Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Regterschot over het bericht ‘Leren actievoeren kan ook als maatschappelijke dienst’
Vragen van het lid Regterschot (VVD) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Leren actievoeren kan ook als maatschappelijke dienst» (ingezonden 4 maart 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
22 april 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 2200.
Vraag 1 en 2
Heeft u kennisgenomen van het nieuwsartikel: «Leren actievoeren kan ook als maatschappelijke
dienst»?1
In hoeverre bent u van mening dat het project dat genoemd wordt in het artikel, een
voorbeeldproject is voor de Maatschappelijke DienstTijd (MDT)? Op basis van welke
criteria vindt u dat? Hoeveel jongeren nemen deel aan dit specifieke project?
Antwoord 1 en 2
Ja. Het genoemde MDT-project voldoet aan de drie doelen van MDT: Het leveren van een
maatschappelijke bijdrage (iets doen voor een ander en/of voor de samenleving), talentontwikkeling
van de jongeren en realiseren van ontmoetingen. Een belangrijk uitgangspunt bij MDT
is dat de MDT-projecten ook moeten aansluiten bij de interesses en behoeften van jongeren.
Veel jongeren voelen zich in deze tijd bijzonder betrokken bij het klimaat en milieu.
Er doen 150 jongeren mee met dit project.
Vraag 3
In hoeverre vindt u dat een bedrag van € 350.000,– bij een project in het kader van
de MDT past? Waarom wel of waarom niet?
Antwoord 3
Het bedrag van een MDT-project hangt af van het begrote aantal deelnemende jongeren.
Zoals hierboven aangegeven, nemen 150 jongeren deel aan het project van Milieudefensie;
het gaat hierbij dus om een bedrag van ruim € 2.000 per jongere. In dit bedrag zijn
de kosten van de volgende activiteiten opgenomen:
– coördinatie, projectleiding, onderhouden van het netwerk;
– het werven en begeleiden van jongeren;
– (door)ontwikkeling begeleidings- en opleidingstraject;
– een (forfaitaire) vrijwilligers-/onkostenvergoeding voor jongeren;
– aan te schaffen materialen, bijvoorbeeld ICT of gereedschap;
– ondersteunende systemen om aan te kunnen sluiten bij de MDT digitale infrastructuur;
– communicatie- en netwerkactiviteiten voor organisaties en jongeren;
– eventuele benodigde verzekeringen die afgesloten moeten worden;
– het uitbreiden en bestendigen van duurzame partnerschappen in het MDT-netwerk met
partners die jongeren werven, matchen en begeleiden.
Vraag 4
In hoeverre staat u achter het financieren van reisjes naar Londen om jongeren zich
te laten ontwikkelen, en welke meerwaarde hebben dit soort reisjes? Kunt u uw mening
toelichten?
Antwoord 4
Organisaties mogen in hun subsidieaanvraag zelf aangeven hoe zij invulling geven aan
de subsidie die zij ontvangen. De ene jongere krijgt tijdens het MDT-traject extra
begeleiding en de ander krijgt meer trainingen. In het geval van dit project is er
gekozen voor een training waarbij jongeren op bezoek gingen bij een vergelijkbare
organisatie in een ander land, waar de ervaringen heel anders zijn. De jongeren kregen
hier de kans om de jongeren van deze organisatie te ontmoeten, hun ervaringen uit
te wisselen en van elkaar te leren. Dit maakt dat deze training een waardevolle en
nieuwe ervaring was voor de jongeren. Deze reis sluit daarmee aan bij de eerdergenoemde
doelen van MDT.
Vraag 5
Wanneer kan de Tweede Kamer het objectieve kader verwachten, waar in de aangenomen
motie Regterschot c.s. (Kamerstuk 35 034, nr. 15) naar gevraagd wordt?
Antwoord 5
In verband met de coronacrisis en de aandacht die dit ook voor de uitvoering van de
Maatschappelijke Diensttijd vraagt, zal de uitvoering van deze motie worden meegenomen
in de MDT-voortgangsbrief die de Kamer in juni zal ontvangen.
Vraag 6
Deelt u de opvatting dat alleen met een objectief kader sprake kan zijn van toetsing
van zinvolle projecten aan vooraf vastgestelde en meetbare doelen?
Antwoord 6
Met een objectief kader kunnen vooraf vastgestelde en meetbare doelen getoetst worden.
In het onderzoek bij MDT bestaat het objectieve kader uit de waarden van de indicatoren
van de groep jongeren die geen MDT gevolgd hebben. De uitkomsten bij de groep jongeren
die wel MDT gedaan hebben worden hiertegen afgezet. Daarnaast worden in het onderzoek
bij MDT ook andere methoden gebruikt voor de effectmeeting van de interventie MDT.
Zo wordt er onderzocht onder welke omstandigheden en met welke werkzame elementen
de interventie MDT positieve effecten heeft.
Vraag 7
Bent u bereid om in de brief over het objectief kader ook informatie te verschaffen
over de projecten die gestart worden in maart 2020? Wie zijn de partijen die deze
projecten gaan uitvoeren? Hoeveel geld wordt aan projecten toegekend? Hoeveel jongeren
nemen per project deel (of hebben zich aangemeld)? Wat is de planning per project?
Antwoord 7
Ja. De start van de 26 gehonoreerde projecten van ronde 4A is opgeschort in verband
met de coronacrisis. In de MDT-voortgangsbrief zal ik informatie verschaffen over
de projecten in deze ronde.
Vraag 8 en 9
Kunt u toelichten wat de stand van zaken is van de uitwerking van de motie Regterschot/Rog
(Kamerstuk 35 034, nr. 11), waarin werd verzocht de online-infrastructuur te vernieuwen en direct te lanceren
als de nieuwe fase MDT van start gaat, om op die manier zoveel mogelijk jongeren te
bereiken?
Deelt u de mening dat het een gemiste kans zou zijn als de website nog niet gereed
is, terwijl er, volgens het artikel waar in deze vragen naar verwezen wordt, al twee
jaar «geoefend» is middels proeftuinen en de aanvang van de officiële start nadert?
En hoe denkt u deze (eventuele) gemiste kans verderop in het traject recht te breien?
Antwoord 8 en 9
De website www.doemeemetmdt.nl is al geruime tijd gereed; zie TK brief 13 september 2019 (Kamerstuk 35 034, nr. 6). Onlangs zijn er nieuwe modules aan toegevoegd waaronder een zoekfunctionaliteit
die jongeren op basis van wensen en behoeften toeleidt naar de MDT-projecten; zie
TK brief 30 maart 2020 (Kamerstuk 35 034, nr. 16).
De coronacrisis brengt met zich mee dat de meeste MDT-projecten niet of nauwelijks
uitgevoerd kunnen worden. Omdat jongeren juist in deze tijd anderen kunnen en willen
helpen, heb ik een actieplan opgesteld. Organisaties en jongeren bedenken samen mooie
initiatieven om anderen «op afstand» te helpen. U wordt separaat nader geïnformeerd
over het actieplan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.