Schriftelijke vragen : Strenge voorwaarden aan staatssteun voor de luchtvaartsector in het perspectief van een sector die stevig moet krimpen.
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Financiën, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat over strenge voorwaarden aan staatssteun voor de luchtvaartsector in het perspectief van een sector die stevig moet krimpen (ingezonden 10 april 2020).
Vraag 1
            
Kent u de berichten «KLM-ceo hoopt op extra ondersteuning van de overheid» en «Nederlandse
               staat wil garant staan voor miljardenlening KLM»?1
               2
Vraag 2
            
Erkent u dat de toekomst van KLM ligt binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving
               en veiligheid van mens en dier? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 3
            
Erkent u dat de luchtvaartsector de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid
               van mens en dier reeds ruimschoots heeft overschreden? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 4
            
Deelt u de mening dat staatssteun misplaatst is zolang er geen zicht is op een situatie
               waarin KLM zich voegt naar de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van
               mens en dier? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 5
            
Erkent u dat bij het respecteren van de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid
               van mens en dier, een stevige krimp van het aantal vliegbewegingen onvermijdelijk
               is? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 6
            
Wat is de stand van zaken omtrent de uitvoering van de aangenomen motie-Van Raan/Kröger,
               waarin de regering wordt opgeroepen om «grenswaarden voor de luchtvaart op het gebied
               van klimaat, leefomgeving en veiligheid te ontwikkelen»?3
Vraag 7
            
Waarom duurt het nu al bijna een jaar voordat er serieus invulling wordt gegeven aan
               deze Kameruitspraak?
            
Vraag 8
            
Deelt u de mening dat eventuele extra financiële steun voor de luchtvaartsector niet
               kan bestaan zonder strenge voorwaarden voor het inzetten van de onvermijdelijke transitie
               naar het respecteren van grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens
               en dier? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 9
            
Erkent u dat we middenin de klimaatcrisis geen nieuwe investeringen zouden moeten
               doen in fossiele bedrijven? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 10
            
Herinnert u zich de waarschuwing van o.a. De Nederlandsche Bank dat investeringen
               in fossiele sectoren ook vanuit financieel oogpunt niet verstandig zijn omdat dat
               leidt tot «gestrande bezittingen» (stranded assets)?4
               5
Vraag 11
            
Kunt u een update geven van de stand van zaken omtrent de uitvoering van de aangenomen
               motie-Van Raan waarin de regering wordt verzocht om «de toezichthouders aan te moedigen
               de financiële stabiliteitsrisico’s van stranded assets te identificeren en aan te
               pakken, en de Kamer hierover terug te koppelen»?6
Vraag 12
            
Op welke wijze gaat u de strekking van deze aangenomen motie over gestrande bezittingen
               meenemen in uw aanpak en transitievoorwaarden inzake de mogelijke staatssteun voor
               een fossiel bedrijf als KLM?
            
Vraag 13
            
Herinnert u zich de waarschuwing van de Partij voor de Dieren, bij de aankoop van
               aandelen Air France-KLM, dat het niet de vraag is of de aandelen Air France-KLM afgewaardeerd
               zullen moeten worden, maar wanneer?7
Vraag 14
            
Herinnert u zich dat, ook voordat de coronacrisis het luchtverkeer stillegde, de waarde
               van de aandelen Air France-KLM inderdaad al flink is afgenomen?
            
Vraag 15
            
Hoeveel waarde hebben deze met belastinggeld aangekochte aandelen inmiddels al verloren?
Vraag 16
            
Deelt u de mening dat deze fout niet nogmaals gemaakt moet worden? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 17
            
Waarom heeft u nog steeds niet besloten om de plannen voor Lelystad Airport definitief
               af te blazen, aangezien dit vliegveld volstrekt ongewenst is bij het oplossen van
               o.a. de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis?
            
Vraag 18
            
Erkent u dat het vasthouden aan de plannen voor Lelystad Airport alleen maar tot nog
               hogere gestrande investeringen zal leiden, naast de infrastructuur bijvoorbeeld ook
               voor het team luchtverkeersleiders dat daar al werd geïnstalleerd? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 19
            
Klopt het dat de regering bereid is om garant te staan voor leningen of achtergestelde
               leningen van KLM? Zo ja, om welke bedragen gaat het dan?
            
