Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Hijink en Van den Berg over het bericht ‘Vertrouwen tot nulpunt gedaald: ‘We zijn enorm geschrokken, SKB moet zich nu echt afscheiden’’
Vragen van de leden Hijink (SP) en Van den Berg (CDA) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht «Vertrouwen tot nulpunt gedaald: «We zijn enorm geschrokken, SKB moet zich nu echt afscheiden»» (ingezonden 2 maart 2020).
Antwoord van MinisterVan Rijn (Medische Zorg) (ontvangen 24 maart 2020).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel «Vertrouwen tot nulpunt gedaald: «We zijn enorm geschrokken,
SKB moet zich nu echt afscheiden»»?1
Antwoord 1
Het uitgangspunt van Santiz is om toegankelijke, betaalbare en kwalitatief goede medisch
specialistische zorg te borgen voor alle inwoners van de Achterhoek op twee locaties.
Voor de Raad van Bestuur van Santiz staat dit streven nog altijd overeind en ze hebben
aangegeven dat zij ervan overtuigd zijn dat de Achterhoek op korte en lange termijn
gebaat is bij zorg die geleverd wordt vanuit één organisatie.
De afgelopen periode heeft voor veel mensen in het teken gestaan van onrust; er is
daarom ook de tijd genomen om ruimte te creëren voor bezinning en rust aldus Santiz.
Santiz heeft ervoor gekozen om na het vertrek van de voorzitter van de Raad van Bestuur
geen proces- en inhoudelijke stappen te zetten (waaronder de regiogroep) totdat de
benoeming van de nieuwe interim-voorzitter rond is. De heer De Folter is per 1 maart
2020 door de Raad van Toezicht benoemd als interim-voorzitter. Hij is per 16 maart
2020 volledig in functie na afronding van zijn werkzaamheden bij Treant.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat sinds het fusieproces in gang is gezet, het Streekziekenhuis
Koningin Beatrix (het SKB) in Winterswijk niet meer beschikt over een eigen cliëntenraad
en ondernemingsraad? Als patiënten van het SKB voor de locatie in Winterswijk een
eigen cliëntenraad zouden willen, hebben zij dan daartoe de mogelijkheid? Als de medewerkers
in Winterswijk een eigen ondernemingsraad zouden willen, hebben zij daartoe dan de
mogelijkheid?
Antwoord 2
De Wet op de Ondernemingsraden (WOR) biedt een ondernemer de mogelijkheid om één gemeenschappelijke
ondernemingsraad in te stellen voor meerdere ondernemingen, indien dit bevorderlijk
is voor een goede toepassing van de wet. Belanghebbenden, waaronder de Ondernemingsraad
(OR), vakbonden en werknemers, kunnen hiertegen bezwaar maken of juist om instelling
van een gemeenschappelijke OR verzoeken. Indien belanghebbenden er niet uitkomen met
de ondernemer hebben zij de mogelijkheid om naar de bedrijfscommissie te stappen voor
bemiddeling en advies. Wanneer dit niet leidt tot het gewenste resultaat dan is een
gang naar de rechter mogelijk.
De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen biedt zorginstellingen de mogelijkheid
om meerdere cliëntenraden in te stellen ofwel om naast de gewone cliëntenraad ook
een centrale cliëntenraad in te stellen. Ook hier ligt de beslissing echter bij de
zorginstelling. Alleen indien een zorginstelling erop is ingericht cliënten langdurig
te laten verblijven of bij cliënten thuis zorg laat verlenen, geldt voor de instelling
een verplichting om meerdere cliëntenraden in te stellen indien hij meerdere locaties
in stand houdt. De eventuele oprichting van een aparte cliëntenraad voor de patiënten
van het SKB is afhankelijk van de bereidheid van Santiz daaraan mee te werken. Ook
hier kunnen belanghebbenden natuurlijk bezwaar tegen aantekenen en is een met de WOR
vergelijkbare rechtsgang mogelijk.
Vraag 3
Heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) al een analyse van de situatie gemaakt
na het gedwongen vertrek van de voorzitter van de raad van bestuur van Santiz? Wat
zijn de bevindingen van de IGJ?
Antwoord 3
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft regelmatig contact met de Raad van
Bestuur van het ziekenhuis en bespreekt de stand van zaken met betrekking tot kwaliteit
en veiligheid van zorg, de besturing van het ziekenhuis en de toekomstplannen met
betrekking tot het zorgaanbod en de communicatie daarover. De IGJ constateert dat
met de komst van de interim-voorzitter van de Raad van Bestuur er een belangrijke
stap is gezet om rust binnen en rond het ziekenhuis te creëren. In de dagelijkse zorgverlening
zijn kwaliteit en veiligheid van zorg in de afgelopen periode niet in het geding geweest.
Vraag 4
Deelt u de mening dat de oplopende spanning, ook tussen de specialisten in beide ziekenhuizen,
een risico vormt voor de kwaliteit en beschikbaarheid van de medische zorg in de Achterhoek?
