Schriftelijke vragen : Het Emergency Trust Fund for Africa (EUTF)
Vragen van het lid Diks (GroenLinks) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over het Emergency Trust Fund for Africa (EUTF) (ingezonden 21 januari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «De EU heeft in stilte een crisis uitgeroepen in 26 Afrikaanse landen. En omzeilt zo
de eigen aanbestedingsregels», van De Correspondent?1
Vraag 2
Deelt u de strekking van het artikel dat de EU haar eigen aanbestedingsregels in het
European Union Emergency Trust Fund for Africa (EUTF) omzeilt door te verklaren dat
de meeste landen waar het EUTF actief is in een staat van crisis verkeren? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 3
Hoe beoordeelt u het feit dat het besluit van de Europese Commissie van 20 oktober
2015 om het EUTF op te richten2 in Artikel 3 bepaalt dat een groot aantal Afrikaanse landen in een staat van crisis
verkeert, met verwijzing naar paragraaf 2 van Artikel 190 van de uitvoeringsvoorschriften
voor de financiële regels van de Europese Unie?3
Vraag 4
Is dit besluit van de Europese Commissie toentertijd voorgelegd aan het Nederlandse
Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Nederlandse parlement?
Vraag 5
Deelt u de opvatting van de Europese Commissie dat de betreffende Afrikaanse landen
in een crisissituatie verkeerden in 2015, zoals gedefinieerd in paragraaf 2 van Artikel
190 van de uitvoeringsvoorschriften voor de financiële regels van de Europese Unie?
Zo ja, kunt u dat, met expliciete verwijzingen naar Artikel 190, nader toelichten
voor Senegal, Tanzania en Marokko?
Vraag 6
Bedoelt de Commissie, voor wat betreft de bepaling in artikel 3 van Commissie besluit
C(2015) 7293 dat de landen waaraan wordt gerefereerd in Paragraaf 4 van Artikel 1
in crisissituatie verkeren, specifiek de landen die in die paragraaf bij naam worden
genoemd, of ook hun buurlanden, waar dezelfde paragraaf aan refereert zonder deze
bij naam te noemen?
Vraag 7
Wat is de reden dat de Commissie heeft besloten om te bepalen dat al die landen in
een crisissituatie verkeren? Wat zijn de voordelen en nadelen van dat besluit?
Vraag 8
Deelt u de mening dat crisissituaties zoals beschreven in Artikel 190 per definitie
van tijdelijke aard zijn, en dat de Europese Commissie daarom niet bij voorbaat kan
bepalen dat landen de komende jaren in dergelijke crisissituaties zullen verkeren?
Zo ja, wat betekent dat voor uw appreciatie van Commissie Besluit C(2015) 7293?
Vraag 9
Bent u bereid om de Europese Commissie te verzoeken om Besluit C(2015) 7293 zo snel
mogelijk aan te passen en deze situatie recht te zetten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Deelt u de mening van de auteurs van het artikel dat het uitroepen van de crisissituatie
heeft gefaciliteerd dat de middelen van het EUTF vooral werden weggezet via officiële
kanalen, terwijl het de toegang voor NGOs en lokale Afrikaanse organisaties en overheden
heeft bemoeilijkt?
Vraag 11
Deelt u de mening dat lokaal eigenaarschap fundamenteel is voor succesvolle ontwikkelingssamenwerking,
zoals onderstreept in de Paris Declaration on Aid Effectiveness, de Accra Agenda for
Action en de Busan Partnership Agreement?
Vraag 12
Deelt u de mening dat het EUTF en andere vormen van Europese en Nederlandse ontwikkelingssamenwerking
gericht op migratie geen of weinig recht doen aan deze eigenaarschapsagenda? Zo ja,
wat bent u van plan om dat te verbeteren? Zo nee, kunt u beschrijven op welke manier
lokaal eigenaarschap is vormgegeven binnen deze programma’s, met specifieke verwijzing
naar het EUTF?
Vraag 13
Klopt het dat Afrikaanse partnerlanden slechts deelnemen aan deStrategic Board en Operational Committee van het EUTF als waarnemers? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot de Overeenkomst van
Cotonou, waarvan de beginselen stellen dat de partners gelijk zijn en dat de landen
in Afrika, de Cariben en de Stille Oceaan (ACS) hun eigen ontwikkelingsbeleid bepalen?
Vraag 14
Welk percentage van de financiële middelen in het EUTF kwam oorspronkelijk uit andere
fondsen en middelen bestemd voor ontwikkelingssamenwerking?
Vraag 15
Bent u voorts bekend met het artikel «Europe spends billions stopping migration. Good luck figuring out where the money
actually goes» van De Correspondent?4
Vraag 16
Deelt u de strekking van het artikel dat de besteding van ontwikkelingsgelden van
de Europese Unie en de lidstaten, waaronder Nederland, niet transparant en overzichtelijk
is? Zo ja, wat gaat u doen om dit te verbeteren? Zo nee, waarom hebben zelfs onderzoeksjournalisten
zoveel moeite om de bestemming en besteding van de middelen te achterhalen?
Vraag 17
Kunt u aangeven hoeveel middelen van de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
voor 2019 zijn gereserveerd voor migratie-gerelateerde projecten in Nigeria?
Vraag 18
Deelt u de mening van de auteurs dat de coördinatie tussen de verschillende lidstaten
en de Europese Commissie op landniveau, in Nigeria in dit geval, veel te wensen overlaat,
en zich veelal beperkt tot een passieve vorm van coördinatie door elkaar op de hoogte
te houden van de verschillende programma’s, maar dat proactieve coördinatie tekortschiet?
Zo ja, wat bent u van plan te ondernemen om dat te verbeteren? Zo nee, kunt u aangeven
hoe proactieve coördinatie plaatsvindt in het geval van Nigeria?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L.I. Diks, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.