Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de uitwerking van de oplossingsrichting voor knelpunten bij de import van gebruikte voertuigen (Kamerstuk 32800-64)
2020D00875 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Financiën heeft op 15 januari 2020 enkele vragen en opmerkingen
aan de Minister van Financiën voorgelegd over de op 3 december 2019 door de Staatssecretaris
van Financiën toegezonden brief inzake de uitwerking van de oplossingsrichting voor
knelpunten bij de import van gebruikte voertuigen (Kamerstuk 32 800, nr. 64).
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De griffier van de commissie, Weeber
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de VVD
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief «uitwerking
van de oplossingsrichting voor knelpunten bij de import van gebruikte voertuigen»
en hebben daarover nog enkele vragen.
De leden van de VVD-fractie vragen naar de houdbaarheid van de huidige opzet van de
belasting voor personenauto’s en motorrijtuigen (bpm). De Staatssecretaris gaf in
zijn brief aan dat mogelijk fundamentele wijzigingen in het stelsel nodig zijn om
de discussie over de waardering van auto’s te beslechten, maar wil op korte termijn
nog niet overgaan tot stelselwijzigingen. Kan de Minister toelichten waarom een ingreep
in de bpm wenselijk zou zijn? En waarom niet wordt gekozen voor een fundamentele oplossing?
Wat zijn de gevolgen of risico’s als er geen fundamentele wijziging wordt ingevoerd?
De leden van de VVD-fractie vragen waarom er in het verleden is gekozen voor het beperken
van de fysieke controle op importvoertuigen. Speelden alleen de benodigde specialistische
kennis een rol of ook andere overwegingen?
De leden van de VVD-fractie vragen welke consequenties importeurs kunnen verwachten
wanneer blijkt dat de bpm-regels niet voldoende worden nageleefd. Zijn naast de positieve
stimulans met betrekking tot het gedragseffect ook strengere sancties overwogen voor
frauderende importeurs. Zo ja, welke?
De leden van de VVD-fractie vragen de Minister welke verschillende opties tot aanpassing
toezichtmodel er in de voorbereiding zijn gepasseerd en waarom deze niet de eindstreep
hebben gehaald.
De leden van de VVD-fractie vragen naar de precieze aantallen van auto’s (parallelimport)
die worden geïmporteerd naar Nederland. Bij hoeveel van deze auto’s wordt gebruik
gemaakt van de forfaitaire afschrijvingstabel? En bij hoeveel auto’s wordt er fysiek
gecontroleerd in het huidige toezichtmodel? Graag een overzicht per jaar over de afgelopen
vijf jaar.
De leden van de VVD-fractie vragen of er voldoende waarborgen in het proces zijn zodat
een fiscaal akkoord voor inschrijving in alle gevallen wordt aangehouden tot een daadwerkelijke
hercontrole van het voertuig. Zo nee, waarom niet?
De leden van de VVD-fractie vragen naar voorbeelden van besluiten van de Belastingdienst
waarbij de RDW adviseert tot een nadere controle, maar de Belastingdienst het voertuig
niet oproept voor hertaxatie. In welke gevallen wordt hiertoe besloten en waarom?
Om hoeveel gevallen gaat het naar verwachting?
De leden van de VVD-fractie vragen bij hoeveel auto’s er de afgelopen vijf jaar fraude
is gepleegd ten aanzien van de leeftijd van de auto. Wordt er specifiek op leeftijd
gecontroleerd of vooral op de uiterlijke kenmerken?
De leden van de VVD-fractie vragen waaruit het takenpakket bestaat van Domeinen Roerende
Zaken (DRZ). Voor wie voeren ze welke taken uit? Waarom en welke apparaten moeten
aanwezig zijn om de hertaxatie uit te kunnen voeren? Hoeveel fte wordt hiervoor beschikbaar
gesteld?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van het CDA
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de maatregelen
die de Staatssecretaris heeft voorgesteld bij de parallelimport van schade-auto’s.
Zij hebben hierover een aantal vragen.
1. Kan de Minister aangeven hoeveel schadeauto’s in 2019 geïmporteerd zijn en hoeveel
van die auto’s aan een keuring zijn onderworpen?
2. Kan de Minister aangeven hoeveel schadeauto’s in 2019 geïmporteerd zijn en hoeveel
van die auto’s onder het nieuwe stelsel aan de keuring onderworpen zouden worden?
3. Is het Europeesrechtelijk mogelijk om de kosten van de hertaxatie in rekening te brengen
bij de importerende partij, aangezien dit als een inbreuk gezien kan worden op het
vrij verkeer van goederen?
4. Kan de Minister meer inzicht geven in de fundamentele herziening van de bpm waarover
de landsadvocaat geadviseerd heeft: wat was de vraag en hoe zou de uitkomst precies
werken?
5. Welke problemen worden niet aangepakt bij deze nieuwe aanpak?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van D66
De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de voorgestelde
oplossingsrichting. Deze leden steunen de inzet op een verbeterde vormgeving van het
toezicht.
De leden van de D66-fractie vragen om een nadere toelichting over de mogelijkheid
en wenselijkheid van een erkenningsregeling voor taxateurs. Welke ervaringen met de
RDW-erkenningsregelingen zijn er tot nu toe? Op welke wijze kan een erkenningsregeling
bijdragen aan de doeltreffendheid en doelmatigheid van toezicht en handhaving?
De leden van de D66-fractie vragen naar de ontwikkelingen in, en voortgang met, het
in gang gezette proces zoals beschreven in de brief van 3 december 2019. Per wanneer
zijn de uitvoeringstoetsen beschikbaar? Is er ook een integrale gezamenlijke uitvoeringstoets
voorzien?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Anne) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
A.H.M. Weeber, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.