Antwoord 4
Het is van belang dat ziekenhuizen een visie hebben op het zorgaanbod en de organisatie
daarvan. De inbreng van medisch specialisten en andere zorgverleners is onmisbaar
bij het opstellen van de visie. Wanneer twee ziekenhuislocaties gaan fuseren, zijn
de zorgprofessionals vanuit beide locaties vanuit hun eigen perspectief betrokken
bij de ontwikkeling van een gezamenlijke visie. Het is de verantwoordelijkheid van
de Raad van Bestuur om dat proces te begeleiden en op een goede wijze vorm te geven.
Ik vind het van belang dat de betrokken partijen goed met elkaar in gesprek blijven
en dat in de onderlinge samenwerking goede en veilige zorg altijd voorop staat.
In het gesprek dat mijn abtsvoorganger op 11 februari 2020 heeft gevoerd met de voorzitter
Raad van Toezicht en de waarnemend bestuurder van Santiz en zorgverzekeraars, is door
Santiz verzekerd dat de ontstane situatie geen gevolgen heeft voor de kwaliteit en
beschikbaarheid van de medische zorg in de Achterhoek. Momenteel wordt hard gewerkt
om van alle regio’s een regiobeeld te hebben, ook in de regio Achterhoek. Tijdens
het overleg dat met Santiz gevoerd is op 11 februari 2020, is afgesproken dat het
regiobeeld in de Achterhoek opgesteld zal worden in samenwerking met betrokken partijen
in de regio en in mei 2020 gereed is. Op basis daarvan kunnen verdere beslissingen
genomen worden over de inrichting van het zorglandschap in de Achterhoek.
De IGJ heeft mijn ambtsvoorganger laten weten dat zij de komende tijd met de raad
van bestuur en de medisch stafbesturen in contact blijft over onder meer de onderlinge
samenwerking binnen het ziekenhuis en de toekomstige organisatie van het zorgaanbod.
De IGJ wijst de Raad van Bestuur ook op het belang van zorgvuldige communicatie daarover.
Vraag 5
Bent u bereid om een onderzoeker aan te stellen die in opdracht van uw ministerie
analyseert wat de actuele stand van zaken is, welke besluiten door wie over de toekomst
nu precies zijn genomen en op basis van welke argumentatie dat is gebeurd? Zo ja,
kunt u de Kamer zo spoedig mogelijk informeren over de stappen die u gaat zetten?
Antwoord 5
Nee. De Raad van Bestuur van Santiz is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en
strategische koers van haar ziekenhuis. Vanzelfsprekend houd ik de ontwikkelingen
nauwlettend in de gaten.
Vraag 6
Kunt u aangeven of de besluiten die zijn genomen omtrent de nieuwbouw in Doetinchem
en het voornemen om afdelingen te sluiten op de locatie in Winterswijk, strijdig zijn
met de voorwaarden die door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in het verleden
zijn gesteld bij het goedkeuren van de fusie? Zo ja, kunt u aangeven op welke punten
de besluiten strijdig zijn met de voorwaarden? En zo ja, kunt u tevens aangeven wat
uw reactie op deze tegenstrijdigheden is?
Antwoord 6
De ACM heeft in december 2016 de fusie tussen het Slingeland Ziekenhuis en het Streekziekenhuis
Koningin Beatrix goedgekeurd. Na onderzoek heeft de ACM geconcludeerd dat deze fusie
de concurrentie niet significant zou beperken. Daarom was er voor de fusie geen vergunning
vereist. Er zijn dan ook door de ACM geen voorwaarden aan deze fusie verbonden.
Vraag 7
Deelt u de mening dat besluitvorming over de inrichting van het medisch zorglandschap
in de Achterhoek op basis van regiobeelden over de zorgbehoefte en in overleg en samenwerking
tot stand moeten komen en dat het daarbij ongewenst is dat belangwekkende informatie
over voorgenomen nieuwbouw, de toekomst van de zorg in de regio en het sluiten van
afdelingen door het bestuur van Santiz als bedrijfsgevoelige informatie is bestempeld
en om die reden niet gedeeld wordt? Wie bepaalt welke informatie bedrijfsgevoelig
is en derhalve niet gedeeld hoeft te worden?
Antwoord 7
Het is aan de Raad van Bestuur van Santiz om te bepalen welke informatie bedrijfsgevoelig
is. Mijn ambtsvoorganger heeft hen gevraagd een open dialoog te voeren over belangrijke
beslissingen en transparantie te geven in de regiogroep, daar waar dit relevant is
voor de discussie.
Vraag 8
Bent u bereid om de raad van bestuur van Santiz te verzoeken om deze informatie alsnog
te delen, opdat in goed overleg met de regio en alle betrokkenen tot een toekomstbestendig
aanbod van zorg voor de regio gekomen kan worden?
Antwoord 8
Zie hiervoor het antwoord op vraag 7.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.J. van Rijn, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.