Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hijink over zorgorganisatie DeSeizoenen die de gedragscode voor de zorg schendt
Vragen van de leden Hijink (SP) en Slootweg (CDA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over zorgorganisatie DeSeizoenen die de gedragscode voor de zorg schendt (ingezonden 30 oktober 2019).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 26 november
2019).
Vraag 1
Hoe oordeelt u over de berichtgeving met betrekking tot zorgorganisatie DeSeizoenen
die de gedragscode voor de zorg schendt?1 2 3
Antwoord 1
Ik vind het onwenselijk als zorgaanbieders de governancecode zorg schenden. Het is
goed dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna inspectie), al dan niet in
samenwerking met de Nederlandse Zorgautoriteit (hierna NZa), scherp is op constructies
in de zorg waarbij sprake is van (schijn van) belangenverstrengeling, dat zij de betreffende
zorgaanbieder daarop vervolgens aanspreekt en hierover ook publiekelijk rapporteert
zodat andere zorgaanbieders daarvan kunnen leren.
Vraag 2 en 3
Hoe oordeelt u over de functies van de twee directeuren van DeSeizoenen die ook directeur
zijn van facilitair bedrijf Care Shared Services B.V., dat door DeSeizoenen wordt
ingehuurd voor onder andere ICT-diensten? Kunt u uw antwoord toelichten?
Hoe oordeelt u over de voormalig directeur van DeSeizoenen die naast directeur van
DeSeizoenen ook directeur was van Care Shared Services B.V. en ook nog eens aandeelhouder
was? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 2 en 3
Care Shared Services BV (CSS) en DeSeizoenen BV (hierna DeSeizoenen) maken beiden
deel uit van de WW Zorg Groep BV. De WW Zorg Groep BV (hierna WW Zorg Groep) is als
holding 100% aandeelhouder van beide BV’s. In de periode 2016–2017 was de financieel
directeur van DeSeizoenen tevens bestuurder van CSS en medeaandeelhouder van de holding
WW Zorg Groep. De algemeen directeur van DeSeizoenen maakte tevens deel uit van de
directie van CSS.
De inspectie oordeelt dat door deze invulling van posities sprake is van een (schijn
van) belangenverstrengeling als bedoeld in de governancecodes 2010 en 2017. DeSeizoenen
heeft aan de inspectie laten weten dat zij voor het einde van dit jaar een definitief
besluit neemt over de wijze waarop de bestuursstructuur (personele unie) van DeSeizoenen
en Care Shared wordt aangepast. De Seizoenen heeft aangegeven de maatregelen in de
loop van het volgend jaar te effectueren, zodat is voldaan aan de uitgangspunten zoals
beschreven in de governancecode zorg 2017.
Ik vind het van belang dat (de schijn van) belangenverstrengeling bij zorgaanbieders
wordt vermeden. Daarmee ontstaat namelijk het risico dat de maatschappelijke doelstelling
ondergeschikt wordt gemaakt aan zakelijke of privébelangen van individuen binnen die
organisatie.
Vraag 4
Vindt u het acceptabel dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), door de gebrekkige
administratie van DeSeizoenen, niet kan controleren of er geld via DeSeizoenen is
doorgesluisd naar Care Shared Services B.V.?
Antwoord 4
De Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi) schrijft voor dat alle toegelaten zorgaanbieders
een ordelijke en controleerbare bedrijfsvoering waarborgen waarbij inkomsten en uitgaven
herleidbaar zijn naar bron en bestemming. Een van de conclusies van het onderzoek
van de inspectie was dat DeSeizoenen in de periode 2016 t/m 2017 op het onderdeel
transacties met verbonden partijen niet transparant is geweest over de bedragen die
DeSeizoenen voor de dienstverlening van CSS diende te betalen.
