Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kops en Wilders over het toenemende aantal huishoudens dat de energierekening niet meer kan betalen
Vragen van de leden Kops en Wilders (beiden PVV) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het toenemende aantal huishoudens dat de energierekening niet meer kan betalen (ingezonden 14 november 2019).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 17 december
2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Het aantal mensen dat energierekening niet kan betalen
dreigt te verdubbelen»?1
Antwoord. 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat ruim 650.000 huishoudens hun maandelijkse
energierekening niet of nauwelijks kunnen betalen?
Deelt u de conclusie dat de almaar stijgende energielasten een direct gevolg zijn
van uw eigen klimaat- en energiebeleid en u huishoudens daarmee de energiearmoede
in stort?
Antwoord 2 en 3
Voor het kabinet staat in het Klimaatakkoord voorop dat de transitie voor iedereen
haalbaar en betaalbaar is. Dat betekent dat de huishoudportemonnee zoveel mogelijk
wordt ontzien en dat een evenwichtige verdeling van lasten tussen huishoudens en bedrijven
wordt bereikt.
Het kabinet heeft daarom in het Klimaatakkoord maatregelen getroffen die de effecten
van het energie- en klimaatbeleid op huishoudens beperken. De lasten van de Opslag
Duurzame Energie (ODE) worden verschoven van huishoudens naar bedrijven, bedrijven
betalen voortaan 67 procent van de ODE-rekening in plaats van de helft. Ook is de
vaste belastingvermindering fors verhoogd. Dit houdt in dat de huishoudportemonnee
met de maatregelen in de energiebelasting vanaf 2020 in belangrijke mate wordt ontzien.
Voor de periode na 2021 is er sprake van een beperkte stijging in de energiebelastingen.
Het kabinet geeft deze maatregelen zo vorm dat de laagste en midden-inkomensgroepen
hiervan relatief het meest profiteren. De doorrekening van het Klimaatakkoord van
1 november jl. door het CPB bevestigt dit beeld.
Het rapport van onderzoeksbureau Ecorys waar het artikel naar verwijst dateert van
februari 2019. De lastenverlichtende maatregelen voor huishoudens uit het Klimaatakkoord
zijn hierin nog niet meegenomen.
Vraag 4
Deelt u de conclusie van onderzoeksbureau Ecorys dat de groep «energiearme» huishoudens
de komende tien jaar verder zal toenemen (naar 1,5 miljoen huishoudens in 2030) als
direct gevolg van uw besluit om alle woningen van het gas af te halen?
Antwoord 4
Nee, die conclusie deel ik niet. De ambitie van het Klimaatakkoord is 1,5 miljoen
bestaande woningen via de wijkgerichte aanpak aardgasvrij te maken en 234.000 woningen
buiten de wijkgerichte aanpak onder handen te nemen.
Deze ambitie wil het kabinet samen met alle betrokken partijen stap-voor-stap realiseren.
Het Klimaatakkoord bevat een breed pakket aan maatregelen om de transitie haalbaar
en betaalbaar te houden. Zo wordt bijvoorbeeld de ISDE voor kleine duurzame warmte
opties na 2020 verlengd en wordt de ISDE uitgebreid naar isolatie.
Daarnaast zijn er bijvoorbeeld afspraken gemaakt met woningcorporaties over het verduurzamen
van sociale huurwoningen en introduceert het kabinet aantrekkelijke leningsvoorwaarden
voor verduurzaming van particulieren via het warmtefonds. Bovendien bevordert het
kabinet kostenreductie bij installatiebedrijven, aannemers en de energiesector via
meerjarige innovatieprogramma’s.
Het kabinet hanteert verder als het uitgangspunt dat steeds meer huishoudens de kosten
voor verduurzaming van de woning via een lagere energierekening kunnen terugverdienen.
Om dat te bereiken moeten de kosten van verduurzamingsmaatregelen omlaag door innovatie
en opschaling en moet de inrichting van de energiebelasting de omschakeling naar duurzame
warmteopties gaan ondersteunen. Daarnaast zijn er subsidies en aantrekkelijke financieringsopties
nodig om investeringen aantrekkelijk en rendabel te maken.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal uw Kamer op korte termijn
over deze punten informeren in separate brieven over financiering en ontzorging van
eigenaar-bewoners en over innovatie en kostenreductie in de bouw.
Vraag 5, 6 en 7
Deelt u de conclusie van Ecorys dat, ondanks dat steeds meer huiseigenaren isolerende
maatregelen nemen in een poging de energielasten te doen dalen, de totale lasten (met
bijna 17%) zullen toenemen?
Deelt u de mening dat energie een basisbehoefte is, maar door uw beleid voor velen
een onbetaalbaar luxeproduct is geworden? Wat gaat u doen aan deze toenemende energiearmoede?
Hoe kunt u met droge ogen blijven volhouden dat de energietransitie voor iedereen
behapbaar en betaalbaar zou zijn? Bent u ertoe bereid het schrappen van de gasaansluitplicht
terug te draaien, de energierekening echt te verlagen en direct te stoppen met uw
klimaat- en duurzaamheidswaanzin?
Antwoord 5, 6 en 7
Het rapport van onderzoeksbureau Ecorys dateert van februari 2019. Als onderdeel van
het Klimaatakkoord zijn belastingmaatregelen aangekondigd ten gunste van huishoudens.
Deze maatregelen zijn hierin nog niet meegenomen. Juist door deze maatregelen profiteren
huishoudens met een lager inkomen relatief het meest.
Of een huishouden zijn energierekening kan betalen, hangt niet alleen af van de uitgaven
aan energie, maar ook van het besteedbare inkomen en de andere noodzakelijke uitgaven
van huishoudens. Uit het rapport van het PBL Meten met twee maten uit december 2018 blijkt overigens dat Nederland in Europees perspectief relatief
goed scoort op betaalbaarheid van de energierekening voor huishoudens en relatief
weinig energiearmoede kent.
Het kabinet houdt een vinger aan de pols en volgt de ontwikkeling van de energierekening.
Daarbij beschouwt het kabinet het inkomensbeleid integraal en weegt het jaarlijks
alle plussen en minnen in de koopkrachtbesluitvorming. De ontwikkeling van de energierekening
wordt via de inflatie ook meegenomen in de koopkrachtberekeningen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.