Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Beckerman over de versterking in Groningen
Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de versterking in Groningen (ingezonden 9 juni 2020).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
22 juni 2020).
Vraag 1
Hoe vaak is er inmiddels een Inspectie op Verzoek gevraagd bij de Nationaal Coördinator
Groningen (NCG)?
Antwoord 1
Tot en met 12 juni 2020 zijn 523 aanvragen voor een opname op verzoek ingediend bij
de NCG.
Vraag 2
Hoe vaak zijn die verzoeken gehonoreerd? Hoe vaak zijn ze afgewezen?
Antwoord 2
Van de ingediende aanvragen zijn 330 gehonoreerd, 175 afgewezen en 18 nog in behandeling.
Vraag 3
Bent u bekend met het feit dat er inwoners zijn van wie een Verzoek tot Inspectie
werd afgewezen met redenen dat (1) de inwoner geen eigenaar zou zijn, (2) zij niet
in één van de gemeenten woont en (3) haar huis geen verhoogd risicoprofiel zou hebben,
maar dat na telefonisch overleg bleek dat zij al in een versterkingsprogramma zit
zonder dat zij dit wist? Wat is daarop uw reactie?
Antwoord 3
Ja, daar ben ik mee bekend. Zoals ik ook heb aangegeven in mijn brief van 12 juni
2020 (Kamerstuk 33 529, nr. 770), kunnen eigenaren van gebouwen die niet zijn opgenomen in de lokale plannen van
aanpak van de betreffende gemeente zich melden als zij behoefte hebben aan een opname.
Om in aanmerking te komen voor een opname op verzoek geldt een drietal voorwaarden:
de aanmelder is eigenaar van het gebouw waarvoor de aanvraag is gedaan, het gebouw
staat in de gemeente Appingedam, Delfzijl, Groningen, Het Hogeland, Loppersum, Midden-Groningen
of Oldambt en het gebouw heeft een normaal risico bij aardbevingen en zit daarmee
niet al in het versterkingsprogramma van de NCG.
Er zijn gemeenten die nog niet naar alle adressen hebben gecommuniceerd dat zij in
de scope van het versterkingsprogramma van ca. 26.000 adressen zitten. Dat geldt met
name voor adressen die volgens de lokale plannen van aanpak pas op een later moment
door gemeenten zijn aangedragen en geen verhoogd risico hebben. De gemeenten hebben
de mogelijkheid om indien daar aanleiding toe is huizen toe te voegen naast de huizen
waar een verhoogd risico is. In de prioritering van de plannen van aanpak blijft wel
gelden dat de meest risicovolle huizen eerst worden opgenomen en beoordeeld. Als een
eigenaar van een dergelijk adres een aanvraag bij het loket opname op verzoek indient,
kan het voorkomen dat deze eigenaar in reactie op die aanvraag voor het eerst hoort
dat het adres reeds is opgenomen in het versterkingsprogramma door de gemeente. Mede
om die reden is voor een tiental adressen vanuit het loket opname op verzoek het besluit
rondom toelating uitgesteld (deze aanvragen zijn nog in behandeling). Zo wordt gemeenten
de gelegenheid geboden deze adressen hiervan op de hoogte te stellen.
Vraag 4
Bent u bekend met het feit dat er inwoners zijn van wie de woning met licht verhoogd
risico in 2019 geïnspecteerd zou worden, afgelopen week een brief kregen waarin staat
dat dat in 2020 nog steeds niet kan gebeuren?
Antwoord 4
Alle gemeenten stellen jaarlijks na overleg in de gemeenteraad een plan van aanpak
vast waarin onder meer de prioritering van de versterkingsopgave is opgenomen, en
communiceren dit naar de inwoners. Alle lokale plannen van aanpak zijn het afgelopen
voorjaar vastgesteld. Voor deze plannen van aanpak geldt dat de meest risicovolle
huizen als eerste worden beoordeeld. Er is contact met bewoners over de opnames die
dit jaar zijn gepland. De gemeentelijke plannen zijn daarin voor de NCG leidend. Het
is mogelijk dat naar aanleiding daarvan aan inwoners is gecommuniceerd dat de opname
of beoordeling van een woning niet dit kalenderjaar in het proces is opgenomen.
Vraag 5
Bent u bekend met het feit dat er inwoners zijn van wie de woning in 2017 is geïnspecteerd
en daarna nooit meer iets hebben gehoord? Wat is daarop uw reactie?
