Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raan over het bericht dat de vertegenwoordigers van SATL en BTV zijn opgestapt uit het overleg van de klankbordgroep Luchtvaartnota 2020–2050
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de vertegenwoordigers van SATL en BTV zijn opgestapt uit het overleg van de klankbordgroep Luchtvaartnota 2020–2050 (ingezonden 6 december 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            16 januari 2020).
         
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Minister blokkeert overleg met omwonenden» en «Deze verklaring
               van SATL en BTV mocht niet worden gedeeld»?1 2
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Bent u ervan op de hoogte dat de vertegenwoordigers van de Samenwerkende Actiegroepen
               Tegen Laagvliegen (SATL) en Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) zijn opgestapt
               uit het overleg van de klankbordgroep Luchtvaartnota 2020–2050 van 26 november 2019?
            
Antwoord 2
            
Ja
Vraag 3
            
Kent u de verklaring die zij in dit overleg wilden afgeven als evaluatie op het proces,
               maar die zij hier niet naar voren mochten brengen?3
Antwoord 3
            
SATL en BTV mochten hun verklaring wel toelichten maar niet integraal voorlezen tijdens
               de klankbordgroep van 26 november 2019. In een eerdere klankbordgroep was namelijk
               al een soortgelijke verklaring van SATL/BTV voorgelezen en integraal bij de notulen
               gevoegd. Tevens is aangeboden om de verklaring ook deze keer integraal toe te voegen
               aan de notulen, zodat de leden van de klankbordgroep er op deze manier kennis van
               konden nemen.
            
Vraag 4
            
Kent u de volgende constatering van SATL en BTV: «We constateren dat het proces, hoe
               te komen tot een concept Luchtvaartnota een voorgekookt menu was»? Wat is daarop uw
               reactie?
            
Antwoord 4
            
De klankbordgroep van de Luchtvaartnota is ingericht om de belangen van alle betrokken
               partijen helder in beeld te brengen en hun argumentatie mee te kunnen nemen in de
               uiteindelijke politieke besluitvorming van de totstandkoming van de Luchtvaartnota.
               De leden van de klankbordgroep hebben een belangrijke bijdrage geleverd door op gezette
               tijden te reageren en inbreng te leveren in de discussie, waardoor een completer en
               evenwichtiger beeld is ontstaan van alle belangen die onderdeel zijn van de besluitvorming.
            
Vraag 5
            
Wat is uw reactie op de stelling van SATL en BTV dat er op hoofdpunten geen enkele
               ruimte was voor hun inbreng?
            
Antwoord 5
            
Vanaf de start heeft participatie een belangrijk rol gespeeld in het vormgeven van
               de richting en inhoud van de Luchtvaartnota. Nadat SATL/BTV zich had afgesplitst van
               LBBL hebben zij op hun verzoek een aparte stoel in de klankbordgroep van de Luchtvaartnota
               gekregen. Daar hebben zij net als de andere leden hun inbreng kunnen leveren. Zie
               verder antwoord 3.
            
Vraag 6
            
Wat is uw reactie op de stelling van SATL en BTV dat er, ondanks een actieve opstelling,
               weinig tot niets is gedaan met hun input en feedback onder andere over de ingebrachte
               expertise met betrekking tot vogelaanvaringen?
            
Antwoord 6
            
De inbreng van partijen is zo goed mogelijk meegenomen in de totstandkoming van de
               Luchtvaartnota.
            
Vraag 7
            
Wat is uw reactie op de stelling van SATL en BTV dat diverse vragen niet werden beantwoord,
               onder andere de vragen over het te optimistisch inschatten van het perspectief op
               elektrisch vliegen?
            
Antwoord 7
            
Dit is juist een voorbeeld waarbij de inbreng van de klankbordgroep direct effect
               heeft gehad op de verbetering van de kwaliteit van de PlanMER. Deze vraag heeft waarschijnlijk
               betrekking op de presentatie van de eerste versie van de doorrekening van de PlanMER.
               Daar bleken door bepaalde aannames over elektrisch vliegen vreemde uitkomsten te zijn.
               Deze aannames zijn hierop aangepast.
            
Vraag 8
            
Kent u de kritiek van SATL en BTV dat de door hun gemaakte punten regelmatig niet
               zijn opgenomen in de notulen?
            
