Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Laçin en Van Kent over het bericht 'Afhandelaars Schiphol eisen steunpakket van 25,5 miljoen euro'
Vragen van de leden Laçin en Van Kent (beiden SP) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Afhandelaars Schiphol eisen steunpakket van 25,5 miljoen euro» (ingezonden 10 april 2020).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 1 mei
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Afhandelaars Schiphol eisen steunpakket van 25,5 miljoen
euro»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Wat is uw reactie op de vraag van vijf grondafhandelaars op Schiphol voor een steunpakket
van € 25,5 miljoen die zij op korte termijn nodig achten omdat er anders gefaseerd
drieduizend ontslagen zullen vallen?
Bent u bereid tegemoet te komen aan de oproep van deze vijf grondafhandelaars op Schiphol?
Zo ja, bent u ook bereid om voorwaarden als geen ontslagen onder het eigen personeel
en extern ingehuurd personeel te stellen aan het verlenen van een steunpakket? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 2 en 3
De NOW biedt de mogelijkheid voor het verkrijgen van een tegemoetkoming in de loonkosten
van werknemers (zowel vast en flex) tot 90% met daarbij de voorwaarde dat geen verzoek
om ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen mag worden gedaan voor de periode waarvoor
de subsidie is verleend. Dit met als doel werkgelegenheid zoveel mogelijk te behouden.
We monitoren of het generieke instrumentarium voldoende uitkomst biedt aan bedrijven
en werkenden in bepaalde sectoren (bijvoorbeeld met een seizoenspiek in de omzet of
loonkosten) die door de corona crisis in de problemen komen. Dat betekent dat we ook
dit verzoek serieus bekijken.
Tegelijkertijd is het kabinet ook realistisch: het steunpakket kan er niet voor zorgen
dat deze crisis, die ook na het steunpakket nog gevolgen zal hebben, geheel zonder
consequenties voor de economie en werkgelegenheid zal zijn. We moeten bedrijven daarom
eveneens in staat stellen mee te bewegen en zich op een toekomst na het steunpakket
voor te bereiden. Dat betekent helaas ook dat er mogelijk contracten niet verlengd
kunnen worden of minder van externe inhuur gebruik zal worden gemaakt.
Vraag 4
Is het bij u bekend waarom de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid voor deze
vijf grondafhandelaars onvoldoende zou zijn? Zo ja, kunt u dat toelichten? Zo niet,
bent u bereid dit te onderzoeken?
Antwoord 4
Het is mogelijk dat het omzetverlies van grondafhandelaars te laag is om voor NOW
subsidie in aanmerking komen. Daarnaast is het zo dat bij de NOW gerekend wordt met
de loonsom van januari 2020. Dit is de meest recente definitieve loonsom voor de uitbraak
van het coronavirus. Voor een aantal sectoren of bedrijven, waaronder de luchtvaart,
is deze maand niet geheel representatief voor de maanden waarin er minder werk is
in verband met de coronamaatregelen. Daardoor valt de subsidie lager uit dan wanneer
bijvoorbeeld de loonkosten van maart of april als ijkpunt zou zijn genomen.
Vraag 5
Bent u bereid om onderzoek te doen naar de inrichting van grondafhandeling op Schiphol
waarbij minder grondafhandelaars actief zijn, er dus minder concurrentie plaatsvindt
op prijs en arbeidsomstandigheden en grondafhandelaars hogere tarieven kunnen hanteren
om bijvoorbeeld een crisis als deze te doorstaan en het personeel een beter salaris
te bieden? Zo ja, wanneer denkt u dit onderzoek te kunnen starten? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 5
Concurrentie tussen aanbieders van grondafhandelingsdiensten op grote luchthavens
draagt bij aan een goede dienstverlening tegen redelijke tarieven. Voor grondafhandelingsdiensten
is er binnen de EU een vrije markt op basis van EU richtlijn 96/67 uit 1996. Momenteel
loopt in EU kader een evaluatietraject van deze richtlijn waarbij ook consultatie
van belanghebbenden plaatsvindt. Mede daarom vind ik het niet zinvol om in Nederland
afzonderlijk onderzoek te doen naar de grondafhandelingsdiensten.
Vraag 6
Bent u bereid om naar de situatie van vergelijkbare luchthavens als Schiphol te kijken
waar het gaat om de grondafhandeling en daarbij ook het aantal grondafhandelaars per
luchthaven mee te nemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Zoals in mijn antwoord op vraag vijf aangegeven, acht ik een onderzoek naar de inrichting
van de grondafhandeling op dit moment niet zinvol.
Vraag 7
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk beantwoorden gezien de urgentie van het probleem
dat grondafhandelaars schetsen?
Antwoord 7
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.