervoeren is dat een rolstoel die veilig vastzetbaar is op dit
moment, anders dan een scootmobiel, als plaatsvervangende zitplaats in een taxibus
kan worden gezien. De passagier wordt dan in de rolstoel vervoerd. Een scootmobiel
wordt in het kader van veilig vervoer gezien als bagage3. Dit betekent dat een passagier die een scootmobiel mee wil nemen in het vervoer
altijd de overstap moet maken naar een zitplaats in de taxibus. De chauffeur moet
de scootmobiel vervolgens via de rolstoellift in de taxibus plaatsen en dusdanig vastzetten
dat deze bij een eventuele noodstop ook goed vast blijft staan. Dat betekent dat voor
het vervoeren van een scootmobiel meer handelingen moeten worden verricht, dan voor
het vervoeren van een passagier in een rolstoel. Ook kan sprake zijn van meer contactmomenten
tussen chauffeurs als passagiers als de scootmobielgebruiker ondersteuning nodig heeft
om uit de scootmobiel te stappen en na de rit er weer in plaats te kunnen nemen. Zoals
aangegeven is het sectorprotocol, mede in het licht van de verdere openstelling van
de maatschappij, aangepast en mogen scootmobielen per 1 juli jl. weer in het zorgvervoer
worden meegenomen.
Vraag 4
Zijn er meer regiotaxi’s die een onderscheid maken tussen het meenemen van een scootmobiel
of een rolstoel?
Antwoord 4
Zoals in het antwoord op vraag 1 is toegelicht vloeide het onderscheid tussen het
meenemen van een scootmobiel en een rolstoel voort uit het sectorprotocol «Veilig
Zorgvervoer». Het sectorprotocol is een belangrijke richtlijn die gemeenten en andere
opdrachtgevers in het zorgvervoer en vervoerders hanteren voor het inrichten en uitvoeren
van het (sociaal-recreatief) vervoer voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Er
zijn dus meer vervoerders die na de «intelligente lockdown» en op basis van het sectorprotocol
een onderscheid hebben gemaakt tussen het meenemen van een scootmobiel en een rolstoel.
Inmiddels is het sectorprotocol zoals vermeld aangepast en mogen scootmobielen per
1 juli jl. weer meegenomen worden in het vervoer.
Vraag 5, 6
Deelt u de mening dat juist een scootmobiel ouderen en mensen met beperkingen onafhankelijk
laat functioneren en na de coronamaatregelen de wereld voor ouderen en mensen met
beperkingen weer een beetje groter maakt?
Het is toch zo dat ze door middel van hun scootmobiel – onder voorwaarde dat ze regionaal
vervoer hebben – gebruik kunnen maken van medische voorzieningen, hoe moeten zij dit
oplossen?
Antwoord 5, 6
Ik ben van mening dat het systeem van zorgvervoer beoogt te waarborgen dat mensen
met een mobiliteitsbeperking volledig deel kunnen nemen aan de maatschappij. Een scootmobiel
is bedoeld voor de korte en (middel)lange afstanden en kan op zichzelf of in combinatie
met het zorgvervoer faciliteren dat mensen met een mobiliteitsbeperking zelfstandig
kunnen functioneren in de maatschappij. Een scootmobiel kan in bepaalde gevallen ook
een alternatief zijn voor korte ritten met het zorgvervoer (bijvoorbeeld om boodschappen
in de buurt te doen). In het geval van langere ritten met de taxi kan een scootmobiel
faciliteren dat de passagier op de plaats van bestemming zelfstandig kan functioneren.
Uiteraard begrijp ik dat scootmobielgebruikers daarom hun scootmobiel in het vervoer
mee willen nemen. In het algemeen kan worden gezegd dat in bepaalde gevallen, ook
afhankelijk van de situatie van een passagier en de bestemming van de reis, ook op
de plaats van bestemming hulpmiddelen kunnen worden ingezet om de mobiliteit van passagiers
te vergroten. Zo kan bijvoorbeeld voor een bezoek aan een ziekenhuis in bepaalde gevallen
gebruik worden gemaakt van een incidentele rolstoel. Ook zijn er locaties zoals winkelcentra
waar een scootmobiel geleend of gehuurd kan worden. Zoals aangegeven mogen scootmobielen
per 1 juli jl. weer in het zorgvervoer worden meegenomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.