Antwoord 8
            
Van de bijeenkomsten van de klankbordgroep heeft altijd verslaglegging plaatsgevonden.
               Na de zomer is aangegeven binnen de klankbordgroep dat er behoefte was aan meer detailniveau
               in de verslaglegging. Dit heeft geleid tot het besluit om het detailniveau in de notulen
               te verhogen, en om deze eerst als concept aan alle leden van de klankbordgroep voor
               te leggen. Hierdoor kunnen eventuele gewenste aanpassingen gemaakt worden voordat
               het verslag definitief wordt. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de leden
               van de klankbordgroep om hiervoor zorg te dragen.
            
Vraag 9
            
Erkent u dat deze notulen daardoor geen volledig beeld geven van de gesprekken die
               hebben plaatsgevonden in de klankbordgroep? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 9
            
Het uitgangspunt van de notulen is dat deze rechtdoen aan wat er tijdens de bijenkomsten
               wordt ingebracht. Het is belangrijk dat alle leden van de klankbordgroep in de notulen
               hun inbreng kunnen terugvinden, en kunnen aangeven wanneer zij denken dat dit in onvoldoende
               mate het geval is. Hiervoor is te allen tijde de ruimte geweest tijdens de klankbordgroep
               bijeenkomsten, en dit heeft ook diverse malen geleid tot aanpassing van de notulen.
            
Vraag 10
            
Erkent u dat door incomplete en ongebalanceerde notulen een deel van de door SATL
               en BTV aangeleverde waarschuwingen en argumenten u niet bereikt zouden kunnen hebben?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 10
            
Tijdens de bijeenkomsten van de klankbordgroep heeft altijd verslaglegging plaatsgevonden
               waardoor de inbreng van alle leden terug te vinden is. Het is belangrijk dat alle
               leden van de klankbordgroep in de notulen hun inbreng kunnen terugvinden, en dat de
               verslaglegging zo nodig wordt aangepast om dit te realiseren. De leden van de klankbordgroep
               kunnen aangeven of dit voor hen in voldoende mate het geval is. Belangrijk is dat
               aan een dergelijke oproep binnen de klankbordgroep gehoor wordt gegeven, om te kunnen
               komen tot een gezamenlijk gedragen proces betreft de totstandkoming van de notulen.
               Ik ben ervan overtuigd dat dit in voldoende mate het geval is. In aanvulling hierop
               zijn mijn medewerkers, waaronder de plv directeur luchtvaart, bij alle klankbordgroepvergaderingen
               aanwezig geweest. Ook wat niet op papier is vastgelegd is gehoord. Bovendien hebben
               alle klankbordgroepleden voortdurend de uitnodiging gehad een eigen, aanvullende inbreng
               te leveren, zoals het indienen van een position paper, het inbrengen van relevant
               (eventueel eigen) onderzoek, het agenderen van onderwerpen en het geven van presentaties.
               Ook hebben diverse leden gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een of meer leden
               van het nota-team apart te spreken om punten te bespreken, vragen te stellen of standpunten
               op te helderen.
            
Vraag 11
            
Deelt u de mening dat het vanwege de incomplete en ongebalanceerde notulen niet mogelijk
               is om een gebalanceerde beleidsbeslissing te nemen inzake de luchtvaartnota? Zo nee,
               waarom niet?
            
Antwoord 11
            
Die mening deel ik niet, omdat ik de inbreng van de klankbordgroep wel uitgebalanceerd
               acht, mede door de veelzijdigheid van de inbreng zowel tijdens de overleggen als daarbuiten.
               En bovendien baseert het kabinet de ontwikkeling van beleidsnota’s op heel veel meer
               dan stakeholder-overleggen, zoals wetenschappelijk onderzoek, plan-MER-proces, internationaal
               overleg, bestuurlijke overleggen etc.
            
Vraag 12
            
Erkent u dat in deze klankbordgroep de vertegenwoordiging van de luchtvaartsector,
               het ministerie en bewonersgroepen, numeriek in het nadeel is uitgevallen van bewonersgroepen?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 12
            
De klankbordgroep is samengesteld met het doel om alle verschillende belangen een
               stem te geven, zodat bij de voorbereiding van beleid alle argumenten meegewogen kunnen
               worden. Er vindt geen besluitvorming plaats, de leden worden nergens aan gecommitteerd
               en er wordt niet gestemd. Bewoners zijn op vier manieren vertegenwoordigd: via een
               vertegenwoordiger van de omwonenden Schiphol; via een vertegenwoordiger van de bewonersvertegenwoordigers
               van de regionale vliegvelden; via een vertegenwoordiger van het LBBL en via een vertegenwoordiger
               van SATL/BTV. Bovendien heeft de voorzitter niet de numerieke verhouding leidend gemaakt
               voor de spreektijd tijdens de overleggen, waar juist de bewonersgroepen volop gebruik
               van hebben gemaakt door wanneer zij dat nodig achtten het woord te vragen, dat ook
               kregen en relatief juist veel spreektijd hebben gekregen.
            
