Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht ‘Fire at Norway Airport destroys hunderds of cars grounds planes’
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister voor Milieu en Wonen over het bericht «Fire at Norway Airport destroys hunderds of cars grounds planes» (ingezonden 13 januari 2020).
Antwoord van Minister Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
31 januari 2020).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van deze grote brand in een Noorse parkeergarage? Zou zoiets in
Nederland kunnen plaatsvinden? Zo nee, waarom niet?1
Antwoord 1
Ja, ik ben op de hoogte van dit bericht. In het betreffende bericht is sprake dat
de brand is begonnen in een elektrische auto. Uit nadere berichtgeving van de Noorse
televisie volgt echter dat de brand mogelijk is begonnen in een oude dieselauto2. Ik heb navraag laten doen bij de Noorse overheid en die heeft laten weten dat zij
nog een onderzoek laat uitvoeren naar deze brand. Als dit onderzoek is afgerond, zal
ik de mogelijke consequenties voor Nederland nagaan.
Vraag 2
Welke eisen voor brandveiligheid van gebouwen/parkeergarages worden er gesteld in
Nederland en wijken deze eisen af van de eisen die hiervoor gelden in Noorwegen?
Antwoord 2
Het Bouwbesluit 2012 geeft eisen voor de brandveiligheid van gebouwen waaronder parkeergarages.
Het is niet mij niet bekend of deze eisen afwijken van de eisen die in Noorwegen gelden.
Ik wacht het in het voorgaande antwoord genoemde Noorse onderzoek af.
Vraag 3
Nu het aantal elektrische auto’s ook in Nederland rap groeit, in hoeverre zijn gevaarlijke
situatie met zelfontbrandende accu’s van elektrische auto’s, andere voertuigen (inclusief
e-fiets) te verwachten?
Antwoord 3
De energietransitie brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee, maar ook nieuwe en andere
veiligheidsvraagstukken. In dit verband verwijs ik naar de brief van 28 januari jongstleden
waarbij de Minister voor Milieu en Wonen uw Kamer heeft geïnformeerd3 over de strategische aanpak van batterijen, waaronder ook de accu’s van elektrische
voertuigen. Hierin is gemeld dat verantwoord gebruik van batterijen onder meer aandacht
voor veilig gebruik inclusief de beheersbaarheid van mogelijke incidenten betekend.
In dit licht past ook de lopende actualisatie van een eerder onderzoek van TNO uit
20144 naar de veiligheid (waaronder brandveiligheid) van elektrische voertuigen. De resultaten
hiervan zullen in de loop van 2020 beschikbaar komen.
Vraag 4
Is er een reden om met de elektrificatie van het wagenpark nieuwe eisen te gaan stellen,
of eisen te actualiseren, voor de brandveiligheid van gebouwen waarin dergelijke voertuigen
geparkeerd worden?
Antwoord 4
Het Nederlandse Normalisatie Instituut werkt op mijn verzoek aan een nieuwe NEN-norm
voor de integrale brandveiligheid van parkeergarages. Ik heb gevraagd om daarbij ook
auto’s op alternatieve brandstoffen te beschouwen. In het kader hiervan onderzoekt
TNO momenteel hoe in de bouwregelgeving van andere landen rekening wordt gehouden
met elektrische voertuigen in parkeergarages. De nieuwe NEN-norm zal onderdeel worden
van de landelijke bouwregelgeving.
Vraag 5
Welke incidenten met elektrische auto’s die ontvlambaar bleken zijn u bekend? Wordt
dat ergens bijgehouden?
Antwoord 5
Ik beschik niet over informatie van individuele incidenten met elektrische auto’s
die ontvlambaar bleken. Voor zover mij bekend worden gegevens over branden met elektrische
auto’s niet centraal bijgehouden.
Vraag 6 en 7
Is bij hulpdiensten voldoende informatie voorhanden hoe om te gaan met incidenten,
reddingsoperaties en branden waarbij elektrische voertuigen betrokken zijn?
In hoeverre maakt het verschil bij het redden van mensen die na een ongeval bekneld
zitten in een elektrische auto? Zijn bestuurders en passagiers zich hiervan voldoende
bewust?
Antwoord 6 en 7
Elektrische auto’s zijn anders opgebouwd dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen.
Dit betekent dat ook de risico’s anders zijn. Zo kan een voertuig onder spanning staan,
de batterij kan beschadigd zijn en is de vuurlast anders. Uit informatie van het Instituut
Fysieke Veiligheid (IFV) blijkt dat branden bij elektrische voertuigen vooral anders
zijn qua duur, intensiteit en bestrijdbaarheid. Dit heeft gevolgen voor de brandbestrijding.
Ook is de redding van beknelde slachtoffers anders wanneer een lithium-ion batterij
onderdeel uitmaakt van de brand. De veiligheidsregio’s zijn over het algemeen bekend
met de grootste risico’s bij de bestrijding van ongelukken met elektrische voertuigen.
Landelijk wordt hierover informatie ontwikkeld, onder meer door het Instituut Fysieke
Veiligheid dat hulpdiensten helpt bij incidenten met elektrische voertuigen. Hierbij
wordt ook nadrukkelijk de samenwerking met de autobranche gezocht. Mij is niet bekend
of bestuurders en passagiers zich voldoende bewust zijn van de andere veiligheidsrisico’s
van elektrische auto’s.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.