Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raan over het bericht dat voetbalclubs met succes een beroep deden op de regeling waarbij de overheid maximaal 9.538 euro van een maandsalaris betaalt
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Economische Zaken en Klimaat, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Financiën over het bericht dat voetbalclubs met succes een beroep deden op de regeling waarbij de overheid maximaal 9.538 euro van een maandsalaris betaalt (ingezonden 29 april 2020).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede namens de
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister voor Medische
Zorg (ontvangen 9 juni 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Het profvoetbal verkeert in een ongekende crisis»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat de overheid maximaal 9.538 euro van een maandsalaris aan compensatie
betaalt in het kader van de coronacrisis? Zo nee, hoe zit het dan?
Antwoord 2
Nee, de subsidie bedraagt maximaal 90% van tweemaal het maximale dagloon van 4.769,34
euro met daarbij een opslag van 30%. Dit komt uit op een maximale compensatie voor
een werkgever van 11.159 euro per werknemer.
Vraag 3
Kunt u aangeven hoeveel mensen voor deze maximumbijdrage in aanmerking komen?
Antwoord 3
In totaal heeft 98,5% van de werknemers een maandloon onder tweemaal het maximumdagloon
(9.538 euro). Of een bedrijf voor een werknemer voor de maximale tegemoetkoming in
aanmerking komt hangt echter af van meer factoren dan de hoogte van het loon (namelijk
het omzetverlies). Specifieke cijfers wat betreft het totale aantal werknemers waarvoor
bedrijven de maximum tegemoetkoming in de loonkosten (kunnen) ontvangen zijn niet
beschikbaar.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het compenseren van profvoetballers wegens gederfde inkomsten
voor een dergelijk hoog bedrag, in schril contrast staat met de relatief geringe steun
die onder anderen zzp'ers krijgen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Het Ministerie SZW heeft eind maart jl. noodmaatregelingen getroffen voor zowel werkgevers
(NOW) als zelfstandig ondernemers (Tozo). De NOW-maatregel is geen subsidie ter compensatie
van individuele werknemers, maar biedt werkgevers een tegemoetkoming in de totale
loonkosten met als doel werkgelegenheid te behouden. Aan deze subsidie is met het
oog op een verantwoorde besteding van de beschikbare overheidsmiddelen een bovengrens
gesteld gebaseerd op tweemaal het maximumdagloon per individuele werknemer (omgerekend
naar de driemaands periode).2 De Tozo, daarentegen, voorziet in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud
van individuele zelfstandigen wanneer het inkomen door de coronacrisis tot onder het
sociaal minimum daalt en in een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen
als gevolg van de coronacrisis op te vangen. Naast de Tozo zijn er nog andere voorzieningen
waar de doelgroep van de Tozo (zelfstandig ondernemers) een beroep op kan doen, zoals
maatregelen in de belastingsfeer, kredietfaciliteiten en de Tegemoetkoming ondernemers
getroffen sectoren (TOGS).
De NOW en de TOZO dienen daarmee dus ieder een ander doel: behoud van werkgelegenheid
door een tegemoetkoming aan de werkgever (NOW) enerzijds, tegenover het (rechtstreeks)
ondersteunen van individuele zelfstandigen zodat zij hun bedrijf kunnen voortzetten
(TOZO) anderzijds. Dat maakt dat de hoogte van de in het kader van deze regelingen
uitgekeerde bedragen niet een op een vergelijkbaar zijn.
Vraag 5
Bent u voornemens om aan deze maximumbijdrage bepaalde voorwaarden te verbinden? Zo
ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Het is niet mogelijk aan de huidige regeling nog beperkende voorwaarden te verbinden.
Het kabinet heeft op 20 mei 2020 het Noodpakket 2.0 aangekondigd. In dat pakket zijn
verschillende aanvullende voorwaarden m.b.t. de NOW opgenomen. Die voorwaarden zijn
echter niet gekoppeld aan het verstrekken van een tegemoetkoming in de loonkosten
van een werknemer op het niveau van tweemaal het maximumdagloon, maar betreffen o.a.
een verplichting om scholing van werknemers te stimuleren en een verbod op het uitbetalen
van dividend.
