Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Geluk-Poortvliet, Palland en Postma over het bericht 'Indrukwekkend corona-protest met tientallen historische schepen bij eiland Pampus: 'Net Sail Amsterdam’'
Vragen van de leden Geluk-Poortvliet, Palland en Postma (allen CDA) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Indrukwekkend corona-protest met tientallen historische schepen bij eiland Pampus: «Net Sail Amsterdam»» (ingezonden 11 juni 2020).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), mede namens
de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat (ontvangen 6 juli 2020).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht «Indrukwekkend corona-protest met tientallen
historische schepen bij eiland Pampus: «Net Sail Amsterdam»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Onderkent u het belang van de zeilchartervaart voor het toerisme in de steden rond
het IJsselmeer, het Markermeer en de Waddenzee?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Klopt het dat er tot op heden geen enkele vorm van subsidie vanuit OCW is voor de
instandhouding van dit varend erfgoed?
Antwoord 3
Nee, dat klopt niet. OCW heeft een tweetal subsidieregelingen bij het Mondriaan Fonds
mogelijk gemaakt voor mobiel erfgoed, waar ook het varend erfgoed gebruik van kan
maken. Het gaat om een subsidiemogelijkheid voor ondersteuning van projecten voor
mobiel erfgoed organisaties en om een restauratieregeling. Met name de laatste regeling
biedt ook mogelijkheden voor restauratie van varend erfgoed. Recent heb ik € 1 miljoen
toegevoegd aan deze regeling bij het Mondriaan Fonds.
Vraag 4
Hoe beoordeelt u de situatie van de Nederlandse zeilchartervaart als gevolg van de
coronamaatregelen?
Antwoord 4
Zoals ook in de brief van de Minister van IenW van 23 juni jl. inzake de «Gevolgen
coronacrisis voor de bruine vloot» is aangegeven, is de Nederlandse zeilchartervaart
hard getroffen door de coronacrisis. De vloot is als gevolg van de maatregelen stil
komen te liggen en de sector verwacht een groot omzetverlies.
Vraag 5
a) Van welke regelingen kunnen ondernemers in de zeilchartervaart gebruik maken?
b) Welke mogelijkheden zijn er bij de berekening van de tegemoetkoming in vaste lasten
(TVL) rekening te houden met de vaste lasten van schepen, waaronder historische schepen?
c) Hoe staat u tegenover het toepassen van dezelfde regels rondom huishoudens zoals toegestaan
voor campings ook voor de zeilchartervaart toe te passen. Welke voor- en nadelen brengt
dit met zich mee?
d) Kinderen mogen conform de RIVM richtlijnen buitensporten onder voorwaarden; betekent
dit dat ook groepsactiviteiten bovendeks conform zijn toegestaan onder voorwaarden?
Welke mogelijkheden worden hier gezien?
e) Welke mogelijkheden ziet u om zoveel mogelijk te voorkomen dat historische schepen
door de coronacrisis en -maatregelen en eventueel faillissement van ondernemers of
verval van certificaten blijvend uit de vaart worden genomen, verdwijnen en/of worden
vernietigd?
Antwoord 5
De zeilchartervaart kan gebruik maken van de Togs en de TVL-regelingen voor de vaste
lasten niet zijnde arbeid. Voor de lasten van arbeid kunnen ondernemers gebruik maken
van de NOW-regeling, voor zover ze personeel in dienst hebben en de Tozo regeling,
voor zelfstandigen. Daarnaast staat ook voor hen de mogelijkheid open om uitstel aan
te vragen voor het betalen van belastingen en toeslagen en kan de overheid garant
staan voor aan hen verstrekte leningen d.m.v. de BMKB-C en de GO-C.
Omdat het in de uitvoering van de TVL regeling voor zowel de ondernemer als de Rijksdienst
voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) te bewerkelijk is om de daadwerkelijke vaste lasten
op bedrijfsniveau vast te stellen, is het aandeel van de vaste lasten in de omzet
gebaseerd op sectorale gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Dit aandeel (in procenten) wordt vermenigvuldigd met de omzet van een bedrijf om tot
een benadering van de vaste lasten te komen. Het subsidiepercentage hierover is 50%.
Dit betekent dat een ondernemer met 100% omzetverlies maximaal de helft van zijn (op
CBS gegevens berekende) vaste lasten vergoed kan krijgen.
Op 24 juni heeft de Minister van VWS uw kamer via een brief inzake «COVID-19 Update
stand van zaken» geïnformeerd over de besluitvorming en versoepeling van de maatregelen
per 1 juli.2 Voor de zeilchartervaart blijft de anderhalve meterregel van kracht. Uitzonderingen
daarop vormen kinderen tot 13 jaar (onderling en tot volwassenen), jongeren tot 18
jaar onderling en gezamenlijke huishoudens. Voor meer informatie verwijs ik u graag
naar de genoemde brief van de Minister van VWS.
Het Kabinet ondersteunt getroffen sectoren zoveel mogelijk met de noodpakketten. Recent
is ook SBI-code 5010 (zee- en kustvaart; passagiersvaart en veerdienst, waaronder
de zeilende passagiersvaart) toegevoegd aan de TOGS en TVL regeling. Over de certificaten
heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat u eerder geïnformeerd in de onder
antwoord 4 genoemde brief.
Vraag 6
Welke maatregelen neemt u om de toekomst van de Nederlandse zeilchartervaart na de
coronacrisis veilig te stellen? Bent u bereid om binnen twee weken met betrokken IJsselmeergemeenten,
Waddenzeegemeenten en provincies te overleggen om te kijken of men zich in gezamenlijkheid
kan inzetten om dit varend erfgoed te behouden?
Antwoord 6
Er zijn heel veel sectoren die door de huidige coronacrisis worden getroffen, waaronder
ook de Nederlandse zeilchartervaart. Met de generieke maatregelen wordt ook hulp geboden
aan deze sector. Het doel daarvan is dat de sector de crisis te boven kan komen en
weer inkomsten kan gaan genereren. Als onderdeel van de aanvullende maatregelen voor
de cultuursector wordt gewerkt aan een leenfaciliteit bij Cultuur en Ondernemen met
het oog op het weer opstarten van activiteiten al dan niet onder aangepast omstandigheden.
De zeilchartervaart kan hier straks ook een beroep op doen als hun aanvraag voldoet
aan de voorwaarden. Uiteraard ben ik bereid om samen met de andere betrokken departementen
in overleg te treden met de genoemde medeoverheden en met de sector, mede in het licht
van de motie van de leden Postma, Remco Dijkstra, Schonis, Van der Graaf, Moorlag
en Stoffer, ingediend tijdens het VSO Binnenvaart en maritiem van 23 juni jl. over
dit onderwerp.
Vraag 7
Kunt u deze vragen binnen twee weken beantwoorden?
Antwoord 7
Dat is helaas net niet gelukt gezien de benodigde afstemming met de andere betrokken
departementen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.