Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Özütok over digitaal beraadslagen
Vragen van het lid Özütok (GroenLinks) aan de Minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties over digitaal beraadslagen (ingezonden 23 april 2020).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
            13 mei 2020)
         
Vraag 1
            
Bent u ervan op de hoogte dat sinds de inwerkingtreding van de spoedwet digitaal beraadslagen
               bij diverse volksvertegenwoordigende organen vergaderingen niet of slechts beperkt
               te volgen waren vanwege de storing bij leverancier «Notibiz»?
            
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Heeft u een (globaal) beeld bij hoeveel volksvertegenwoordigende organen er sprake
               was van een storing? Kunt aangeven wat de oorzaak van de storingen was?
            
Antwoord 2
            
Veel decentrale overheden maken gebruik van de mogelijkheid die de Tijdelijke wet
               digitale besluitvorming biedt om in een digitale omgeving te vergaderen en besluiten
               te nemen. Daarbij maken zij gebruik van diverse systemen van verschillende leveranciers.
               Het gaat om een tijdelijke, nieuwe manier van werken waarbij door alle betrokkenen
               ook nog dingen moeten worden geleerd. In een korte tijd is desalniettemin door alle
               partijen al veel bereikt.
            
Op dinsdagavond 21 april jl. stonden 48 gemeenteraadsvergaderingen – zowel besluitvormend
               als informerend en meningsvormend – op de planning via het systeem van leverancier
               NotuBiz. Het bedrijf had hiervoor extra capaciteit ingepland en had vooraf getest
               met klanten, in de verwachting dat de uitzendingen goed zouden verlopen. Ondanks de
               extra beschikbare capaciteit bleek dat het grote aantal vergaderingen zorgde voor
               een grote (totale) toestroom van kijkers, waardoor onverwacht veel aanvragen tegelijkertijd
               op de server van NotuBiz binnenkwamen. De beschikbare capaciteit bleek helaas niet
               voldoende waardoor een technische storing ontstond. Dit leidde bij circa 25 digitale
               vergaderingen tot haperingen in de livestream. Deze vergaderingen werden voor zover
               bekend geschorst. Na 45 minuten wist NotuBiz het achterliggende probleem van deze
               storing te achterhalen waardoor er ook snel extra capaciteit bijgezet kon worden en
               de streams weer goed konden verlopen. Uiteindelijk zijn drie raadsvergaderingen die
               avond niet meer hervat.
            
Ondanks dat de live-uitzendingen met haperingen te maken hadden, zijn alle opnamen
               van de vergaderingen succesvol verlopen en terug te kijken. De technische storing
               had alleen betrekking op de livestream van de digitale vergaderingen. De digitale
               vergaderingen zelf hadden niet te maken met haperingen, omdat overheden daarvoor gebruik
               maken van een andere applicatie en stream zoals Microsoft Teams, Zoom, Jitisi of Cisco
               Webex.
            
NotuBiz geeft aan dat de technische helpdesk hard heeft gewerkt aan een oplossing
               om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Zo is de capaciteit van de
               server uitgebreid om grote aantallen vergaderingen en de grotere aantallen aanvragen
               op de server te kunnen ondersteunen. Bij de eerstvolgende drukke vergaderavond op
               donderdag 23 april jl., waar bijna 60 digitale vergaderingen op de planning stonden,
               deden zich geen haperingen voor in de livestream.
            
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat vergaderingen van provinciale staten, gemeenteraden, algemene
               besturen van waterschappen en van Staten-, raads-, en waterschapscommissies volgens
               de Wet digitale besluitvorming altijd openbaar te volgen moeten zijn, tenzij expliciet
               een besluit is genomen besloten te vergaderen? Deelt u de mening dat het voor het
               vertrouwen in de besluitvorming belangrijk is dat ook digitale vergaderingen openbaar
               moeten zijn?
            
Antwoord 3
            
De vergaderingen van decentrale volksvertegenwoordigende organen op grond van de Tijdelijke
               wet digitale beraadslaging en besluitvorming zijn per definitie openbaar. Onder openbaar
               wordt in dit geval verstaan een vergadering in een digitale omgeving die door de bevolking
               op afstand middels een live-verbinding gevolgd kan worden. Besloten vergaderingen
               kunnen niet plaatsvinden in voornoemde digitale omgeving; wenst men besloten te vergaderen,
               dan dient in een fysieke vergadering te worden voorzien, waarop de regels uit de Provinciewet,
               de Gemeentewet respectievelijk de Waterschapswet van toepassing zijn en waarbij voorts
               de richtlijnen van het RIVM in acht worden genomen. Wat de genoemde voorbereidende
               commissies van de decentrale volksvertegenwoordigende organen betreft; daarop is de
               Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming niet van toepassing, nu die
               wet beperkt is tot besluitvormende organen en genoemde commissies geen besluiten kunnen
               nemen.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven of vergaderingen waarbij storingen optreden direct moeten worden geschorst?
               Zo nee, hoe wordt de openbaarheid van besluitvorming dan gewaarborgd? Kunt u provinciale
               staten, gemeenteraden en algemene besturen (via de koepels) informeren over hoe zij
               moeten omgaan met storingen?
            
Antwoord 4
            
Het verdient aanbeveling in geval van een storing in het vergadersysteem de vergadering
               te schorsen, zodat de storing hersteld kan worden. De vergadering moet immers ingevolge
               de wet middels een live-verbinding door de bevolking op afstand gevolgd kunnen worden,
               anders is deze niet openbaar. Dit is reeds gemeld aan de koepels in het kader van
               de voortdurende informatieverschaffing rondom het digitaal vergaderen, onder andere
               via de website www.lokale-democratie.nl
Vraag 5
            
Op welke wijze kunnen (grootschalige) storingen in de komende weken en maanden zoveel
               mogelijk worden voorkomen? Is er overleg tussen de koepels, providers en leveranciers
               om de kwaliteit van de verbindingen te waarborgen? Wat gaat u doen om dit te bewerkstelligen?
            
Antwoord 5
            
Vanuit het samenwerkingsprogramma Democratie in Actie werken het Ministerie van BZK,
               de VNG, de Vereniging van Griffiers en alle andere beroeps- en belangenverenigingen
               nauw samen om overheden waar mogelijk te ondersteunen bij de implementatie en uitvoering
               van de tijdelijke wet. In dit kader vindt er vanuit deze samenwerking indien nodig
               ook overleg plaats met leveranciers. Het zorgen voor adequate ICT-voorzieningen blijft
               echter primair een verantwoordelijkheid van overheden zelf, in overleg met hun leveranciers.
               Zoals het voorbeeld van NotuBiz illustreert, worden problemen snel opgepakt zodat
               uitzendingen snel succesvol kunnen verlopen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.