Vraag 6, 7 en 8
Kunt u een overzicht verschaffen van de bandbreedte aan salarissen in de Eredivisie
en in de Eerste Divisie?
Is het waar dat voetballers in de Eredivisie gemiddeld 24.000 euro per maand verdienen,
ruim boven de norm van de Wet normering topinkomens (WNT)? Zo nee, hoe zit het dan?
Wat is het gemiddelde salaris in de Eerste Divisie?
Antwoord 6, 7 en 8
De rijksoverheid heeft geen inzicht in de salarissen in het betaald voetbal. Wel is
daarvoor navraag gedaan bij de KNVB, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie. Zij geven
aan dat één gemiddelde binnen het betaald voetbal een verkeerd beeld geeft, omdat
er grote verschillen zijn: van jeugdspelers die het minimumloon verdienen tot enkele
specifieke spelers die Europees spelen met topsalarissen. Daarnaast zijn er specifieke
regelingen in het betaald voetbal zoals het wettelijke (hoge) minima qua salaris voor
niet-EU spelers. Een gemiddelde geeft daardoor een vertekend beeld.
De mediaan van salarissen in de Eredivisie ligt rond de € 100.000 bruto per jaar.
De Europees spelende clubs zitten hier gemiddeld boven, sommige spelers zelfs fors,
maar de helft van de spelers in de Eredivisie zit hier dus onder. De mediaan van de
salarissen in de Keuken Kampioen Divisie ligt iets beneden modaal, onder de € 35.000
per jaar bruto.
De Betaald Voetbal Organisaties (BVO’s) vallen niet onder de WNT. Die heeft alleen
betrekking op organisaties die, gedurende 3 jaar, minimaal 500.000 euro per jaar subsidie
ontvangen en waarbij de subsidie mimimaal 50% van de inkomsten van de organisatie
uitmaakt.
Vraag 9
Kunt u een overzicht verschaffen van de bandbreedte van de bedragen waarvoor profvoetballers
gecompenseerd worden wegens inkomstenderving, zowel in de Eredivisie als in de Eerste
Divisie?
Antwoord 9
Nee, het UWV, dat deze regeling uitvoert, beschikt niet over informatie op dit detailniveau.
Vraag 10
Erkent u dat er in het profvoetbal zeer grote verschillen bestaan in de mate van beloning?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Ja, er zijn grote verschillen in de mate van beloning binnen het betaald voetbal.
Vraag 11
Deelt u de mening dat de topverdieners in het voetbal beter in staat geacht moeten
worden om zelf het risico van inkomensderving te nemen dan bijvoorbeeld zzp'ers of
mensen die buiten hun schuld werkloos worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke
wijze wilt u die overweging omzetten in beleid?
Antwoord 11
Het kabinet is van mening dat de coronacrisis buiten het normale bedrijfsrisico valt.
Om die reden is er een breed noodpakket ingevoerd voor het behoud van banen en de
ondersteuning van zelfstandigen bij het voortzetten van hun bedrijf. Voor een toelichting
op het verschil tussen deze twee regelingen verwijs ik u naar het antwoord op vraag
4.
Vraag 12
Neemt het topvoetbal een uitzonderingspositie in en is de steun aan deze sector gemaximeerd?
Zo nee, in welke sectoren worden nog meer dergelijke exorbitante vergoedingen wegens
inkomstenderving verstrekt? Zo ja, waarom heeft het topvoetbal die uitzonderingspositie?
Antwoord 12
Nee, alle werkgevers met minimaal 20% omzetverlies als gevolg van de coronacrisis
komen in aanmerking voor een tegemoetkoming in de loonkosten. De hoogte van die tegemoetkoming
is afhankelijk van de omzetdaling en de loonsom van het betreffende bedrijf. De maximering
van de subsidie per werknemer is voor alle werkgevers gelijk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede namens
M.J. van Rijn, minister voor Medische Zorg -
Mede namens
T. van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.