Antwoord 5
De woningen die in 2017 zijn geïnspecteerd zitten in verschillende batches. Per batch
wordt met bewoners over de inspecties gecommuniceerd. Na de inspecties in 2017 is
de prioritering in het versterkingsprogramma overgegaan van een gebiedsgerichte aanpak
naar een risicogerichte aanpak. Dat heeft ertoe geleid dat in sommige gevallen bewoners
langer op de uitkomst van de inspectie hebben moeten wachten. Daarover is contact
geweest met de bewoners.
De NCG laat weten de door u geschetste gevallen van adressen die reeds zijn geïnspecteerd
maar daarna nooit een bericht hebben ontvangen, niet te herkennen. Uiteraard sta ik
open voor concrete signalen over dergelijke gevallen, zodat kan worden uitgezocht
hoe dit zit en eventueel actie kan worden ondernomen.
Vraag 6
Bent u bekend met het feit dat er inwoners zijn van wie het rapport van de inspectie
in december 2019 zou komen, maar nog steeds niets hebben ontvangen?
Antwoord 6
Ja, ik ben hiermee bekend. Daarbij ga ik ervan uit dat u de inwoners waarvan het versterkingsadvies
in december 2019 zou komen bedoelt. Binnen de gemeente Groningen is begin 2019 in
een informatiebijeenkomst georganiseerd voor eigenaren met een woning met een verhoogd
risicoprofiel (P50). Aan hen is aangegeven dat het versterkingsadvies eind 2019 beschikbaar
zou zijn. De review van de versterkingsadviezen neemt helaas meer tijd in beslag dan
vooraf is voorzien. Daarom is het niet gelukt om goedgekeurde versterkingsadviezen
voor de P50 groep eind 2019 beschikbaar te hebben. De versterkingsadviezen voor gebouwen
met een verhoogd risicoprofiel (P50) komen één voor één binnen. Zodra een bewonersvriendelijk
versterkingsadvies beschikbaar is, wordt daarover contact opgenomen met de betreffende
eigenaar.
Vraag 7
Hoe gaat u, om de inwoners toch enig perspectief te geven, uitvoering geven aan de
moties Beckerman/Moorlag (Kamerstuk 35 328, nr. 10) en Beckerman c.s. (Kamerstuk 33 529, nr. 746), beiden met algemene stemmen aangenomen, zodat bij alle inwoners op zijn minst bekend
is óf en wanneer hun huis versterkt wordt?
Antwoord 7
Het is belangrijk dat de bewoners in Groningen zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen
of hun huis moet worden versterkt en als dat het geval is, wanneer de versterking
wordt uitgevoerd. Daarom heb ik samen met de NCG, de provincie en de gemeenten veel
werk verzet om de capaciteit voor opnames en beoordelingen te maximaliseren. Door
de NCG wordt er hard aan gewerkt dit jaar 4.000 opnames en 4.000 beoordelingen af
te ronden. Deze doelstelling lijkt voor dit jaar haalbaar. Maar zoals ik ook in het
notaoverleg van 27 mei jl. heb aangegeven, is het is niet haalbaar uiterlijk eind
2020 alle gebouwen die in het versterkingsprogramma zijn opgenomen te beoordelen.
Vraag 8
Wat vindt u van de conclusie van hoogleraar sociale psychologie, Tom Postmes, in maart
2020, dat mensen niet in de knoop raken door de aardbevingen maar door het stroperige
proces? Wat gaat u hiertegen doen?1
Antwoord 8
Het versterkingsprogramma heeft een grote impact op de bewoners in Groningen. Ik vind
het daarom van belang dat bewoners hierin centraal staan en meer regie krijgen in
het versterkingsprogramma. Dat is één van de redenen dat in het Versnellingspakket
verschillende maatregelen zijn aangekondigd om het versterkingsprogramma te versnellen
en het bewonersperspectief te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn de praktijkaanpak
en de inrichting van het loket opname op verzoek. Een ander voorbeeld is het publiek
maken van de uitvoering van het versterkingsprogramma per 1 januari 2020 door het
te beleggen bij één uitvoeringsorganisatie, de NCG.
Vraag 9
Wilt u de vragen één voor één beantwoorden voor 22 juni 2020, zonder verwijzingen
naar de beantwoording van andere partijen, zodat het betrokken kan worden bij het
algemeen overleg Mijnbouw/Groningen?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.