Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Ploumen en Kerstens over de sluiting van een afdeling in het OLVG Oost door personeelstekort
Vragen van de leden Ploumen en Kerstens (beiden PvdA) aan de Minister voor Medische Zorg over de sluiting van een afdeling in het OLVG Oost door personeelstekort (ingezonden 14 november 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 2 december 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Ziekenhuis OLVG Oost sluit verpleging oncologie om
personeelstekort»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3, 4
Hoe vindt u het dat een afdeling moet sluiten als gevolg van een personeelstekort?
Welke gevolgen zal de sluiting van de afdeling hebben voor patiënten van de verpleegafdeling
Hematologie & Oncologie van het OLVG locatie Oost?
Welke gevolgen zal de sluiting hebben voor de kwaliteit van zorg voor patiënten hematologie
en oncologie in de omgeving van Amsterdam?
Antwoord 2, 3, 4
Op 11 december sluit de verpleegafdeling hematologie & oncologie in het OLVG locatie
Oost. Vanaf 1 december zullen geen nieuwe patiënten meer worden opgenomen in het OLVG
Oost. Het gaat, aldus OLVG, om een klein deel van de totale oncologische zorg die
het ziekenhuis biedt. Namelijk de klinische zorg voor patiënten onder behandeling
van een internist-oncoloog/ hematoloog. De dagbehandeling en de polikliniek blijven
wel gevestigd in het OLVG Oost. Patiënten die worden opgenomen kunnen voortaan terecht
in het OLVG locatie West. Patiënten kunnen hier de zorg ontvangen die zij gewend zijn
te krijgen van het ziekenhuis.
Ik heb vernomen dat het OLVG een zorgvuldige overgang tussen de twee locaties voor
zowel de patiënt als het personeel heeft ingeregeld. Patiënten zijn persoonlijk geïnformeerd
door het ziekenhuis. Het OLVG heeft er bewust voor gekozen om per 1 december geen
nieuwe patiënten meer op te nemen, zodat weinig tot geen van de huidige patiënten
hoeven te verhuizen naar de andere locatie. Binnen een straal van 10 km kan dezelfde
zorg door dezelfde aanbieder worden geleverd. De kwaliteit van zorg blijft hiermee
gewaarborgd. Desalniettemin betekent dit zowel voor de patiënt als voor het personeel
een grote verandering waarmee zorgvuldig dient te worden omgegaan.
Vraag 5
Bent u voorafgaand aan de sluiting geïnformeerd? Zo ja, hebt u voorafgaand stappen
ondernomen om sluiting te voorkomen? Zo nee, kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 5
Nee. De zorgverzekeraar heeft zorgplicht en is daarmee verantwoordelijk voor het leveren
van toegankelijk en kwalitatief goede zorg. Bij het sluiten van een afdeling zullen
zij eerst gezamenlijk met de zorgaanbieder, in dit geval het OLVG, kijken of aan de
zorgplicht voldaan kan worden. Patiënten die verpleegd moeten worden op de afdeling
hematologie & oncologie kunnen terecht bij het OLVG locatie West. Ik heb daarom niet
eerder signalen over de sluiting ontvangen.
Vraag 6
Verwacht u dat op korte termijn ook in andere ziekenhuizen afdelingen moeten sluiten
als gevolg van een tekort aan gespecialiseerde verpleegkundigen? Zo ja, hebt u al
concrete signalen ontvangen en kunt u deze toelichten?
Antwoord 6
In de brief «De toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe en Zuidoost Groningen2» van 2 oktober jl. heb ik aangegeven dat Treant de SEH in Stadskanaal per 1 oktober
2019 ’s nachts, van 22.00 uur tot 8.00 uur, sluit. De redenen hiervoor zijn dat op
de locatie Stadskanaal ’s nachts een zeer gering aantal patiënten kwam en dat het,
daarmee samenhangend, met een tekort aan gespecialiseerd personeel kampt. Daarnaast
is Treant voornemens om de ziekenhuislocatie van Treant in Hoogeveen per 6 april 2020
om te vormen tot een weekziekenhuis en de SEH om te vormen tot een basisspoedpost
voor niet-levensbedreigende situaties. Deze SEH-locatie zal per 6 april zeven dagen
per week van 8.00 tot 23.00 open zijn.
