Schriftelijke vragen : De uitgifte van vouchers door luchtvaartmaatschappijen bij vluchtannuleringen vanwege Covid-19
Vragen van de leden Schonis en Paternotte (beiden D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de uitgifte van vouchers door luchtvaartmaatschappijen bij vluchtannuleringen vanwege Covid-19 (ingezonden 3 april 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Consumentenbond wil dat overheid garant staat voor
luchtvaartvouchers»?1
Vraag 2
Kunt u toelichten hoe de houdbaarheidstermijn van zogenaamde «coronavouchers» met
en geldigheid van twaalf maanden voor de luchtvaartsector zich verhouden tot de voucher
die de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Algemene Nederlandse Vereniging
van Reisondernemingen (ANVR) in het leven hebben geroepen met een geldigheid van zes
maanden?2
Vraag 3
Kunt u toelichten of het mogelijk is voor de consument om, wanneer deze het ticket
heeft gekocht met een creditcard, deze betaling te storneren bij uitgifte van een
voucher door een luchtvaartmaatschappij?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het uitgeven van een voucher, vooral in deze economisch beweeglijke
tijden voor de luchtvaartsector, een risico kan vormen in het kader van consumentenbescherming?
Zo ja, kunt u toelichten of u van plan bent stappen te ondernemen om te voorkomen
dat de consument door nu een voucher te accepteren, mogelijk een jaar lang het risico
loopt dat bij faillissement van de luchtvaartmaatschappij de voucher zijn waarde verliest?
Zo nee, kunt u toelichten waarom niet?
Vraag 5
Kunt u toelichten op welke wijze de consument zich kan verzekeren tegen faillissement
van een luchtvaartmaatschappij nu de verzekeringen tegen zogenaamde‘Airline Insolvency»
acuut zijn gestopt?
Vraag 6
Kunt u toelichten of het mogelijk is voor consumenten om met niet-gebruikte tickets
voor vluchten terug naar Nederland, bijvoorbeeld doordat hun aansluitende vluchten
zijn geannuleerd of doordat zij terug zijn gekomen via de bijzondere bijstand buitenland,
ook gecompenseerd te worden door middel van vouchers?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het in de toekomst belangrijk is dat consumenten beter beschermd
worden bij dergelijke rampen? Zo ja, kunt u toelichten welke mogelijkheden u ziet
om deze bescherming te verbeteren? Zo nee, kunt u toelichten waarom niet?
Vraag 8
Kunt u toelichten of het mogelijk is voor de consument om via het Europees recht op
terugbetaling hun geld terug te krijgen bij het annuleren van de vlucht?
Vraag 9
Is het beleid om de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te laten afzien van
toezicht op deze terugbetaling afgestemd met Europa?
Vraag 10
Heeft het afwijken van Europese wet- en regelgeving nog andere implicaties?
Vraag 11
Kunt u deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.J. Schonis, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Jan Paternotte, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.