Vraag 20
            
Erkent u dat, wanneer de Nederlandse overheid garant zou gaan staan voor leningen
               van KLM, dit dan bijdraagt aan het in stand houden van gestrande bezittingen in een
               fossiele sector? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 21
            
Kent u de berichten «Tegenstanders Schiphol: «Geen krimp luchtvaart, geen coronasteun»»
               en «Staatssteun voor luchtvaart? Alleen met klimaatvoorwaarden, zeggen Europese burgerorganisaties»?8
               9
               10
Vraag 22
            
Deelt u het uitgangspunt dat eventuele bedrijfsspecifieke of sectorspecifieke financiële
               injecties gebruikt moeten worden om mensen en natuur te beschermen, in plaats van
               de oude ontwrichtende status quo te herstellen waarvan we al wisten dat die ons in
               de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis heeft gestort?11
               12
               13 Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 23
            
Deelt u het uitgangspunt dat eventuele staatssteun gepaard moet gaan met voorwaarden
               en zeggenschap omtrent het stoppen met fossiele investeringen en investeringen die
               leiden tot nadere aantasting van de biodiversiteit? Zo nee waarom niet?
            
Vraag 24
            
Deelt u het uitgangspunt dat eventuele staatssteun niet gebruikt moet worden om vervuilende
               sectoren te beschermen, maar juist om deze vervuilende sectoren versneld te laten
               verduurzamen en daarmee te helpen om toekomstbestendig te worden? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 25
            
Deelt u de mening dat er strenge voorwaarden gesteld dienen te worden aan het verlenen
               van eventuele staatssteun, met als doel om de luchtvaartsector weer binnen de grenzen
               van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier te krijgen? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 26
            
Deelt u de mening dat een van die voorwaarden in ieder geval moet zijn dat de sector
               akkoord gaat met een krimp van het aantal vliegbewegingen, dusdanig dat de grenzen
               van het klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier niet langer worden overschreden?
               Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 27
            
Deelt u de mening dat één van die voorwaarden in ieder geval moet zijn dat er een
               scherp CO2-budget wordt opgesteld voor de luchtvaartsector, in lijn met het doel om de opwarming
               van de aarde te beperken tot maximaal 1,5⁰C? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 28
            
Deelt u de mening dat één van die voorwaarden in ieder geval moet zijn dat de sector
               voortaan haar volledige uitstoot van schadelijke stoffen en gassen rapporteert? Zo
               nee, waarom niet?
            
Vraag 29
            
Deelt u de mening dat één van die voorwaarden in ieder geval moet zijn dat de sector
               akkoord gaat met het verplicht naleven van de WHO-normen op het gebied van geluid
               en uitstoot? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 30
            
Deelt u de mening dat één van die voorwaarden in ieder geval moet zijn dat de sector
               akkoord gaat met een eerlijke belastingafdracht, o.a. op kerosine, CO2-uitstoot en vliegtickets? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 31
            
Deelt u de mening dat één van die voorwaarden in ieder geval moet zijn dat de sector
               een sociaal personeelsbeleid gaat voeren en bovendien actief personeel zal helpen
               over te stappen naar een daadwerkelijk toekomstbestendige baan? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 32
            
Klopt de stelling van het Financieele Dagblad dat KLM dit kwartaal € 350 miljoen ontvangt
               uit het steunpakket voor behoud van banen tijdens de coronacrisis?14 Zo nee, hoe zit het dan?
            
Vraag 33
            
Kent u het artikel «KLM negeert kritiek kabinet om banen»?15
Vraag 34
            
Waarom staat u het toe dat KLM lak heeft aan haar eigen personeel en duizenden mensen
               ontslaat, rechtstreeks tegen de strekking in van het steunpakket voor behoud van banen
               tijdens de coronacrisis?
            
Vraag 35
            
Bent u bereid om uw invloed als aandeelhouder aan te wenden om KLM een socialer personeelsbeleid
               te laten voeren? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 36
            
Wat is uw boodschap aan de duizenden werknemers van KLM die nu hun baan kwijtraken,
               terwijl KLM wel gebruik maakt van allerhande steunpakketten?
            