Er zijn mij geen andere signalen bekend dat op korte termijn afdelingen in andere
ziekenhuizen moeten sluiten. Veranderingen in het ziekenhuislandschap zijn echter
onvermijdelijk. Ik vind het ook belangrijk dat zorginstellingen nadenken over hoe
zij hun patiënten op de lange termijn de juiste zorg op de juiste plek kunnen blijven
bieden.
Vraag 7
Bent u bekend met de extra problemen die ziekenhuizen in onder meer Amsterdam ervaren
bij het aantrekken van gespecialiseerde verpleegkundigen door de krapte op de woningmarkt?
Zo ja, bent u bereid om in gesprek te gaan over maatregelen om deze doelgroep te helpen?
Antwoord 7
In gemeenten met een gespannen woningmarkt kan het lastig zijn voor mensen met een
middeninkomen, waaronder verpleegkundigen, om een betaalbare woning te vinden. Daarom
spant de Minister voor Milieu en Wonen zich in om het aanbod van betaalbare woningen
te vergroten. Dit gebeurt onder andere via de Nationale Woonagenda 2018–2021 en woondeals
met de regio’s met de meest gespannen woningmarkt, waaronder Amsterdam. Op Prinsjesdag
heeft het kabinet een woningbouwimpuls3 van 2 miljard euro aangekondigd om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren
en maatregelen voor een beter functionerende woningmarkt. Gemeenten hebben daarnaast
verschillende mogelijkheden om specifiek te sturen op het aanbod van betaalbare (middenhuur)woningen
of sociale koopwoningen. Tegelijkertijd kunnen zij bij grote schaarste aan betaalbare
woningen de huisvestingsverordening gebruiken om woningen toe te wijzen aan een bepaalde
doelgroep.
In Amsterdam is reeds ervaring opgedaan met het met voorrang toewijzen van woningen
aan zorgpersoneel. Hiervoor heeft Sigra4 samen opgetrokken met de Amsterdamse Federatie voor Woningcorporaties, woningbouworganisatie
Wonam en de gemeente Amsterdam. Na eerste positieve ervaringen in een pilot is er
een voorrangsregeling gekomen voor medewerkers die werkzaam zijn in jeugdzorg, thuiszorg,
zorginstellingen of ziekenhuizen in Amsterdam. Dit goede voorbeeld zou in andere regio’s
met tekorten aan zorgpersoneel navolging kunnen krijgen.
Vraag 8
Bent u het ermee eens dat betere arbeidsvoorwaarden van belang zijn voor het aantrekkelijk
maken en houden van de sector en daarmee bij het terugdringen van het personeelstekort
in de zorg? Zo ja, bent u bereid om daarvoor extra middelen vrij te maken? Kunt u
uw antwoord toelichten?
Antwoord 8
Werknemers in de zorg doen waardevol werk en het is belangrijk dat daar goede arbeidsvoorwaarden
tegen overstaan. Jaarlijks zijn extra middelen beschikbaar voor stijgende loonkosten
en prijzen. Dit jaar gaat dit om 1,7 miljard euro voor de hele zorgsector. Hoe zich
dit vertaalt in concrete loonstijging wordt door sociale partners afgesproken in cao’s.
In de cao kunnen naast de afspraken over loon ook afspraken gemaakt worden over onder
andere de contractvorm en omvang, werktijden en scholing en opleiding. Het is belangrijk
dat de werkgevers en medewerkers gezamenlijk invulling geven en goede afspraken maken
over dit soort zaken.
Met het actieprogramma Werken in de Zorg5 zetten we stevig in om voldoende medewerkers aan te trekken en te behouden. Dit doen
we onder andere met een regionale aanpak, gesteund met 420 miljoen euro voor scholing
van medewerkers. U bent geïnformeerd over het actieprogramma en u hebt de eerste twee
voortgangsrapportages6 ontvangen. Voor het einde van het jaar ontvangt u de derde voortgangsrapportage.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.