De inspectie constateerde echter ook dat DeSeizoenen na die periode op dit vlak de
nodige verbeteringen heeft doorgevoerd. Voorts heeft DeSeizoenen in haar jaarrekening
2018 expliciet een beschrijving opgenomen van de transacties met CSS. Daarnaast is
relevant dat de inspectie op dit moment geen aanwijzingen heeft dat zorggelden als
winst of dividend zijn uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Vraag 5
Wat vindt u van de constatering van de IGJ dat DeSeizoenen commerciële risico’s genomen
heeft met zorggeld? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 5
Ik vind het onwenselijk als een zorgaanbieder commerciële risico’s neemt met zorggeld.
Geld dat bedoeld is voor de zorg moet daadwerkelijk worden besteed aan zorg. In onze
brieven van 9 juli en 17 oktober jl. hebben mijn VWS-collega’s en ik aangegeven welke
maatregelen wij nemen om dat te bevorderen.4 Uw Kamer ontvangt nog deze maand een brief waarin wij nader ingaan op de uitwerking
van deze maatregelen.
Vraag 6 en 7
Kunt u nader laten onderzoeken wat de rol is van ondernemers Loek Winter en zijn drie
compagnons binnen DeSeizoenen en wat hun rol is geweest als het gaat om de gewekte
schijn van belangenverstrengeling? Zo neen, waarom niet?
De Ondernemingskamer, de IGJ en de Nederlandse Zorgautoriteit hebben onderzoek gedaan
naar de handelwijze van de top van DeSeizoenen. Acht u aanvullend onderzoek nodig?
Zo neen, waarom niet?
Antwoord 6 en 7
De inspectie heeft nu onderzoek gedaan naar goed bestuur inclusief de (schijn van)
belangenverstrengeling bij DeSeizoenen in relatie tot de dienstenconstructie. De inspectie
wacht op dit moment de beschikking af van de Ondernemingskamer Amsterdam in de zaak
die de Centrale Cliëntenraad van DeSeizoenen heeft
aangespannen tegen de bestuurders in relatie tot de vastgoedconstructie van DeSeizoenen.
Na kennisname van de uitspraak zal de inspectie bezien of er aanleiding is tot nader
onderzoek.
Vraag 8
Kunt u aangeven wat de rol van de Raad van Commissarissen is geweest op de fouten
die zijn gemaakt met de aankoop van vastgoed, dubbele petten, gebrekkige administratie
en de schijn van belangenverstrengeling? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 8
Eén van de conclusies van het onderzoek van de inspectie is dat de Raad van Commissarissen
niet goed toezicht hield op de in het rapport genoemde transacties met verbonden rechtspersonen.
Zo bleken afspraken tussen de bedrijven niet vastgelegd in contracten waaronder ook
de lening van ruim 9 ton van DeSeizoenen aan CCS.
In algemene zin dienen interne toezichthouders situaties waar sprake is van de schijn
van belangenverstrengeling te signaleren en er op toe te zien dat de risico’s die
daaruit voortvloeien worden vermeden. Het is daarbij belangrijk dat zij tijdig en
volledig worden geïnformeerd door de betrokken bestuurder. Anders kan de interne toezichthouder
zijn rol niet vervullen. Anderzijds dienen interne toezichthouders proactief en alert
te zijn op signalen die er op duiden dat bestuurders bedoeld of onbedoeld informatie
achter houden die voor de interne toezichthouder relevant is.
Vraag 9
Denkt u dat invoering van de nieuwe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) toereikend
zal zijn om dit soort constructies en belangenconflicten te voorkomen of denkt u dat
aanvullende maatregelen nodig zijn? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 9
De maatschappelijke doelstelling van een zorgaanbieder mag nooit ondergeschikt worden
gemaakt aan zakelijke of privébelangen van individuen binnen die organisatie. Met
de Wtza zetten wij een stap om dit beter te kunnen waarborgen. In onze brieven van
9 juli en 17 oktober jl. hebben mijn VWS-collega’s en ik aangegeven welke maatregelen
wij nog meer nemen op dat vlak. Uw Kamer ontvangt nog deze maand een brief waarin
wij nader ingaan op de uitwerking van deze maatregelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.