Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over goedkeuring meeste plannen Sterk Techniekonderwijs (Kamerstuk 30079-109)
2020D03449
Inbreng verslag van een schriftelijk overleg
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties
de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over de brief van de Minister
voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media d.d. 17 december 2019 inzake goedkeuring
meeste plannen Sterk Techniekonderwijs (Kamerstuk 30 079, nr. 109).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
Adjunct-griffier van de commissie, Bosnjakovic
Inhoud
I Vragen en opmerkingen uit de fracties
– Inbreng van de leden van de VVD-fractie
– Inbreng van de leden van de D66-fractie
– Inbreng van de leden van de GroenLinks-fractie
II Reactie van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
I Vragen en opmerkingen uit de fracties
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief inzake
goedkeuring meeste plannen Sterk Techniekonderwijs en zijn blij dat techniekonderwijs
in het Nederland hierdoor wordt gestimuleerd. Desondanks hebben ze hierover nog enkele
vragen.
De leden lezen in de brief van de Minister dat Nederland is verdeeld onder 78 regio’s,
waarbij er 45 plannen inmiddels zijn goedgekeurd. Voor 33 plannen moest er nog een
aanpassing worden gedaan, maar daar zijn ook 26 plannen van goedgekeurd. Dit betekent
dat er regio’s zijn die geen ondersteuning krijgen in het innovatief en toekomstbestendig
maken van hun harde techniekonderwijs. Welke regio’s zijn dit? Hoe is de regionale
spreiding gewaarborgd? Hoe waarborgt de Minister dat de leerlingen in deze regio’s
wel gestimuleerd worden te kiezen voor techniekonderwijs? Waarop zijn de overige zeven
plannen afgekeurd? Hebben deze afgekeurde onderwijsinstellingen ondersteuning gekregen
vanuit het ministerie en ziet de Minister mogelijkheden om deze instellingen te helpen
bij het creëren van goed techniekonderwijs?
De leden lezen in de brief van de Minister dat de Minister inzet op scholingsadviseurs.
Hoe wordt deze functie vormgegeven?
De lezen voorts in de brief van de Minister dat de Minister inzet op een critical friend. Hoe wordt deze functie vormgegeven?
De leden lezen dat er bij scholen die in twee rondes zijn afgewezen, er mogelijk iets
aan de hand is. Hoe gaat de Minister erachter komen of dit daadwerkelijk het geval
is? Daarnaast lezen de leden dat in sommige regio’s het nog niet lukt om een slagvaardige
samenwerking van de grond te krijgen. Hoe gaat de Minister deze regio’s ondersteunen
zodat dat wel mogelijk wordt? Daarnaast lezen de leden dat sommige regio’s dunbevolkt
zijn en dat leerlingendaling debet is aan de planvorming. Hoe waarborgt de Minister
dan alsnog de mogelijkheden voor deze leerlingen om zich te specialiseren in techniekonderwijs?
De leden lezen dat uiterlijk 1 juni 2020 de afgewezen regio’s opnieuw de kans krijgen
om hun plannen in te dienen en dat de Minister ervanuit gaat dat vanaf dat moment
het hele land kan werken aan een sterk technisch vmbo. Hoe waarborgt de Minister dat
alle plannen goedgekeurd gaan worden? Wat gebeurt er als dat niet het geval is?
De leden lezen dat de Minister extra wil inzetten op het lerarentekort in de techniek
vanuit de middelen voor sterk techniekonderwijs. Op welke manier gaat de Minister
dat doen? Heeft de Minister duidelijke doelstellingen gecreëerd? Wanneer is de inzet
voor de Minister geslaagd? Daarnaast vragen de leden op welke manier er samengewerkt
wordt met de arbeidsmarkt. Ziet de Minister mogelijkheden om experts vanuit het werkveld
voor de techniekklas te krijgen? Is de Minister bereid om hier verder onderzoek naar
te doen?
De leden krijgen signalen dat er nog veel onduidelijkheden zijn over de doelen die
gesteld worden aan het techniekonderwijs in het basisonderwijs. Is de Minister het
daarmee eens? Hoe gaat de Minister dat verbeteren? De leden zien dat hierdoor het
techniekonderwijs moeizaam van de grond komt bij basisscholen. Welke concrete stappen
neemt de Minister om dat te verbeteren? Aangezien het verbeteren van technisch vmbo
begint bij goed techniekonderwijs op de basisschool, zo stellen de leden.
Inbreng van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de goedkeuring
van de meeste plannen Sterk Techniekonderwijs en willen de Minister nog enkele vragen
voorleggen.
De leden lezen dat 33 plannen bijstelling nodig hadden en opnieuw zijn beoordeeld
en er nu nog zeven plannen zijn die niet zijn goedgekeurd. Wat gebeurt er met deze
regio’s, ontvangen zij bijvoorbeeld geen bekostiging? Hoe ziet de ondersteuning eruit
die deze regio’s ontvangen, zo vragen deze leden
Inbreng van de leden van de GroenLinks-fractie
De leden van de GroenLinks-fractie hebben de brief van de Minister inzake goedkeuring
meeste plannen Sterk Techniekonderwijs tot zich genomen. De voornoemde leden hebben
nog enkele vragen hierover.
Extra inzet voor de nieuwe leerweg en voor lerarenopleidingen techniek
De Minister stelt in zijn brief dat hij vanwege extra financiële ruimte nog specifiek
extra geld wil inzetten om het grote lerarentekort in het techniekonderwijs tegen
te gaan. Hij schrijft dat het lerarentekort bijzonder nijpend is in de techniek en
daarmee een van de meest cruciale risicofactoren voor het slagen van de extra investeringen
in het technisch vmbo. De Minister schrijft echter niet in de brief hoe hij dit gaat
doen. De voornoemde leden vragen hoe de Minister het extra geld gaat inzetten om specifiek
het lerarentekort in de techniek aan te pakken. Welke plannen heeft de Minister daarvoor
en hoeveel geld gaat hij daarin investeren? De Minister schrijft dat veel opleidingen
alleen nog maar deeltijd worden aangeboden omdat er te weinig instroom is voor de
voltijdopleiding en dat de verwachting is dat een groot deel van de huidige docenten
op grond van hun leeftijd uitstroomt. De voornoemde leden vragen hoe de Minister het
vak van techniekdocent aantrekkelijker wil maken. Gaat de Minister ook specifiek inzetten
op zij-instroom als het gaat om het werven van leraren voor het techniekonderwijs?
Zo ja, op welke manier? Ten slotte vragen de voornoemde leden in hoeverre de plannen
rondom het technisch vmbo überhaupt te realiseren zijn, als het lerarentekort zo nijpend
is in het techniekonderwijs. Moet niet eerst het lerarentekort worden aangepakt, zo
vragen de leden.
II Reactie van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
C.H. Bosnjakovic , adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.