Vraag 13
            
Erkent u dat deze ongelijkheid zich ook manifesteert in het feit dat de bewoners veel
               van hun eigen tijd en geld steken in hun deelname aan dergelijke overleggen, terwijl
               het in geval van de vertegenwoordigers van de sector en het ministerie om betaalde
               banen gaat? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 13
            
Deelname van de leden wordt gewaardeerd door het ministerie. Het staat de leden vrij
               om af te wegen of zij dit een goede besteding van hun tijd vinden.
            
Vraag 14
            
Kent u de volgende stelling van SATL en BTV: «Door het ontbreken van een MKBA kan
               er geen zorgvuldige transparante belangenafweging gemaakt worden; ondanks meermaals
               aandringen bleef de deur hiervoor gesloten; Dit is een ernstig gemis»? Wat is daarop
               uw reactie?
            
Antwoord 14
            
Op verzoek van uw Kamer (motie-Kröger, Kamerstuk 31 936 nr. 543) laat ik een PlanMER opstellen ter onderbouwing van het luchtvaartbeleid. Naast de
               milieueffecten laat ik daarbij ook de economische effecten in beeld brengen. Het voordeel
               van een PlanMER ten opzichte van een MKBA is dat de milieu en economische effecten
               gelijkwaardig (kwalitatief en kwantitatief) met elkaar vergeleken kunnen worden. Dat
               biedt voordelen bij een strategische beleidsafweging. Bij een MKBA ontbreken vaak
               voldoende gegevens om bijvoorbeeld de geluidshinder in geld uit te drukken. Daardoor
               blijft die post in veel gevallen beperkt tot een «»-PM»». Overigens laat ik onderzoeken
               hoe ik de kwaliteit van toekomstige MKBA’s kan verbeteren.
            
Vraag 15
            
Kent u de volgende oproep van SATL en BTV: «Rekening houdend met de overlast, gezondheidsschade
               en de maatschappelijke kosten en baten dient ook met een krimpscenario rekening gehouden
               te worden»? Wat is daarop uw reactie?
            
Antwoord 15
            
In de PlanMER ter onderbouwing van de Luchtvaartnota worden ook de effecten van een
               krimpscenario in beeld gebracht.
            
Vraag 16
            
Wat zegt het u dat SATL en BTV nadrukkelijk afstand hebben genomen van de concept-Luchtvaartnota
               2020–2050 en het nog te formuleren voorkeursscenario?
            
Antwoord 16
            
Het is gebruikelijk een oordeel te geven over een eindproduct en niet over concepten.
Vraag 17
            
Onderschrijft u dat in het proces van de Luchtvaartnota 2020–2050 onvoldoende rekening
               is gehouden met de wensen van deze en andere bewonersgroepen, actiegroepen en belangenverenigingen?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 17
            
Zie het antwoord op vraag 10.
Vraag 18
            
Erkent u dat een dergelijke gang van zaken, waarbij in dit geval SATL en BTV met het
               gevoel blijven zitten dat ze niet gehoord worden, zeer schadelijk is voor het vertrouwen
               van burgers in de overheid? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 18
            
SATL/BTV heeft alle gelegenheid gehad om haar belang in te brengen, en heeft hier
               ook gebruik van gemaakt. Ik heb hier waardering voor.
            
Vraag 19
            
Erkent u dat het op basis van dit incomplete en ongebalanceerde proces, waar SATL
               en BTV nadrukkelijk ontevreden over zijn en afstand van nemen, niet correct zou zijn
               om een vinkje te zetten achter het hoofdstuk «burgerparticipatie»? Zo nee, waarom
               niet?
            
Antwoord 19
            
Ik zet geen vinkjes. Met deze vraag doet u geen recht aan de voorbereiding van de
               Luchtvaartnota, waarbij ik expliciet het belang van de inbreng van belanghebbenden
               een grote rol heb gegeven.
            
Vraag 20
            
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 20
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.