Vraag 37
            
Erkent u dat KLM zich niet heeft voorbereid op het onvermijdelijke krimpscenario voor
               de luchtvaartsector en daarmee zichzelf en haar werknemers ernstig in de problemen
               heeft gebracht? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 38
            
Wat gaat u doen om personeel uit de luchtvaartsector, een sector die structureel zal
               moeten krimpen, te helpen naar een toekomstbestendige baan, bijvoorbeeld in een van
               de «cruciale beroepen»?
            
Vraag 39
            
Kent u het bericht «Goed nieuws: KLM en Schiphol creëren veel minder banen dan gedacht»?16
Vraag 40
            
Kunt u reageren op de stelling van Follow The Money dat de luchtvaartsector veel minder
               werkgelegenheid creëert dan gedacht?
            
Vraag 41
            
Kunt u reageren op de stelling van Follow The Money dat KLM, Schiphol en VNO-NCW een
               aantal aan luchtvaart gerelateerde banen communiceren dat gebaseerd is op een studie
               waarvan niet kan worden uitgesloten dat daar mogelijk grove fouten in staan?17
Vraag 42
            
Kunt u reageren op de stelling van Follow The Money dat er in deze studie effecten
               worden meegeteld die niet meegeteld mogen worden en dat er bovendien sprake is van
               een enorme dubbeltelling?
            
Vraag 43
            
Kunt u reageren op de stelling van Follow The Money dat het aantal mensen dat in Nederland
               in de luchtvaart werkt twee- tot driemaal lager is dan de sector zelf claimt?
            
Vraag 44
            
Op welke wijze gaat u de bevindingen van Follow The Money meenemen in de gesprekken
               die u momenteel voert over mogelijke extra financiële injecties in de luchtvaartsector?
            
Vraag 45
            
Bent u bekend met het rapport «Coronavirus Briefing Note #1: Scenarios for Recovery
               26 March 2020»?18
Vraag 46
            
Bent u bekend met het feit dat deze studie is uitgevoerd door Intervistas, hetzelfde
               bedrijf dat de problematische studie naar werkgelegenheid heeft uitgevoerd, waarvan
               Follow The Money heeft aangetoond dat niet kan worden uitgesloten dat er mogelijk
               grove fouten in staan?19
Vraag 47
            
Klopt het dat Intervistas een bedrijf is van Royal HaskoningDHV, het bedrijf dat passende
               beoordelingen uitvoert voor natuurvergunningen inzake het stikstofdossier, in opdracht
               van het ministerie? Zo nee, hoe zit het dan?
            
Vraag 48
            
Klopt het dat Royal HaskoningDHV ook nauw betrokken is bij de PlanMER in de Luchtvaartnota?
               Zo nee, hoe zit het dan?
            
Vraag 49
            
Kunt u uitsluiten dat hier een vorm van belangenverstrengeling zou kunnen ontstaan?
               Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 50
            
Bent u bereid om eventueel een second opinion uit te voeren naar de genoemde onderzoeken,
               indien de zweem van belangenverstrengeling niet kan worden weggenomen en niet kan
               worden uitgesloten dat er mogelijk grove fouten staan in het rapport van Intervistas
               uit 2015?20 Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 51
            
Waarom is de technische briefing van de Minister van Financiën over staatsdeelnemingen
               op donderdag 9 april 2020 besloten en vertrouwelijk?
            
Vraag 52
            
Erkent u dat dergelijke besloten en vertrouwelijke bijeenkomsten sterk bijdragen aan
               het gevoel van achterkamertjespolitiek? Zo ja, deelt u de mening dat dit zeer onwenselijk
               is? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 53
            
Klopt het dat deze besloten en vertrouwelijke bijeenkomst beperkingen oplegt aan waar
               de aldaar aanwezige Kamerleden wel en niet over mogen spreken? Zo ja, deelt u de mening
               dat dit zeer onwenselijk is? Zo nee, hoe zit het dan?
            
Vraag 54
            
Deelt u de mening dat het debat in alle openheid gevoerd dient te worden? Zo nee,
               waarom niet?
            
Vraag 55
            
Bent u bereid om het stenografisch verslag en alle stukken op de agenda van deze technische
               briefing op de kortst mogelijke termijn alsnog openbaar te maken? Zo nee, waarom niet?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
W.B. Hoekstra, minister van Financiën - 
              
                  Gericht aan
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 
              
                  Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.